Hvilke oster kan vi spise?

Eppie

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg har liksom alltid tenkt at det er safe med "vanlig" ost som hvitost og brunost + smørost som philadelphia/tine smørost, mens resten skal man holde seg unna - men leser litt forskjellig rundt omkring. Har feks funnet ut at parmesan går greit, til tross for at den ikke er varmebehandlet.

Så kom jeg over denne oversikten på tine.no

Gravide kan spise disse ostene:
  • Pasteuriserte harde oster som brunost og gulost (Norvegia, Jarlsberg, Gouda, Gräddost, Nøkkelost og liknende)
  • Upasteuriserte harde og vellagrede oster, som Parmesan og Grana Padano (selv om de ikke er varmebehandlet)
  • Alle norske smelteoster og kremoster (smøreoster/tubeoster)
  • Fetaost og lignende salatoster på glass, nyåpnet og laget av pasteurisert melk
  • Norske pasteuriserte kittmuggoster som Ridder og Port Salut
  • Myk og hard mozzarella laget av pasteurisert melk (myk mozzarella bør spises når den er nyåpnet)
  • Norsk pasteurisert kvarg (Skyr og Kesam)
  • Alle oster (også upasteuriserte og med blå- og hvitmugg) som er varmebehandlet til det bobler, for eksempel på pizza

Gravide bør unngå disse ostene:
  • Upasteuriserte oster som ikke er varmebehandlet til det bobler
  • Myke oster med blå- eller hvitmugg, som Gorgonzola, Chevre og Brie, til tross for at de er pasteuriserte

Jeg syns denne listen var ganske oversiktlig, men det kommer jo flere og flere oster på markedet, så det er ikke alle som står i lista der. En ost jeg savner på lista er Manchego. Er det noen som vet om denne kan spises? Går det under "harde og vellagrede oster"?

I går spiste jeg pizza med varmebehandlet blåmuggost så det vil jeg tro gikk greit, men det var "topper" med ricotta sprøytet på i etterkant, så den turte jeg ikke spise siden jeg ikke visste. Og hva med burrata? Går det i samme kategori som mozarella?

Håper vi har noen mateksperter her i gruppa! :D

Manchego har i alle fall jeg spist hjemme, men er ikke like trygg når jeg får det på restaurant - for da kan jeg ikke vite med sikkerhet om den ikke f.eks. er kjøpt i utlandet og laget på pasteurisert melk (har prøvd å spørre personell i restauranter, men de vet sjeldent) :hilarious: Mulig det går bra uansett da!

Parmesan, feta og mozarella spiser jeg også :love2

Jeg blir litt forvirret av det at det står «fetaost på glass», betyr det at feta i «pappeske» ikke går? Jeg har tolket det slik og dropper den som er pakket inn i pappa helt nå

Jeg blir litt forvirret av det at det står «fetaost på glass», betyr det at feta i «pappeske» ikke går? Jeg har tolket det slik og dropper den som er pakket inn i pappa helt nå
Dette lurer jeg også på!

Pakket inn i pappa? :hilarious:

Elsker fetaost naturell (i papp) så håper noen har et godt svar på om den er trygg. Elsker generelt ost da, og er heldigvis mye vi kan spise av den :smiley-bounce012

Back
Topp