Hvilke tanker har dere gjort dere så langt?

Nektarin

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Kun ett døgn etter positiv test og jeg har allerede tenkt mange forskjellige tanker, og jeg er sikkert ikke alene. :) Rart hvor enkelte ting kan bli så altoppslukende. :)

Jeg har to barn fra før, begge født i februar, denne gangen håper jeg på en rolig barselavdeling, (kun 4mannsrom på sykehuset, ett enerom) desember er vel den måneden det fødes desidert færrest unger i løpet av året, er det ikke?

Babynest har jeg angret på at jeg ikke har kjøpt til de andre, så det skal jeg kjøpe denne gangen.

Med termin 14.desember er det en ørliten sjanse for at h*n blir født julaften, men jeg ser på det som lite sannsynlig. Gledet meg med ett bittelitt mer til jula, med enda et nurk i hus. :) :)

Masse tanker som svirre rundt ja :-) har ei fra før, så jeg gleder meg til å se hvordan hun tar det :-)
Håper på minst like rolig barseltid på sykehuset som sist, hun er født i juli, men vi var heldige å hadde kun en person til på rommet(dagen vi reiste hjem var det kø på fødestuene så glad hun kom når hun kom ;-)
Babynest skal jeg også definitivt kjøpe inn, hadde ikke hørt om det før første var for stor så nå skal det i hus :-)
Jeg har og gjort meg opp ein del tanker om fødselen alt nå :-P

Oppi alt det positive vi planlegger (har allerede kjøpt bæresjal og bestemt hvilken vogn vi skal kjøpe...), så lurer jeg veldig på hvordan det blir med barnehageplass på riktig tid av året. I kommunen der jeg jobber er det komplett umulig å finne plass utenom hovedopptaket. Jeg vet ikke hvordan det er her vi bor, men frykter det er det samme. Så det kan bli en lang periode med lite penger, etter endt lønna permisjon.

Tenker og bekymrer meg en del for ting rundt det økonomiske, da jeg er student, ferdig nå til sommeren og usikker på hvor mye jeg får jobbet før permisjon. Pappaen er også student og ikke ferdig før til neste sommer. Er veldig redd for å falle mellom 2 stoler og komme dårlig økonomisk ut av det.

Tenker og bekymrer meg en del for ting rundt det økonomiske, da jeg er student, ferdig nå til sommeren og usikker på hvor mye jeg får jobbet før permisjon. Pappaen er også student og ikke ferdig før til neste sommer. Er veldig redd for å falle mellom 2 stoler og komme dårlig økonomisk ut av det.
For å få opptjent foreldrepenger må man ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. Deltidsjobb er godt nok, men usikker på om det er en nedre grense.

Er du student og ikke har rett på foreldrepenger burde du kanskje søke ett år til, da kan du få stipend. Mener det ikke er krav til at du fullfører. :)

Oppi alt det positive vi planlegger (har allerede kjøpt bæresjal og bestemt hvilken vogn vi skal kjøpe...), så lurer jeg veldig på hvordan det blir med barnehageplass på riktig tid av året. I kommunen der jeg jobber er det komplett umulig å finne plass utenom hovedopptaket. Jeg vet ikke hvordan det er her vi bor, men frykter det er det samme. Så det kan bli en lang periode med lite penger, etter endt lønna permisjon.

Den ligger langt fram i hodet litt også ! Men jeg håper det eventuelt ordner seg med dagmamma.

I verste fall får jeg ta permisjon og heller jobbe nattevakter/helgevakter rundt her. Kjipt økonomisk, og veldig kjipt jobbmessig, men det får gå:-)

For å få opptjent foreldrepenger må man ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. Deltidsjobb er godt nok, men usikker på om det er en nedre grense.

Er du student og ikke har rett på foreldrepenger burde du kanskje søke ett år til, da kan du få stipend. Mener det ikke er krav til at du fullfører. :)

Ja, jeg jobber jo itilegg til studiene nå. Og har fått meg 100% sommerjobb i sommer. Men er så usikker på vhordan de regner ut foreldrepengene, om de ser på de beste månedene, de tre siste og om alle jobbene regnes med. Får bestille en time til NAV å høre med de :)

Ja, jeg jobber jo itilegg til studiene nå. Og har fått meg 100% sommerjobb i sommer. Men er så usikker på vhordan de regner ut foreldrepengene, om de ser på de beste månedene, de tre siste og om alle jobbene regnes med. Får bestille en time til NAV å høre med de :)
Det de har sagt til meg er forventa tapt inntekt den tiden man har permisjon. Begynner man i full jobb ei uke før permisjonen starter så skal de ta utg.pkt i full lønn. Erfaringsmessig så får man tre forskjellige svar dersom man spør tre ganger. :-P

Det de har sagt til meg er forventa tapt inntekt den tiden man har permisjon. Begynner man i full jobb ei uke før permisjonen starter så skal de ta utg.pkt i full lønn. Erfaringsmessig så får man tre forskjellige svar dersom man spør tre ganger. :p

Skal de det, om du har jobbet såppas kort i den nye jobben? hmm, er vanskelig dette altså. Kjenner til det med forskjellige svar, og det er veldig frustrerende :p men, vet du noe om jeg f.eks har en 40% stilling i en jobb + ekstra vakter, men tar også ekstravakter på en annen jobb, regnes foreldrepengene da kun ut ifra den faste stillingen?

Skal de det, om du har jobbet såppas kort i den nye jobben? hmm, er vanskelig dette altså. Kjenner til det med forskjellige svar, og det er veldig frustrerende :p men, vet du noe om jeg f.eks har en 40% stilling i en jobb + ekstra vakter, men tar også ekstravakter på en annen jobb, regnes foreldrepengene da kun ut ifra den faste stillingen?
Regnes ut fra ekstravakter og

Det eneste jeg føler litt på nå er å komme på ultralyd i uke 7 og at det skal være dødt eller borte slik som sist, men det skal ikke skje, men kjenner at det sitter dypt....

Vi tenker veldig på hvor vi skal bo. Familiene våre bor på hver sin kant av landet. For øyeblikket bor vi ved hans familie, men jeg kjenner hjemlengselen gnage litt ekstra om dagen.

Tenker på om jeg får foreldre penger eller ikke , går på dagpenger i dag , og er ikke lett å finne ny jobb , spesielt ikke når man er gravid :/

Tenker på om jeg får foreldre penger eller ikke , går på dagpenger i dag , og er ikke lett å finne ny jobb , spesielt ikke når man er gravid :/
Du får foreldrepenger når du gjeng på dagpenger. Blir regna ut etter dagpengene :-)

Det de har sagt til meg er forventa tapt inntekt den tiden man har permisjon. Begynner man i full jobb ei uke før permisjonen starter så skal de ta utg.pkt i full lønn. Erfaringsmessig så får man tre forskjellige svar dersom man spør tre ganger. :-P
De tar utgangspunkt i de 6 meste måneden av de 10 siste månedene. Uavhengig av arbeidsgiver. Dvs. At du får månedlig utbetalt gjennomsnittet av dine seks beste måneder av de siste 10 før du går ut i permisjon.

De tar utgangspunkt i de 6 meste måneden av de 10 siste månedene. Uavhengig av arbeidsgiver. Dvs. At du får månedlig utbetalt gjennomsnittet av dine seks beste måneder av de siste 10 før du går ut i permisjon.

Men må man da levere inn lønnslippene? og kan man da være så kynisk og levre kun de 6 med høyest lønn, for og komme best ut av det selv? :p

Men må man da levere inn lønnslippene? og kan man da være så kynisk og levre kun de 6 med høyest lønn, for og komme best ut av det selv? :p
Er vel arbeidsgiver som må bekrefte lønn, er det ikke? Jeg fikk vanlig lønn i forrige permisjon, arb.giver fikk refusjon fra NAV, så jeg er usikker på dette.

Som nektarin skriver så er det arbeidsgiver som bekrefter lønn. Du må oppgi alle arbeidsgivere du har hatt i hvilke tidsrom de siste 10 månedene. NAV tar utgangspunkt i de 6 beste, så det trenger du ikke å tenke på.

Er et ganske avansert skjema å fylle ut, men hører rykter om at det kommer et nytt før vi evt. skal søke.

Jeg brukte to dager på å fylle ut skjemaet riktig forrige gang...

Back
Topp