Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: TinaCelineeey
Alt mulig...
Jeg er utplasert (går hfa) og har målt blodtrykk, målt blodsukker, fiksa den insulin tingen, servert mat, underholda,snakka med, bed for, stelt både alene og med pleier, dusja både alene og med pleier, fulgt på do, hjelpatil når det skal skiftes kateter, brukt heis (aldri alene), redd seng, tatt med på tur, lest for, pussa gebiss, snakka med om traumatiske ting (som krigen) ..skifta på sår... osv
ORIGINAL: skibomsen
ORIGINAL: Krølla82
Alt mulig...
Jeg er utplasert (går hfa) og har målt blodtrykk, målt blodsukker, fiksa den insulin tingen, servert mat, underholda,snakka med, bed for, stelt både alene og med pleier, dusja både alene og med pleier, fulgt på do, hjelpatil når det skal skiftes kateter, brukt heis (aldri alene), redd seng, tatt med på tur, lest for, pussa gebiss, snakka med om traumatiske ting (som krigen) ..skifta på sår... osv
Snakke med de eldre ol det er ok, for jeg liker jo eldre mennesker og jeg syns de er kjempe søte. Den stelle biten vet jeg ikke helt hvor bra jeg hadde takla.Byttebleier og sår tror jeg ikke at jeg hadde takla overhode og heller ikke kateter. Og så er det dette med døden da,det ville jeg vært redd for hele tiden å gå inn på et rom og finne personen død i senga.
Jeg jobba noen mnder i hjemmetjenesten (sommerjobb) og da reiste jeg rundt å handla,vaska og dusja folk.Det gikk greit det,men jeg likte ikke det med dusjinga og fikk helt angst etter at en i 50 åra prøvde seg på meg.[&:]
Da er vel kanskje ikke pleieassistent helt rett hylle? Dessuten er det ingen assistenter som skifter kateter på noen institusjon, det gjør sykepleieren!
Alt mulig...
Snakke med de eldre ol det er ok, for jeg liker jo eldre mennesker og jeg syns de er kjempe søte. Den stelle biten vet jeg ikke helt hvor bra jeg hadde takla.Byttebleier og sår tror jeg ikke at jeg hadde takla overhode og heller ikke kateter. Og så er det dette med døden da,det ville jeg vært redd for hele tiden å gå inn på et rom og finne personen død i senga.
Jeg jobba noen mnder i hjemmetjenesten (sommerjobb) og da reiste jeg rundt å handla,vaska og dusja folk.Det gikk greit det,men jeg likte ikke det med dusjinga og fikk helt angst etter at en i 50 åra prøvde seg på meg.[&:]
Da er vel kanskje ikke pleieassistent helt rett hylle? Dessuten er det ingen assistenter som skifter kateter på noen institusjon, det gjør sykepleieren!
Nei, men jeg føler jeg bare MÅ finne på noe snart. Og de skal jo ha inn masse sommervikarer nå etterhvert inne pleie og omsorg.[&:] Men jeg kan ikke bare snakke med de og lage mat til de eller liksom.
Jeg forventer av sommervikarer som er assistenter at de deltar i stell, pleie, hjelpe til ved toalettbesøk etc. Men her MÅ vikarene igjennom en innkjøringsfase med kursing av de mest basale tingene, hvis de ikke deltar på hele kurset får de ikke jobbe som assistenter.
Det er som de andre sier, du blir vant med det. Etterhvert så tenker du knapt over at du skifter bleier etc. Men du må bare prøve for å finne det ut. Jeg VET at du ikke er en som ikke bryr deg, er du villig til å prøve og lære så bør det ikke være noe problem ;)
Jeg forventer av sommervikarer som er assistenter at de deltar i stell, pleie, hjelpe til ved toalettbesøk etc. Men her MÅ vikarene igjennom en innkjøringsfase med kursing av de mest basale tingene, hvis de ikke deltar på hele kurset får de ikke jobbe som assistenter.
Ja, jeg skjønner jo det. Og jeg er helt enig i det. Ikke føler jeg det blir riktig å skulle ta en slik jobb bare for å ta en jobb for å tjene penger eller. Det er jo liv det er snakk om og en verdig siste avsluttningsfase i livet. Jeg hadde ikke villet at noen skulle ta seg av meg på sitt siste stoppested kun for å hente ut lønna i slutte av mnden.
Det er som de andre sier, du blir vant med det. Etterhvert så tenker du knapt over at du skifter bleier etc. Men du må bare prøve for å finne det ut. Jeg VET at du ikke er en som ikke bryr deg, er du villig til å prøve og lære så bør det ikke være noe problem ;)
Problemet er vel heller at jeg bryr meg LITT for mye innimellom og ta andres skjebne innover meg.Og det er jo heller ikke bra i en slik jobb sammenheng.
ORIGINAL: Lillesnille
Problemet er vel heller at jeg bryr meg LITT for mye innimellom og ta andres skjebne innover meg.Og det er jo heller ikke bra i en slik jobb sammenheng.
Det er faktisk en VELDIG VIKTIG egenskap å ha når man jobber på en sånn plass... Bare ikke ta det med deg hjem hele tiden...
ORIGINAL: **Bella**
Kjære deg.. dette blir jo helt feil yrke for deg. Det er en selvfølge at assistentene deltar i alt fra stell, bleieskift, toalettbesøk, katetertømming, mating osv. Det er det jobben går ut på. Du vil aldri i verden få jobb innen pleie og omsorg om du ikke kan/vil gjøre disse tingene. TRor jeg hadde sett etter et helt annet yrke. Er selv sykepleier og om ikke assistentene kan gjøre disse tingene hadde det vært umulig for meg eller noen av mine kollegaer å jobbe med dem.
Når det er sagt så får du opplæring innen disse tingene og du vil fort komme over kneika om at det er ubehagelig å være med på disse tingene. Husker selv min første praksisperiode på sykepleien på sykehjem som 19 åring. Ikke mye gøy de første dagene. Nå er det en naturlig del av jobbenhverdagen min. Tenk så mye værre det er for dem som faktisk får hjelpen.
Lykke til med jobbsøking. :)
ORIGINAL: merete_80
Da jeg jobbet på sykehjem gjorde jeg de aller fleste ting bortsett fra medisinutdeling og sårskift.
Stell (fra bleieskift, til hjelp med vask/påkledning, barbering, dusjing, mm), sette frem mat, mating, var ute og gikk tur med noen av beboerne, trillet ut de som skulle røyke, snakket med dem, redde senger - ja, gjorde det som var nødvendig for at beboerne hadde det bra.