Underlaget har mye å si for hvilke fotballsko man skal ha, så det bør du sjekke ut først. Gutten min har tre ulike par, ett for kunstgress, ett for ordinært gress og innesko. Dette fordi de spiller på alle disse ulike underlagene jevnlig. Trenger ikke kjøpe de dyreste skoene da det finnes mange gode sko til en rimelig penge på både XXL og andre butikker. Gutten min trener tre ganger i uken og spiller i tillegg kamper minst én gang i uken. Da sier det seg selv at fotballskoene får gjennomgå og må skiftes jevnlig. Kjøper ikke de dyreste, men fokuserer på at skoene skal sitte godt på foten, ha gode hælkapper og selvsagt ha korrekte knotter i forhold til underlaget de skal brukes på. Sjekk litt på nettet også. Ofte tilbud rundt omkring. Kan være lurt å prøve sko i butikk første gang, for å sjekke hva som er korrekt størrelse. Min erfaring er nemlig at str 36.5 ikke er str 36.5 i alle merker og alle modeller. Det varierer ganske mye.
Lykke til med kjøp! Om det ikke er sikkert at gutten din skal fortsette/spille, går det fint an å bruke vanlige joggesko i begynnelsen. Det husker jeg det var mange som gjorde i min sønns klubb helt i starten. Greit å teste ut en stund først.