Fant dette, var skrevet av en biolog. De har kommet litt lenger enn hva de gjorde når jeg gikk på skolen ja.
Så grønn er kanskje ikke brun allikvel.
Øyefargen til et menneske kan variere fra den mest vanlige fargen, brun, til den minst vanlige, grønn. Genetiske mutasjoner kan faktisk føre til at noen får svarte, røde eller fiolette øyne. Elizabeth Taylor er et eksempel på dette, som visstnok skal ha hatt fiolette øyne. Den fargen vi får på øynene bestemmes av mer enn ett arvet gen. En vet faktisk ikke hvor mange gener som er med på å bestemme ens farge på øynene. Det man derimot vet er at såkalte SNPer (Enkeltnukleotidpolymorfier som det kalles på norsk, SNP er engelsk forkortelse for Single Nucleotide Polymorphism, SNP) er med på skape disse forandringene hos oss mennesker.
F. eks kan genet OCA2 skape den "rosa" fargen hos mennesker med albinisme (mennesker med redusert evne til å "skape" pigmenter i hud, hår, øyne osv). Forskjellige varianter SNP'er (som forklart tidligere) innenfor genet OCA2 er med på å fremkalle brune og grønne øyne, samt fregner, vorter, hår og hudfarge. En spesifikk mutasjon innenfor HERC2-genet, genet som regulerer OCA2, har noe av skylden for at det dannes blå øyne. Andre gener som bestemmer øyefarge er blant annet SLC24A4 og TYR.
Det er egentlig kun 3 "ekte" farger i øyet som bestemmer øyefargen vår: brun, gul og blå. Hvor mye du har av hver farge bestemmer fargen på øynene. F. eks, grønne øyne består av gult og litt blått, noe som får dem til å virke grønne. Brune øyne virker brune fordi mesteparten av fargen i øyet består av brunt. Når et øye blir brunt er det melaninet i øyet som skaper denne brunfargen.
Blå øyne består av små mengder melanin, kalt eumelanin. Areverekkefølgen for blå øyne regnes som lik til den dominante fargen (dvs. brun). Men i motsetning til den dominante fargen, bestemmes den blå fargen utifra interaksjon mellom flere gener, i motsetning til bare én. Faktisk har forskning vist at blå øyne kan være en genetisk mutasjon av OCA2-genet, noe som har ført til reduksjon av melaninproduksjon. Dette gjelder dog ikke de med blå øyne og brune flekker på øynene.
Grå øyne har mindre melanin enn blå øyne, mens grønne øyne har større mengder melanin enn blå øyne. Grønne øyne regnes som en mutasjon som hvor melaninstrukturen har blitt forandret.
Forskere mener at eksponeringen for lys hos spebarn fører til at deres blåfarge på øyene forandres, fordi det setter i gang produksjonen av melanin. Dette kan også forekomme hos voksne, om de eksponerer seg for mye sol, f. eks at man gradvis går fra blå til grønne øyne.
Så du forstår, det er ikke egentlig så "enkelt" som vi lærer i naturfagen på skolen. Det finnes som sagt mange kombinasjoner. Genene vi har arvet fra tidligere generasjoner er også med på å bestemme alt fra hårfarge til øyefarge. Selv om min bestemor hadde brune øyne, så kan det godt hende hun kun arvet "blå" gener fra sin mor eller far. Dermed fikk min mor blå-grå-grønn-brune øyne og jeg blå. Sånn er det med hårfargen vår også. Det er f. eks kun min tante og meg på mammas side har blondt hår. Antagelig har jeg det fordi min mor kun har "blonde" gener hun kan "ta med seg" videre, til tross for at hun selv består av dominante gener bestemt av sine foreldre og forfedres gener. Når hun da har fått barn min far, der hele slekta har blondt hår, "slås" disse genene sammen og skaper et barn med blondt hår.
En kan egentlig konkludere med at de genene man selv består av, altså slik man er sammensatt (i hårfarge, øyefarge osv) ikke nødvendigvis er den man bringer med seg videre. De man kan bringe med seg videre kan godt være annerledes enn de man selv består av, på en måte, noe jeg har prøvd å komme fram til (selv om det ikke er helt sant det heller, men dette er veldig enkelt forklart).
Uansett, det finnes mange grunner til at vi har den øyefargen vi har, eller hvor vidt man har kløft i haka eller ikke.