Hvilke vitaminer etc. tar dere?

Mammamummi

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Ser at det er kommet anbefaling om Jod siden sist jeg var gravid i 2015.

Jeg tar: trankapsler, folat, D- vitamin, jern ( har målt og ligger helt i nedre grense av anbefalt nivå) og slenger på en multivitamin for sikkerhets skyld.

Men hvordan kan man få i seg nok Jod? Matvarer eller tilskudd? Noen som vet?
 
Jeg var innom et apotek i Sverige i dag og her er anbefalingene D-vit, folat og jern.
Jeg tar allerede ganske heftige doser D-vit, og han hadde ingen multivitaminer uten det, så jeg gikk tomhendt derfra [emoji23]
Skal innom jordmor neste uke så da skal jeg høre ang jod.
Jern skal man ikke ta med mindre legen har sagt det så det har jeg ikke behov for :)
 
Jod får man gjennom melkeprodukter blant annet ja[emoji5] her tar jeg tran og folat hver dag
 
Tar d-vitamin og folat. Og tran når jeg husker det.
Jerntilskudd blir jeg bare dårlig av. Vet ikle tallet, men fikk beskjed om at nivåene så bra ut og så :)

Usikker på hva d-vitamin nivået er på nå, da det ikke ble målt sist, men har tidligere hatt litt lave verdier. Og pga jeg har psoriasis så bør jeg ta det fast uansett gravid eller ikke :)
 
Tar folat og omega3/trankapsler.

Husk at D-vitamin er fettløselig, og man skal derfor passe på å ikke ta for mye av det(er jo ofte både i tran/omega3 og multivitamin) [emoji4]
 
"Gode kilder til jod i kosten er fisk (særlig hvit fisk), melk og meieriprodukter. Gravide og ammende som enten har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt i kostholdet eller som spiser lite/ingen fisk og samtidig har et daglig inntak av melk/yoghurt på under 8 dl per dag, anbefales et daglig kosttilskudd med 150 µg jod/dag. Dette gjelder da også gravide med et helt vegetarisk kosthold (vegankost)." https://helsedirektoratet.no/folkeh...raviditet-og-svangerskap/kosthold-for-gravide
 
"Gode kilder til jod i kosten er fisk (særlig hvit fisk), melk og meieriprodukter. Gravide og ammende som enten har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt i kostholdet eller som spiser lite/ingen fisk og samtidig har et daglig inntak av melk/yoghurt på under 8 dl per dag, anbefales et daglig kosttilskudd med 150 µg jod/dag. Dette gjelder da også gravide med et helt vegetarisk kosthold (vegankost)." https://helsedirektoratet.no/folkeh...raviditet-og-svangerskap/kosthold-for-gravide

Da bør nok jeg skaffe meg jod tilskudd, tåler ikke melk så bra så det drikker jeg ikke, bruker det kun i mat og det blir ikke så mye totalt. Takk for info :)
 
Jeg tar tran og folat. Trengte ikke jerntilskudd forrige gang, så hiver ikke i meg uten å vite at der er behov, eller at jeg føler meg veldig slapp. Har hørt at man kan få ekstremt hard mage av det[emoji848]
 
Tar folat, d-vitamin, multivitamin, jern, b-kompleks, b-12, trankapsler og kalsium. :)
 
Tar disse jeg:
f5580a766859e52f9d73a5df8896916b.jpg
 
Sniker fra desember.

Jeg tar Lifeline Care Gravid. De er jo beregnet på gravide så da vet jeg at jeg får i meg det jeg trenger og i riktig mengde. Har gjort det siden positiv test og kommer til å fortsette ut svangerskapet.
 
Back
Topp