Hvilke blomster har du inne? (hvilke liker du?)

LittleMonkii

Forumet er livet
Når jeg får penger skal jeg på blomstershopping og trenger hjelp.. Tenker å skrive en liste over hva jeg skal ha slik at det blir en effektiv handel :)
Hvilke blomster liker du? (som ikke trenger vannes annenhver dag)
Vil gjerne google slik at jeg vet hvordan ting ser ut.. Så si gjerne hva de heter og ikke bare hvordan de ser ut ;)
Jeg har så lite peiling på blomster...

Jeg har 5-6 potter av typisk størrelse og en stor som skal fylles

Jeg ELSKER (hvite) orkidèe :) De er bare sååå nydelige!

Er vel nesten de eneste jeg har med blomster + at jeg har grønne planter også, da.

Jo forresten, jeg har en "porselensblomst" også...den er kjempefin!!! Har den i hengepotte i vinduet og nå som den blomstrer (hvite m/rosa på) så lukter den også godt!

Det eneste som overlever i huset mitt er ildtopper.. De tre jeg har nå har faktisk blomstret og "avblomstret" to ganger hver. Så jeg er solgt til de! Hehe

Så jeg har en rosa og to gule. Den ene gule har dattera mi valgt ut på plantasjen, så den blir tatt ekstra godt vare på ;)

Første jeg tenker på som er blomster, ikke trenger masse stell og som holder lenge er ildtopp (ildtopp calandiva liker jeg best), hawaiiroser og fredsliljer =)

Jeg har en ildtopp på kjøkkenet også har jeg to hawaiiroser :) Fredsliljer har jeg hørt trenger myyye vann :/ Vil gjerne ha en stor og kraftig blomst i tillegg til noen små. Har forresten 4 "hengepotter" også... Å nei........... Dette kommer til å bli dyrt emoticon

Fredsliljer trenger ikke mye vann (eller stell) ;-)
Eføy og gullranke er jo fine hengeplanter. Vet ikke så mye om vann og stell til gullranker, men eføy krever ikke mye jobb i hvert fall =)

Jeg har en orkide..
Og det er vel den eneste blomsten jeg noen gang har hatt som har overlevd mer enn 2 uker.. Nå har jeg hatt den 2-3 mnd

jeg har hvite hortensia og hvite potteroser ( trenger jevnt med vann) også har jeg orkideer og grønnplanter. Anbefaler veldig en hengeplante som heter ceropegia. Den er nyydelig!

Jeg har bare tøyroser :P
Eneste jeg klarer og holde liv i gitt :P

Eg trur ikkje eg har kjøpt meg ein einaste plante... Eg tør ikkje fordi eg ikkje klarar å kaste dei ut om dei blir stygge. Har ikkje samvittighet til å kaste ut ein plante som er levande, uansett forfatning, dermed er det litt risky business å kjøpe plantar då eg risikerer å sitte her med 100 halvvisne plantar som aldri blir seg sjølv igjen.

Så no har eg ein orkidé som vi fekk då huset var ferdig i 2007 (og etter å ha sett drøyt halvdaud ut i eit par år har den no plutseleg fått ein laaang stilk med 5-6 knoppar!), ein basilikum som eg dyrka sjølv i fjor (men den har berre eit par lange stilkar med få blad, kan ikkje bruke den til noko), ein sånn her plante på badet (den står på ei hylle rett ved dusjen så eg dusjar den eit par gongar i veka, frisk og fin, trivs der det er fuktig), og så har eg ei julestjerne som berre nekta å dø etter jul. Den får nye blad heile tida, så den ser frisk og fin ut men den er berre grøn.

Jeg har ikke blomster, kun planter. Jeg har mest sukulenter. Nå har jeg en pengeplante, en stor Aloe Vera og en Gullranke. Sistnevnte er ikke sukulent.

Jeg har en del orkideer. De varer lenge og er fiiiine. Har også noen grønne planter.... :p

Orkideer er utrolig fine og enkle, har mange av de. Men har fått skikkelig sansen for hortensia. Det er en utrolig fin blomst. Har ikke peiling på hvordan jeg får lastet opp bilder, men nå har du i hvertfall ett navn å søke på;)

Duftranker. De klarer du ikke å drepe tror jeg. Om du så hadde hatt lyst. Min vannes når jeg husker det og lever som bare det. Finnes også i flere "former".

Har også en slags plante på badet som overlever alt. Den kan ligge helt slapp utover vinduskarmen, men reiser seg så fort den får et par glass vann. Det er en grønn plante med et par hvite blomster på... Men aner ikke hva den heter, kjøpt på Ikea.

Har en orkide også. Den blomstra kjempefint i 2 mnd før alle blomstene datt av på 2 dager. Nå har det kommet et nytt blad så jeg håper den våkner til liv igjen snart.

Duftranke er en fantastisk fin plante :D Og så og si umulig å ta livet av! :) Jeg har hatt min i 9 år nå... Fiiiine planta mi!

Har også orkideer her, men de dør jevnt og trutt :p

Massevis av grønne planter har jeg.... De dør aldri! :D En liten skvett med vann annenhver uke, eller når jeg husker det, holder i massevis :)

Har to grønne planter og så har eg to orikdeer. (ene har eg hatt siden morsdag og den andre siden juni)

Hmm.. Jeg har 2 orkideer, de liker jeg pga de ikke dør så fort..
Jeg har en aloevera kaktus som ser meget frisk ut! Ellers er den nokså kjedelig da..
Så har jeg en ildtopp, den hater jeg! Noen steder er den helt vissen, mens andre steder er den normal.. Kan jo liksom ikke kaste en som strever med å holde seg i live heller, stakkar.. men den ser passe sjuk ut!
Så har jeg 1 ikea blomst så ser uekte ut men som er helt ekte, og en annen ikea blomst som har blader som ligner på liljer.. =P

De fineste blomstene synes jeg er solsikker og pioner men de lever ikke så lenge så da gidder jeg ikke kjøpe heller =P

fredslilje er giftig, så det har jeg ikke hatt i hus siden før T ble født...
Jeg har stor mangel på "grønne fingre", så det meste som kommer inn her, ryker kjapt ut igjen... Jeg har en falsk pelargonia kjøpt på plantasjen.. den ser ekte ut på avstand og det duger for meg..
Så har jeg en eføy som har dødd og stått opp igjen.. helt utrolig.. Og en annen grønn plante med tjukke blader (da holder de nemlig lenger uten vann.....) og en orkide jeg fikk til 30årsdagen i begynnelsen av juni... Den har ennå ikke dødd - utrolig nok...
I tillegg fikk vi en liljegreiesak til bryllupsfesten.. Den er sånn halvveis død...

Noe mer enn det har vi ikke her i huset.. som sagt - ingen grønne fingre.. mannen husker å vanne av og til og det er vel det som holder de få ekte plantene sånn litt i live...

Back
Topp