Hvilke blodprøver har jeg antagelig tatt??

Mariamamma

Forelsket i forumet
Ja, det er svigermor som lurer... ;)

Jeg har hatt veldig mye kløe i en del uker, og for en ukes tid siden var jeg hos legen bare for å se om han kunne hjelpe meg. Han sa han ville sjekke opp lever- og galleprøver, for å være på den sikre siden. Så sendte han et skjema ut til lab, og labdamen sa "ja, da blir det fire glass i dag, da" (sånne reagens-greier de tapper på).

Hvilke prøver har de antakelig tatt da? Noen som vet litt om dette her, kan jeg tippe... ;)

(Ja, jeg vet jeg kan ringe legekontoret eller stikke innom og få utskrift - gjør sikkert det en dag jeg er i området, men svigermor er nysgjerrig NÅ... ;) ).

Da jeg hadde problemer med gallestein tok de ALAT, ASAT og GT. Fikk også målt bilirubin ett par ganger :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Kanskje kreatinin? Vanskelig å si :-P

De tok sikkert senking, serum glass og edta:)

Da skal jeg sjekke opp hva edta og serum glass er for noe ;)

Svigermor er redd jeg har diabetes, nemlig, og mener de burde sjekket de. Tror nok ikke de gjorde det, legen spurte om det er diabetes i familien (nei), og det var alt... Så da vil hun at jeg skal sjekke det da, vet du... ;) Men jeg kan kanskje rett og slett kjøpe en glukose-stix på apoteket og teste selv? Diabetes vil vel i så fall gi glukose i urinen, ikke sant?

(Men ikke før jeg har ringt legekontoret og fått oversikt over prøvene som er tatt altså - det kaaaan jo hende jeg slipper.. ;) )

Hei!
Lever/galle-prøver inkluderer ofte ALAT og gamma GT, som nevnt. I tillegg albumin og alkalisk fosfatase. ASAT er lite spesifikk, og blir ikke så mye brukt lenger (selv om noen leger rekvirerer den med av gammel vane). Vil anta at legen din har tatt med natrium/kalium og kreatinin (mer eller mindre rutineprøver) også, og muligens noe mer. :) Siden du nevner at du har klødd, vil jeg anta at det er rekvirert med gallesyre, som ofte er forhøyet ved svangerskapskløe. Denne analysen blir ikke utført mange steder, så det er godt mulig de måtte ha et eget glass til den. :)

Edta-glass brukes som oftest til telling av blodceller (røde og hvite), blodplater og blodprosent (blant annet). Som regel lilla kork, vet ikke om du la merke til fargene. :)
Serumglass brukes til sånt som blodet frakter rundt i kroppen (enkelt sagt, som proteiner, enzymer, hormoner mm. Alle analysene jeg nevnte i første avsnitt utføres i serum). Jeg jobber på en middels stor sykehuslab, og de analysene vi ikke kjører selv, sendes videre til andre steder (oftest på serumglass), derfor får vi ofte tilsendt flere serumglass på samme pasient - ett til oss, og ett eller flere som kan videresendes. Det er derfor ikke usannsynlig at det ble tatt flere glass av denne typen. :) Serumglassene har oftest rød/orange og litt gul kork.
Glass til senkningsreaksjon er som oftest langt og smalt med svart kork.

Vil ikke anbefale deg å begynne og diagnostisere deg selv. Ta heller en tlf til legen og hør om han/hun kan etterbestille en HbA1c ("langtidsblodsukker"), det kjøres som oftest på edta-blod og har god holdbarhet. :)

(Og som du sier selv - like greit å få en utskrift av prøvene, så slipper du å gå og lure på det. :))

Back
Topp