Hvilke mat KAN jeg spise i syden ?

gledestilnovember

Blir kjent med forumet
Lurte på hva jeg faktisk kan spise som gravid, er så mange artikler om hva jeg ikke kan spise.. for eksempel kan jeg bestille meg en toast i Tyrkia med bare ost på ? Eller er du nødt og spise uten noen ting, altså bare brødet ?
 
Last edited:
Grunnen til at man finner artikler om hva man ikke kan spise er nok fordi det er mye lettere å holde styr på enn hva du kan spise.
Når det gjelder ost, så skal det være trygt å spise ost som er laget av pastaurisert melk, men så lenge maten er varmebehandlet så skal det fint gå an å spise annen ost og.
Man kan spise alt kjøtt som er gjennomstekt, men er noen restriksjoner på fisk pga tungmetaller osv.

Anbefaler deg å lese på matportalen. Samme anbefalinger som gjelder hvor en i verden man oppholder seg, men pga hygiene osv er det vel vanlig å være litt ekstra forsiktig i andre land.
Frukt osv kan fint spises om du vasker det selv f.eks, for da vet du jo at det er godt rengjort :)
Ihvertfall dette jeg har fått beskjed om, og praktiserte da jeg var i Spania som gravid.
 
Viktig å ikke spise salat fra salatbarer osv. Vet ikke hvor lenge det har ligget der, hvordan eller om det i det hele tatt er vasket ordentlig osv. Utenom sånne ting så holder det å følge de norske anbefalingene
 
Ukokt fisk , kjøtt og buffeerr er greit å holde seg unna når du er utenfor Skandinavia .... såfall ikke gjør det i [emoji23] Tyrkia
 
Lurte på hva jeg faktisk kan spise, er så mange artikler om hva jeg ikke kan spise.. for eksempel kan jeg bestille meg en toast i Tyrkia med bare ost på ? Eller er du nødt og spise uten noen ting, altså bare brødet ?

Alt du spiser hjemme, så lenge det er gjennomstekt/-kokt, vasket, pasteurisert, og laget under forsvarlige omstendigheter. (Altså, dette gjelder ulike matvarer, du trenger ikke vaske osten. ;) )
 
Spiser alt jeg, bacon har jeg blitt var på siste gangene ettersom jeg blei grisedårlig etter jeg hadde spist bacon som var litt for lite stekt i Syden tidligere
 
Ja, glemte visst og skrive det
Ville holdt meg unna det meste :p men brød skal gå greit. Men alltid en risiko å spise ute. Kan du lage mat på rommet? Ellers får du be om at kjøttet er godt stekt, og ikke spis softis
 
Ville holdt meg unna det meste :p men brød skal gå greit. Men alltid en risiko å spise ute. Kan du lage mat på rommet? Ellers får du be om at kjøttet er godt stekt, og ikke spis softis
Spiser som oftes på hotellet eller en norsk resturant her i nærheten å går som oftes i pizza :rolleyes: pleier og ha skinke på pizzaen på hotellet og spør sikkert kelneren flere ganger hver gang om skinka er stekt sammen med pizzaen haha! Men går mest i pizza og French fries. Prøvte oste toast igår, osten var jo varmebehandlet så går vel greit ?
 
Spiser som oftes på hotellet eller en norsk resturant her i nærheten å går som oftes i pizza :rolleyes: pleier og ha skinke på pizzaen på hotellet og spør sikkert kelneren flere ganger hver gang om skinka er stekt sammen med pizzaen haha! Men går mest i pizza og French fries. Prøvte oste toast igår, osten var jo varmebehandlet så går vel greit ?
jepp!
 
Apropos vaske selv - pass på at du vasker i rent vann [emoji6] hjelper lite om vannet er forurenset [emoji85] evt skrell frukt [emoji4]
Kokt, stekt eller skrelt er min tommelfingerregel [emoji108]
 
Jeg kom akkurat hjem fra Hellas. Der spiste jeg nesten som normalt, men passet litt på salater (unngikk det meste utenom tomater) at kjøttet var gjennomstekt. :)
 
Spis kun gjennomstekt kjøtt. Ikke spis salat feks. :)
 
Back
Topp