Hvilke blodprøver er det egentlig man skal ta i uke 12?

• Trådstarter Trådstarter SecondChance
  • Opprettet Opprettet
S

SecondChance

Guest
og hvorfor først i uke 12?
Sist jeg var gravid var det første svangerskapskontroll fra uke 8 og utover, men nå er det liksom etter uke 12 som gjelder pga disse omtalte blodprøvene...
Hva sjekker man på prøvene egentlig?

Aner ikke.. var hos legen i dag, da sa hun at vi tar første kontroll med blodprøver i uke 12. Hun sa også at før var det vanlig fra uke 8, men det er så mange som mister før de når uke 12. Så nytt at det er fra uke 12 da :)

Hører ikke til her men jeg vet hvilke prøver det er:p
blodplasmaet blir screenet for antistoffer.
I tillegg skal man sjekke om dere er rhesus positive eller negative, de som er negative skal følges opp med litt flere prøver pga dere kan danne anti-D hvis babyen er positiv.:happy090

I tillegg skal man sjekke om dere er rhesus positive eller negative, de som er negative skal følges opp med litt flere prøver pga dere kan danne anti-D hvis babyen er positiv.:happy090
Takk :)

Kan man slippe unna hvis man allerede vet at man er rhesus negativ? *sprøyteangst*

En sjekker vel og blodprosenten, og jeg ble testa for HIV og annet stæsj på sist runde tror jeg (husker ikke alt og sykehuset stakk av med alle arkene mine :p ). Og de som er i risikogruppen for svangerskapsdiabetes skal vel sjekke langtidsblodsukker også? Eller gjelder det kanskje bare enkelte innafor risikogruppa?

Kan man slippe unna hvis man allerede vet at man er rhesus negativ? *sprøyteangst*
Ikke for å være kjip, men som rhesus negativ vil du måtte ta litt flere blodprøver enn om du hadde vært positiv. Et par ganger ekstra mener jeg å huske det var når jeg var gravid sist, men vet at dette er noe endret siden da.

Ikke for å være kjip, men som rhesus negativ vil du måtte ta litt flere blodprøver enn om du hadde vært positiv. Et par ganger ekstra mener jeg å huske det var når jeg var gravid sist, men vet at dette er noe endret siden da.

Smertefullt klar over det dessverre.. men de trenger jo ikke ta blodprøver for å sjekke det når jeg allerede vet :p
Men de sjekker nok mange andre ting også, så det er vel bare å la det stå til..

Smertefullt klar over det dessverre.. men de trenger jo ikke ta blodprøver for å sjekke det når jeg allerede vet :p
Men de sjekker nok mange andre ting også, så det er vel bare å la det stå til..
Hehe, er nok flere ting som sjekkes, så om de trenger litt mer blod for å sjekke det og så blir det vel ikke flere stikk hvert fall

Jeg Tok blodprøver nå i uke 7. For å sjekke nivåer ect. Skal tilbake i uke 12 for den "hovedtesten" eller hva jeg skal kalle det

Det er vel HIV, toxoplasma, jernnivå og blodtype? Og sikkert mer jeg ikke husker. Jeg husker bare at jeg var glad da de var ferdige *ogsåsprøyteangst* ;)

Etter å ha vært på innskriving i manntallet idag, og fått beskjed om å komme tilbake fastende torsdag morgen for blodprøver, har jeg en følelse av at uke 12-kontrollen er en slags EU-kontroll for gravide hvor de sjekker alt som sjekkes kan :P

Tror de sjekker noe hepatitt greier og... herpes kanskje og?

Tror de sjekker noe hepatitt greier og... herpes kanskje og?

Back
Topp