Hvilke rettigheter har medmor.

Regnbuebarn

Andre møte med forumet
Hvilke rettigheter har medmor i forhold til jobb? Min samboer skal gå gravid, men jeg ønsker å være med til inseminering, ultralyder, legetimer og lignende. Noen som vet hvilke rettigheter jeg som kommende medmor har?
 
Hei!
Vil tro at du som medmor har samme rettigheter som far, dvs. ingen rett til fri med lønn. Men de fleste arbeidsgivere er nok fleksible på dette og vil gi medmor fri, men som regel må man bruke avspaseringstimer eller feriedager. Det er bare den gravide som får fri med lønn til slike kontroller.
 
Min samboer går også gravid. Prøvde å søke om permisjon med lønn til ultralyd. Fikk avslag og beskjed om å bruke avspasering. Medmor har samme rettigheter som far har.
 
Takk for svar. [emoji3] sånn det ser ut nå så blir det inseminering neste mnd. Tenkte å snakke med sjefen i morgen, for å høre om permisjon. Men ikke lett å søke ettersom man ikke har eksakt dato på avreise. Håper jeg kan ringe inn enn egenmelding som kan endres til en permisjon evt. Har jo lyst til å være med på det. Hvertfall første gangen. Hvis det ikke klaffer på ett par ganger så kankje samboeren reiser alene. Får ta det som det kommer. Kjenner jeg gruer meg litt til samtalen med sjefen.
 
Min samboer jobber Norsjø turnus ved eit bufellesskap. Søkte ikkje permisjon, for ville ikkje avsløre kva vi planlegger (har samme sjef). Det var stusselig å reise aleine på inseminering for min del, men var veldig fort overstått då. Håper det ordner seg for dåke, masse lykke til :shy:
 
Vi ville heller ikke avsløre noe, så jeg søkte om permisjon og leverte bekreftelse på timen dagen etter. Fikk de på klinikken til å ordne bekreftelse på at jeg hadde vært der. Men ikke hva timen dreide seg om. Jeg måtte være med når vi skulle inseminere, fordi partner skal være med.

Nå vet sjefen at samboeren min er gravid. Å forrige uke søkte jeg permisjon til lege og sjefen kom til meg å lurte på om timen gjaldt meg eller samboer. For å vite om jeg hadde rett på permisjon. Så hadde sjefen vist at vi skulle prøve å bli gravide så har nok ikke jeg fått permisjon for å bli med, da måtte jeg tatt permisjon uten lønn eller avspasering. Høres ut som jeg har sneket meg til permisjon nå, men var faktisk ikke klar over det. Men vet det nå heldigvis! Er ikke så enkelt når man ikke vet av noen som har vært gjennom det samme.
 
Samboeren og jeg ble enig om å snakke med sjefen men ventet siden vi var sikre på at det ikke ble noe dannmarks tur før til neste mnd. Men brått for en uke siden så var alle papirer klarer og klinikken sa vi kunne komme på neste eggløsning. Vi har testet par dager før eggløsningen skal ha kommet sånn for å være sikre. Brått så kom da eggløsningen dagen etter alt var i orden hos klinikken selvom det var en 4 dager for tidlig. Jeg ringte inn egenmelding og hadde det ikke noe godt men hva gjør man når alt skal skje innen 24t. Jeg var livredd for at noen skulle ha sett meg mens vi venta på bussen eller andre steder så, dagen etter stakk jeg innom kontoret til sjefen og fortalte han alt sammen. Fortalte han at den egenmeldigen egentlig ikke var en egenmelding også vidre. Han forstod meg så godt. Han sa at vis vi måtte til dannmark igjen eller det var andre ting som jeg trengte fri til når det gjaldt prøvingen/graviditeten så skulle jeg bare ta egenmelding også endret han den til en betalt permisjon når jeg leverte inn egenmelding. Samtalen med sjefen gikk over all forventning og er fortsatt sikker på at ærlighet varer lengst. Takk for alle råd.
 
Legen til samboeren min skrev ut en bekreftelse på at hun måtte følge med meg på medisinsk behandling. Vet ikke om den er helt innafor men.
 
Back
Topp