Hvilke uteblomster liker dere best?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Driver og lager meg et staudebed nå, og gartneren på plantasjen anbefalte meg å plante ganske tett for å unngå mye ugress (tips til dere andre og ;-))

Så nå har jeg i dag holdt på ute og fjerna gammel jord og ugress og fylt etter med ny jord.
Har også planta 14 nye stauder, men som dere så på snap så var det fortsatt god plass :p

Er 4 meter langt det bedet, så er plass til mye blomster :p

Tenkte å gå ut og ta bilder av blomstene senere, sånn at dere får se dem.

Hva liker dere å ha i deres bed hvis dere har bed?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det så kjempe fint ut så langt. Blir nok et veeeldig fint bed. :)

Vi har ikke store bedet hjemme. Så vi har plantet fra før en klatre blomst, 3 roser og litt stemorer.

Så håper klatre blomsten og rosene kommer i år. Ellers så har vi et par firkanta blomsterpotter hvor vi planter litt diverse.

Kan heller legge inn bilder når vi har fått plantet. :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
1397934847325.jpg
1397934871399.jpg
Sånne i flere farger; blå og rosa.
1397934924542.jpg
Og i gul/oransje
1397934952676.jpg

Synes disse var ganske fine. De hadde ikke fått så mye på plantasjen enda.

Sånn ser det ut:
1397935015658.jpg
De foran er lave, skal ha høye bakerst, men det var det dårlig utvalg i.
Skulle gjerne ha bytta ut den hvite "veggen" bak, men det gidder ikke jeg bruke penger på siden vi bare leier...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
personlig ville jeg funnet en liten krok til gressløk ;)
dekorativt og fryktelig praktiske ;)
ellers er jeg ganske blond på slike ting :p

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app
 
Så fint! Enig om gresslöken! Vi har kun balkong så blir ikke mye blomster dessverre :(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Små Rodedendron busker er fine i bed. Får de i ulike farger etter når de blomstrer.

Til høsten kan du sette ned ulike løker som påskeliljer, perleblomster, krokus og snøklokker. Da har du noe som kommer tidlig opp også:)
Tullipaner er flotte, men det er også løker som må settes om høsten.

Ser veldig bra ut så langt:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Små Rodedendron busker er fine i bed. Får de i ulike farger etter når de blomstrer.

Til høsten kan du sette ned ulike løker som påskeliljer, perleblomster, krokus og snøklokker. Da har du noe som kommer tidlig opp også:)
Tullipaner er flotte, men det er også løker som må settes om høsten.

Ser veldig bra ut så langt:)


Sent from my iPhone using BV Forum
Signerer:D

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Små Rodedendron busker er fine i bed. Får de i ulike farger etter når de blomstrer.

Til høsten kan du sette ned ulike løker som påskeliljer, perleblomster, krokus og snøklokker. Da har du noe som kommer tidlig opp også:)
Tullipaner er flotte, men det er også løker som må settes om høsten.

Ser veldig bra ut så langt:)


Sent from my iPhone using BV Forum
Vil helst ha stauder jeg ;-)
Så slipper jeg å måtte plante hver vår :p

Men kan man plante løk i urner?

Rhododendron har jeg tenkt på faktisk, har et skråbed ned mot gårdsplassen som også er overgrodd. Tenkte å spa opp der også og plante ett eller annet. Da tenkte jeg på rhododendron der nemlig. Men da må jeg ha jord til de også, og nå sitter jeg på 5 1/2 sekk med hagejord som jeg må bruke og :p
Kan jo evt plante løk der da ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det er jo stauder alle de AnneMy nevner ;)

Jeg husker ikke om det var en vegg bak bedet fra bildet? Klematis synes jeg er fantastisk flott, men det trenger helst en vegg å klatre langs. Blomstrer tidlig høst :D
 
Det er jo stauder alle de AnneMy nevner ;)

Jeg husker ikke om det var en vegg bak bedet fra bildet? Klematis synes jeg er fantastisk flott, men det trenger helst en vegg å klatre langs. Blomstrer tidlig høst :D
Men er det sånn at løk kommer opp igjen år etter år altså?

Det ante jeg ikke :p

Ja det er en vegg bak, men klarer klematis å klatre uten espalier da?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Men er det sånn at løk kommer opp igjen år etter år altså?

Det ante jeg ikke :p

Ja det er en vegg bak, men klarer klematis å klatre uten espalier da?

Jada, løk kommer mange år på rad :) Det er en viss slitasje på dem gjennom tøffe vintre f.eks. så noen ganger må de byttes ut, men de varer i utgangspunktet i mange år!

Vi har bare sånn grønn rutete ståltråd bak klematisen vår, det fungerer som bare det. Skal se om jeg finner bilde :)
 
Jada, løk kommer mange år på rad :) Det er en viss slitasje på dem gjennom tøffe vintre f.eks. så noen ganger må de byttes ut, men de varer i utgangspunktet i mange år!

Vi har bare sånn grønn rutete ståltråd bak klematisen vår, det fungerer som bare det. Skal se om jeg finner bilde :)
Da skal det jammen sjekkes ut det og.
Men jeg må nok finne noe mer å ha i nå før høsten likevel.
Men klematis skal jeg sjekke ut ja ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Hvor store er de forresten når man kjøper de? Vil man trenge den nettingen første året, eller vokser den ikke så fort?

Det kan jeg dessverre ikke svare på, vi arvet den fra forrige eier ;) Men vi har klippet den nesten helt ned hver vår og den vokser helt opp hvert år :)
 
Back
Topp