Hvilke stelleprodukter/apotekvarer må man ha?

Inkognito

Glad i forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei,

Tenkte å trykke med meg hjem noe apotekvarer til stell av baby :happy: hva tenker dere er et absolutt must? Og hva kan man droppe?

så langt har jeg følgende i handlekurven:

-sinksalve
-inotyol
-digitalt termometer + engangsbeskyttelse
-babyolje
-talkum
-stellekluter (engangs)
-badetermometer
-paracet til baby
-børste/kam

så har jeg også sleng med ammeinnlegg (engangs), multi-mam kompress og skylleflaske til underlivet til ho mor :angelic: ammepumpe og ullinnlegg er jeg så heldig å få arve fra min søster :Heartred

burde jeg slenge med slike engangskladder også? :happy:

Vi brukte ikke sinksalve til førstemann for opplevde ikke at det funket. Brukte Inotyol ved sårhet, og Bepanthen for å forebygge ved litt rød stump.
Ellers fikk vi digitalt termometer på sykehuset, så det har vi ikke kjøpt.
Badetermometer tenker jeg er smak og behag. Vi har ikke hatt det, og har klart oss helt fint uten.
Talkum har vi heller ikke brukt, og babyolje brukte vi ikke før litt senere. Like greit å bare vaske med vann i starten. Men olje er jo et fint alternativ hvis man ikke vil brukte våtservietter borte, så sånnsett er det ganske lurt å ha.

Tror jeg kommer til å kjøpe noen engangskladder selv for å legge under ved amming i senga. Og i tilfellet vannet går slik som sist.

Når det gjelder engangs ammeinnlegg, så anbefaler jeg de fra NatureBond!

Her er det jeg har brukt av slikt til mine 2
  • Sinksalve
  • Babyolje
  • Termometer pluss beskyttelse
  • Purelan (denne kan brukes hele tiden, kompresser bare av og til i døgnet så anbefaler å ha begge deler om man bli veldig sår)
  • Multimam kompress
  • Avent Ammeinnlegg
  • Paracet til baby
  • Gul locobase ved tørr hud
  • Neglesaks med butt tupp
  • Ammeskjold (men det vet man ikke om man trenger før etter man har prøvd å amme)
Har brukt potetmel i stedet for talkum. Helt naturlig, billig og genialt for å unngå sår hud. Bare å kjenne på vannet med hånda, skal være god lunk, type terapibasseng i svømmehall. Mine har vært ganske skalla begge to så aldri hatt behov for børste :hilarious:

Vi har brukt:
Bepanthen ved lett rødhet
Inotyol hvis det utviklet seg til sårt
Termometer
Paracet
Neglesaks
Babyolje ved vask og bading
Tørre stellekluter fuktet med vann og babyolje
Purelan og multimam kompresser til meg selv ved ammestart
Ammeinnlegg, engangs og i ull utenpå for isolasjon. Kjøpte i bambus etter hvert, men rant tvers igjennom i starten, så måtte ha engangs lenge :D

når det gjelder kladder så bare kjøp en pakke! Det et så greit til så mangt om ikke med en gang så etterhvert! Brukte det senest i sengs til 2-åringen da hun hadde kasta opp :angelic: vi kjøpte en pakke da 5-åringen var nyfødt og bruker fremdeles fra samme pakke :) venninna mi sleit med eksplosjonsbæsjebleier i starten så hun brukte det i bilstolen, vogna osv :) de kan jo klippes til og

Mine har heller ikke hatt særlig med hår, men de hadde en del skurv (særlig første) som var veldig greit å få løftet av hodebunnen med børste, for så å kamme/pelle det vekk:)

ikke sant, det var skurv jeg tenkte på kunne være greit å få børstet av etterhvert :happy:

braun thermoscan 7 irt 6520

øretermometer! måler likt som i stumpen :-) anbefales på det sterkeste.

Ikke helt stelleprodukter. Men hvis man ikke skulle få til å amme, er det å anbefale å ha kjøpt inn morsmelkerstatning før man kommer hjem fra sykehuset ? Vet jo ikke hvordan dette vil gå på forhånd, i hvert fall ikke som førstegangsmor. :)

Ikke helt stelleprodukter. Men hvis man ikke skulle få til å amme, er det å anbefale å ha kjøpt inn morsmelkerstatning før man kommer hjem fra sykehuset ? Vet jo ikke hvordan dette vil gå på forhånd, i hvert fall ikke som førstegangsmor. :)
Det kan være fint å ha morsmelkerstatning (mme) hjemme, slik at du vet at du har backup hvis det skulle trengs. Bare det å vite det, kan gi deg roen du trenger for at ammingen skal gå bra.
Ellers vil jeg si at det skal ganske mye til for at man skal trenge å bruke mme dersom man ønsker å fullamme. Det er mange andre tiltak som kan prøves først. Så dersom du ønsker å fullamme, er det viktig at du spør om hjelp hvis det er noe du lurer på. Siden melkeproduksjonen påvirkes av etterspørsel, vil det å gi mme kunne påvirke den negativt. Hvis helsepersonell er rask med å foreslå mme som alternativ, er det lurt å etterspørre om det er helsemessig nødvendig og om det er andre tiltak som kan hjelpe produksjonen i gang. Men som sagt, det er med utgangspunkt i at du ønsker å fullamme. Det er fullt forståelig om man velger å delamme, i såfall vil det være noe helt annet :happy:

Det kan være fint å ha morsmelkerstatning (mme) hjemme, slik at du vet at du har backup hvis det skulle trengs. Bare det å vite det, kan gi deg roen du trenger for at ammingen skal gå bra.
Ellers vil jeg si at det skal ganske mye til for at man skal trenge å bruke mme dersom man ønsker å fullamme. Det er mange andre tiltak som kan prøves først. Så dersom du ønsker å fullamme, er det viktig at du spør om hjelp hvis det er noe du lurer på. Siden melkeproduksjonen påvirkes av etterspørsel, vil det å gi mme kunne påvirke den negativt. Hvis helsepersonell er rask med å foreslå mme som alternativ, er det lurt å etterspørre om det er helsemessig nødvendig og om det er andre tiltak som kan hjelpe produksjonen i gang. Men som sagt, det er med utgangspunkt i at du ønsker å fullamme. Det er fullt forståelig om man velger å delamme, i såfall vil det være noe helt annet :happy:
Takk for tilbakemelding :) Har et ønske om å fullamme, men har jo i tankene «om jeg ikke får det til». Vil jo at baby skal få den næringen den trenger, så liten frykt for å komme hjem fra sykehuset uten å kunne gi baby mat er jo der.

Takk for tilbakemelding :) Har et ønske om å fullamme, men har jo i tankene «om jeg ikke får det til». Vil jo at baby skal få den næringen den trenger, så liten frykt for å komme hjem fra sykehuset uten å kunne gi baby mat er jo der.
Det skjønner jeg veldig godt!
Magesekken til en nyfødt baby er veldig liten, så de trenger ikke så mye. Det viktigste er at de får tilbud så ofte de vil, og det kan være tilnærmet konstant den første tiden. Så tilpasser babyen og melkeproduksjonen hverandre :happy:
Anbefaler å lese inne på Ammehjelpen sine sider, der er det mye oppdatert og bra info om amming. Her er link til info som handler om ammestart: https://ammehjelpen.no/kategori/ammestart/
Tenker at f.eks. overskriftene "Slik viser nyfødte at de vil ammes", "Hvor ofte skal jeg amme", "Gratulerer med babyen! En mini-guide til en god ammestart " og "Kjære nybakte pappa, medmor, bestemor, farfar, tante og alle dere andre" er fint å lese på i starten hvis du er interessert :happy:

Det skjønner jeg veldig godt!
Magesekken til en nyfødt baby er veldig liten, så de trenger ikke så mye. Det viktigste er at de får tilbud så ofte de vil, og det kan være tilnærmet konstant den første tiden. Så tilpasser babyen og melkeproduksjonen hverandre :happy:
Anbefaler å lese inne på Ammehjelpen sine sider, der er det mye oppdatert og bra info om amming. Her er link til info som handler om ammestart: https://ammehjelpen.no/kategori/ammestart/
Tenker at f.eks. overskriftene "Slik viser nyfødte at de vil ammes", "Hvor ofte skal jeg amme", "Gratulerer med babyen! En mini-guide til en god ammestart " og "Kjære nybakte pappa, medmor, bestemor, farfar, tante og alle dere andre" er fint å lese på i starten hvis du er interessert :happy:
Tusen takk! Da skal jeg ta en titt der :happy:

Min erfaring er at man ikke trenger all verdens, og heller kan kjøpe i ettertid om det skulle være behov. Jeg kjøpte f.eks. en normaltube Bepanthen, men har ikke en gang klart å bruke opp den bittelille som var med babypakken fra apoteket i løpet av hele bleieperioden.:hilarious:

Dette er det jeg synes er viktig å ha til å begynne med:
  • Tørre stellekluter og kokosolje istedenfor våtservietter
  • Aloe vera gel til rumpa om den begynner å vise tegn til rødhet
  • Øretermometer og beskyttelse, men det trengs svært sjeldent fra dag én
  • Salve til brystene om du skal amme, jeg falt for Multi-mam sin
  • D-dråper skal nå brukes tidligere enn da jeg fikk førstemann, så det er greit å ha i hus
  • Ammeinnlegg, jeg har Imsevimse sine og er veldig fornøyd med de så skal bare kjøpe til et ekstra sett før fødsel. Ullinnlegg kan være greit å ha utenpå uansett om du bruker engangs eller flergangs.
  • En pakke store bind! Jeg brukte nettingtrusene fra sykehuset de første ukene etter vi kom hjem for det var det eneste jeg fikk plass til bindene jeg trengte i.:wacky:
Skulle jeg oppdage at noe mangler kan jeg alltids sende mannen ut for å få tak i, men det der holdt i massevis sist iallfall.:)

Har ikke trengt stort med de to første.
Men skal ha:
Tørre engangskluter
Olje
Bepanthen
Multi-mam kompresser
Ammeinnlegg
Store bind

:)

Back
Topp