Hvilke navn er ikke lov i Norge?

Adolf og Vidkun tror jeg ikke er lov... o_O men er ikke sikker. Kanskje ikke noenoen vil kalle barna sine uansett :hilarious:

Navneloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19

Det står at et navn ikke skal være til vesentlig ulempe i ordlydene som ligger på nett, men finnes ikke noen liste med navn som ikke er lov sånn sett.
Lite som står i lovteksten, men folkeregisteret har litt mer enn det å forholde seg til

A487FF30-0A12-40B9-B8B2-2E08B64F1E43.png

Adolf og Vidkun tror jeg ikke er lov... o_O men er ikke sikker. Kanskje ikke noenoen vil kalle barna sine uansett :hilarious:
Tror den regelen er opphevet

Tror den regelen er opphevet
Den regelen har i følge navneforsker Ivar Utne aldri eksistert, fordi det aldri har vært bruk for den. Det har ikke vært noen som har ønsket å bruke de navnene i etterkrigstiden. Han regner med at de kan komme tilbake etterhvert som historien kommer mer på avstand, og folk begynner å ville kalle opp tippoldeforeldre.

Man kan generelt ikke bruke etternavn som fornavn, med mindre man kan vise til at navnet også tidligere har vært brukt som fornavn.

Min oldefar het Roll , men det er ikke lov lenger av en eller annen grunn
Ikke engang om man viser til at tippoldefar het det? Ofte blir slike vedtak om at det ikke er et gyldig navn omgjort om man viser til at det har vært navn tidligere.

Ikke engang om man viser til at tippoldefar het det? Ofte blir slike vedtak om at det ikke er et gyldig navn omgjort om man viser til at det har vært navn tidligere.
Det er jeg ikke sikker på, men min bestemor har sakt at det var en i slekta som ville det, men fikk ikke lov... Men kan jo hende det har endret seg ..

Jeg tror man kan ta/gi nesten hva som helst til navn. Adolf er helt sikkert liv, Vidkun også tror jeg.
Men mener du ikke kan kalle jenta de morfine.
Rart Roll ikke skulle være lov egentlig.

Back
Topp