Hvilke ost kan jeg spise??

kooala

Glad i forumet
Har så fryktelig lyst på ost og kjeks,,hva er regelen? Hvilke oster kan man ha? :) :D

Ikke upasturiserte oster, d skal stå på pakkene. Du skal også unngå myke muggoster. Men ridderost og liknende skal gå helt fint :-)

Du kan spise det som er pasturisert ja. men noen myke muggoste er pasturisert og skal likevel iunngås, mener jeg det er.

Jeg spiser ikke slike oster likevel, min ost-og-kjeks er stort sett mini babybel, fast, ikke mugg og pasturisert. Jeg liker ikke mugg og sånne andre greier

Det du KAN spise er for eksempel alle Tines smøreoster, babybel og ridderost.:-)

Brie og muggoster er ikke greit å spise.

Det et jo pga listeria, er du ikke det da? Gjennomvarmes over 70 grader tvers gjennom, tar knekken på det.

Jeg har fått tips om brie i ovnen på 150grader i noen minutter til den smelter litt, så ha honning og nøtter over. Regner med det dreper bakteriene.

Skal også være greit med alle oster på tube, for de har blitt smeltet en gang for å gjøres smørbare. Der er det jo og brie og muggost. Vet ikke om de er gode :)

Jeg har fått tips om brie i ovnen på 150grader i noen minutter til den smelter litt, så ha honning og nøtter over. Regner med det dreper bakteriene.

Skal også være greit med alle oster på tube, for de har blitt smeltet en gang for å gjøres smørbare. Der er det jo og brie og muggost. Vet ikke om de er gode :)
Jeg synes ihvertfall at den med brie er god :-)

Fetaost kan man spise iallefall, så lenge den er nyåpnet :) er nyyydelig med soltørket tomat og fetaost i salat syns jeg :D og alle smøreoster fra tine vet jeg man kan spise, og alle slags tubeoster :) og seff gulost og brunost

Fetaost kan man spise iallefall, så lenge den er nyåpnet :) er nyyydelig med soltørket tomat og fetaost i salat syns jeg :D og alle smøreoster fra tine vet jeg man kan spise, og alle slags tubeoster :) og seff gulost og brunost
Kan man bare spise fetaost hvis dn er nyåpnet? Finnes d porsjonsbegre? Jeg bruker alltid å kjøpe de store glassene :-)

Kan man bare spise fetaost hvis dn er nyåpnet? Finnes d porsjonsbegre? Jeg bruker alltid å kjøpe de store glassene :-)

Jeg har akkurat lært (uavhengig av graviditeten) at når man er oppi de glassa med lake blir det fort bakteriedannelse. De glassa kan man jo også ha i evigheter før man bruker de opp og da blir det bakterier. Som man skal være forsiktig med for den lille. Personlig liker jeg ikke fetaosten i det glasset, bare den grønne pakken evt de porsjonspakkene men de er dyre for en students lommebok :-P

Jeg har akkurat lært (uavhengig av graviditeten) at når man er oppi de glassa med lake blir det fort bakteriedannelse. De glassa kan man jo også ha i evigheter før man bruker de opp og da blir det bakterier. Som man skal være forsiktig med for den lille. Personlig liker jeg ikke fetaosten i det glasset, bare den grønne pakken evt de porsjonspakkene men de er dyre for en students lommebok :-P
Ok, men d er godt å vite! Er jo akkurat student jeg er, mn skal vel klare å unne meg d en gang i blandt :-)

Hmm... Jeg tømte nettopp kjøleskapet for gamle dressinger og annet rart som samler seg opp, men fant ut at fetaosten kan leve overraskende lenge. Er det ikke snodig at de ikke har kortere holdbarhet om det danner seg bakterier?

Tror holdbarheten egentlig bare er 5 dager fra glasset åpnes.. Har spist det lenge etter det tidligere!

Back
Topp