Hvilke typer spekemat er det jeg ikke kan spise?

Mollå

Gift med forumet
Kan jeg spise fenalår og spekeskinke?

Skal på julebord i dag med tapas[:D]

Åh, nam!!! det fekk eg lyst på[:D]

Men aner ikkej ka en kan spise og ikkej spise[8D] trodde alt av speke mat var fy!![X(] Håper noen andre har svare til deg[:)]

All spekemat er jo rått kjøtt. Så personlig ville jeg ikke spist noe så lenge jeg var gravid.

Ok, takk takk! Var det jeg trodde[:(] 

Kunne virkelig tenkt meg litt fenalår!!

ORIGINAL: Prikketrusa

Tror du kan spise det viss det har vært fryst...

Jm sa til meg at jeg kan spise det jeg vil, av spekemat, så lenge det er fryst eller varmet[;)] Ostesmørbrød med fårepølse... mmmm [;)]

Hmm, okei. Da går det jo kanskje senere i julen, men kan ikke akkurat gamble på at fenalåret som jeg får i kveld har vært fryst! Hehe[:D]

Men det er jo tørket??

Det nytter ikke å fryse spekemat, listeria dør kun ved varmebehandling.

Kopiert fra matportalen.no:

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.
  • Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).
  • Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).
  • Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).

I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma.

Oppskåret kjøttpålegg utgjør en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Gravide bør derfor spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide

Tenk deg så godt det blir med spekemat igjen når vi har føda da[:D] Jeg har et evig sug etter salami og spekeskinke, og gleder meg til den dagen jeg setter tenna i det. Men holdt meg så lenge så klarer jeg de siste mnd også [;)]

jeg spiser spekeskinke på skiven.. fikk beskjed om at så lenge den er vakumpakket og ikke blir liggende mer enn 1 ukes tid etter den er åpnet så går det fint...

ORIGINAL: Bina

All spekemat er jo rått kjøtt. Så personlig ville jeg ikke spist noe så lenge jeg var gravid.

Spekemat er spekemat, så jeg rører det ikke.

Men mamma har lovet at de skal tørke et lammelår (altså blir det fenalår) til påske.
Jeg har dessuten stående bestilling på ferskt brød, mør (mårpølse) og gullsalami og spekeskinke når jeg kommer hjem fra sykehuset.

kos deg masse på julebord... deilig med en ut å gjøre ting for seg selv kveld...[:D][:)]

ORIGINAL: Knottet2

jeg spiser spekeskinke på skiven.. fikk beskjed om at så lenge den er vakumpakket og ikke blir liggende mer enn 1 ukes tid etter den er åpnet så går det fint...

Det er bare tull.

Jeg spiser så og si ikke spekemat uansett, så heldigvis slipper jeg å tenke så mye over det. Men selvsagt kom suget etter salami da jeg ble gravid, så den slenger jeg på ostesmørbrødet som varmebehandles i ovnen, for da kan det trygt spises[;)] Vet ikke hvordan det er med fenalår og spekeskinke, men du burde følge de retningslinjene Helsedirektoratet har satt opp ( http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00121/Gravid__121769a.pdf ). Sier legen eller jordmoren din noe annet, burde de gå en liten runde med seg selv og undersøke hva som faktisk gjelder.

Jeg ville IKKE spist det... Ikke fordi jeg ikke liker det([8D]). Men på grunn av de drittbakteriene man/babyen kan få av det.

Jeg har også lest som er sitert fra matportalen og forholder meg til det.

Jeg ønsker meg bagel med Snøfrisk og Strandaskinke på føden OG for å ikke snakke om sushi med tunfisk og laks. Nam nam!!!!

Back
Topp