Hvilke legemidler KAN man ta som gravid?

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Med under to måneder igjen har jeg i dag hatt åpenbaring; jeg har faktisk vært litt for flink til å ikke ta medisiner i svangerskapet! Før jeg ble gravid tok jeg smertestillende nesten hver dag (har vond rygg). Fra og med midten av desember har jeg tatt to paracet! Så, veldig flink jente... Men kanskje jeg har vært litt vel flink, på bekostning av meg selv? Jada, det er "best å klare seg uten", men hvis jeg skulle bli gravid igjen kommer jeg til å ha en liten en allerede, og da kommer jeg til å bli nødt til å føle meg litt bedre enn det jeg gjør nå for å komme trygg og hel gjennom hele reisen.

Legemidler som er trygge for gravide

Rådfør alltid med legen først uavhengig av hva som står her!

Smertestillende: Paracetamol
Mot sure oppstøt/halsbrann: Omeprazol, Gaviscon, Novaluzid, Titralac, natronpulver til baking i drikkevann. (Litt ulik virkningsmetode.)
Sovemedisin: Zopiclone (muligens byttet navn nå? innsovningstablett)
Kvalmestillende: Phenergan (mot kvalme og kløe)
Mot migrene: Pinex Forte
Sopp: Canesten (men ikke bruk applikator). Diflucan er trygg i 3.trimester.
Allergi: Nasonex og aerius.
Tett nese: Otrivin.

Tips fra Krølle: Trygg mammamedisin.no

Tips fra Kicks: Søk opp legemidlene på felleskatalogen og se under under gravid/amming.

Last edited:
Gaviscon
Novaluzid
Titralac

Alle mor halsbrann/sure oppstøt, men litt ulik virkningsmetode. God effekt av og helt trygt å bruke vanlig natronpulver til baking i drikkevann også, for å stilne den slags.

Når man søker opp legemidlene på felleskatalogen står det under gravid/amming.

Pinex Forte har jeg tatt sikkert 20 tabletter av, pga migrene.

Men alltid greit å ta opp med lege når man har bruk for smertelindring gjennom svangerskapet :)

Phenergan (mot kvalme og kløe) og zopiklone (muligens byttet navn nå? innsovningstablett) er trygge, men selvfølgelig i samråd med lege.

Dette er et tema som jeg virkelig kan lite om. Canesten mot sopp skal være grei i samråd med lege:-)

Nasonex og aerius var trygge å bruke ved allergi som Gravid slev om det ikke står i felles katalogen.
Det samme gjelder otrivin for rett nese.
Også Diflucan mot soppinfeksjon som kan virke skremmende om man leser i felleskatalogen om graviditet, så er denne altså trygg i 3.semester :)

Slev= selv... Rett nese = Tett nese[emoji23]

Jeg måtte bråseponere Zopiclone /imovane da jeg ble gravid, og har fått beskjed av legen at det ikke er trygt nok. Har brukt Phenergan istedenfor..
_20180619_155447.JPG

Jeg fikk ikke bruke aerius av min fastlege etter jeg ble gravid.. Så jeg fikk loratidin istedenfor...

Så mange medisinnavn dere kan som jeg ikke aner hva er til.

Så rart, jeg tar aerius fast, i samråd med lege[emoji848]
Ja, hørt flere som får bruke.. Bare ikke meg :p menmen, to mnd igjen til termin nå, så blir det vel aerius igjen etterpå:)

Det minner meg på; lurer på om jeg kan bruke Somac (mot sure oppstøt) igjen rett etter fødsel.

Back
Topp