Hvilke side er det man ikke skal..

babydrøm<3

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Aprillykke 2016
Ligge på når man er gravid?

Ok? Det var nytt for meg :-/ Det eneste jeg ikke har klart og ligge på når jeg har vært gravid...er på rygg og mage (litt senere i svangerskapene) :p
Noen som kan forklare hvorfor?

Nei nå må dere kutte ut! Man kan ligge,sitte og stå akkurat som man vil, så lenge det ikke er ubehagelig. På slutten av svangerskapet så begrenser det seg selvfølgelig hvordan man kan ligge f.eks på mage og rygg. Men ligg sånn du vil, så lenge du føler det behagelig!

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Er favoritt siden min og :( det var noe dritt:( jeg fikk vite forje gang jeg var gravid at man ikke skulle ligge på en side siden da er det press på noe og fare for at du kan svime av når du sove.

Når magen blir større så blir det press på en åre i ryggen dersom man ligger på ryggen. Når det gjelder å ligge på magen så går det fint, men anbefales da å ligge på venstre side. Når man får ubehag av å ligge på magen, eller dersom babyen sier ifra så legg deg i en annen stilling. Det går fint ann å bygge opp med ekstra puter og dyner slik at du fortsatt kan ligge delvis på magen. Har lest mye om dødfødsel og vannavgang og har ikke funnet noe forskning på det, kjenn heller på hva som et behagelig liggestilling for deg.

Gurimalla :P jeg har litt over en uke til termin, og jeg ligger på høyre siden, venstre siden, ryggen uten at det har noen skade!
Så lenge man ikke får ubehag/vondt så går det greit!

Mye av det man leser bør man ta med en klype salt har jeg erfart! Noe er skrevet litt for å skremme er min erfaring.

Jeg har gått gravid og båret frem 5 friske STORE barn (4160gr, 4530gr, 4500gr, 4810gr og 6030gr), og går gravid med mitt lille mirakel nr.6...verken leger, jordmødre eller sykepleiere har fortalt meg noe annet om liggestilling...enn at det kan være greit og ha en sitte-sovestilling om man ønsker å sove på ryggen pga tung mage og blodtilførsel i slutten av svangerskapet. Det var sagt for min egen komfort...ikke pga risiko for dødfødsel, eller krybbedød eller hva det enn måtte være. Hadde det vært noe sannhet i dette, vil jeg nok påstå at det er noe av det første man vil høre ved den aller første jordmor/lege-timen.
Jeg kommer fortsatt til å legge meg på hvilken som helst side som passer meg, og det jeg vil finne behagelig å gjøre :)

Dette blir som med alt annet da. Man kan spise spekeskinke om man vil, men det anbefales ikke. Man kan ligge på høyre side om man vil, men det anbefales ikke. Pernille85 forklarer hvorfor over her.

En ting er jo å ligge på "riktig" side når man sovner, en annen ting er å klare å styre hvilken stilling man ligger i mens man sover... Her skiftes det stilling uten at jeg selv kan gjøre noe med det..

Å ligge på venstre side letter blod- og næringstilførselen til livmor har jeg hørt:) Det hjelper også for oss med halsbrann ;)

Å følge dette er opp til enhver :)

oi oi oi. mye som har skjedd siden jeg var gravid sist.. for 3 år siden....

vell, jeg ligger alltid på høyre side for den avlaster den siden jeg har låsninger i bekkenet på. anbefalt av fysioterapeuten min å ligge på den siden også for å avlaste bekkenet mitt.. så jeg tar det rimelig med ro om jeg ligger på venstre eller høyre side. jokker best når jeg ligger på høyre siden også! :D

Hmm....husker fra forrige gang at de ikke anbefalte å ligge på rygg når man ble veldig tung pga en blodåre i ryggen. Har ikke hørt noe om dette fra jordmor utover det.

Jeg ligger veldig lite stille i løpet av natten, så dette kan nok bli vanskelig å følge opp. Tror jeg som regel ligger på magen (med magen mot høyre og venstrebenet litt opp). Dvs litt på magen/litt på siden. Klarte å ligge sånn hele forrige svangerskap uten plager iallfall. Får prøve å venne meg til venstre da...... ;-)

...vil i grunnen tro at dette er viktigere å tenke på om man ligger stille hele natta enn om man ofte skifter sovestilling?! Endret sovestilling underveis vil vel også være bra for blodtilførsel? Som høygravid sov iallfall ikke jeg hele natta, og jeg rørte på meg, måtte ofte på do osv.

Det handler vel mest om komfort, kanskje. Er det ubehagelig å ligge på høyre side, ligg på venstre. Er det ubehagelig å ligge på ryggen, ikke gjør det. Er det ubehaglig å ligge på magen, dropp det.
Det er mye skremselspropaganda ute og går..

Back
Topp