Hvilke ønsker har du for fødselen din?

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Jeg har blitt bedt om av jordmor på sykehuset å skrive opp alt jeg vil og ikke vil i forbindelse med fødsel.
Har ganske heftig fødselsangst, og hun er så snill at hun vil hjelpe meg med å roes ned ved at vi snakker om fødselen og mine ønsker så de kan bli hørt.

Jeg har masse tanker, men noen av dem er vanskelig å få ned på papiret, så leter etter litt " inspirasjon" og tips på den fronten og lurer på hva dere tenker om deres fødsel? :)

Jeg vet allerede at jeg ønsker:

☆ Å få all den bedøvelsen jeg vil ha. Har blitt lovt å få epiduralen tidlig.
★ Har blitt lovt at hvis jeg freaker helt ut, så skal jeg få KS, noe som er beroligende å tenke på.
☆ Å få bruke badekar i begynnelsen.
★ Vil ikke ha studenter og unødvendig med folk der.
☆ Å få ekstra oppfølging ang amming etterpå.
★ At navlestrengen klippes etter at den er ferdig å pulsere.
☆ At hvis de må sy, at de tar seg GOD tid til det sånn at det ikke blir slurv.
★ Har snakket om at det er greit at jeg har på meg de klærne jeg vil så jeg kan være så tildekket jeg ønsker.
☆ At de forteller meg undeveis hva de gjør og holder på med og hva som skjer, så jeg har mest mulig kontroll.
★ Hadde blitt gla for familierom etterpå.
☆ At jordmor er veldig støttende og til stede og hjelper meg med å kontrollere pusten min så jeg ikke får panikk.

Dere da? :)

Så bra at du blir tatt på alvor når du har sånn fødselsangst!! Supert! Dette går så bra skal du se :) selv har jeg ikke begynt å tenkt på hvordan jeg vil ha fødselen min enda.

Så flott liste du har laget, er jo så bra at de virkelig vil ha dette i og med at du har angst. Håper de tar godt vare på deg og at du får en bra fødselopplevelse:-)

Kjempe fin liste.
Har ikke tenkt så mye på det enda, men er ikke så ulik din.

Håper håper håper på badekar.
Og så er jeg livredd for tanga.

Har aldri skrevet liste før, men den gangen her har jeg ett ønske: Har en tidligere kollega som jobber på føden, og om hun er på jobb vil jeg ikke ha henne inn under fødselen.
Har ikke noe problemer med henne, men vil ikke ha noen jeg kjenner inn dit.

Håper mine ønsker blir hørt og at jeg kan få dra hjem så fort som mulig etter fødsel. Vil kose meg hjemme i rolige omgivelser sammen med familien :)

Liker listen din:)..

Jeg har ikke turt å tenke så mye på fødselen enda, er livredd det skal bli samme som sist.. "Alle" sier jo at andre fødsel blir bedre, men jeg er like redd:p..
Hadde skikkelig fødselsangst forrige gang også, å fødselen ble jo en grusom opplevelse... Det å kunne fått KS hvis jeg hadde fått helt noia iløpet av fødselen, hadde jo vært helt kjempebra.. Trygla og ba om det gjennom svangerskapet, og HELE fødselen sist også.. (Vet godt at ks ikke er en enkel løsning:) )

Skal til jordmor om ei uke, skal ta en skikkelig prat da.. Så skal jeg også på kontroll på sykehuset i uke 32, da skal vi i tilegg til ul og vekstestimering, snakke om fødsel..

Liker listen din:)..

Jeg har ikke turt å tenke så mye på fødselen enda, er livredd det skal bli samme som sist.. "Alle" sier jo at andre fødsel blir bedre, men jeg er like redd:p..
Hadde skikkelig fødselsangst forrige gang også, å fødselen ble jo en grusom opplevelse... Det å kunne fått KS hvis jeg hadde fått helt noia iløpet av fødselen, hadde jo vært helt kjempebra.. Trygla og ba om det gjennom svangerskapet, og HELE fødselen sist også.. (Vet godt at ks ikke er en enkel løsning:) )

Skal til jordmor om ei uke, skal ta en skikkelig prat da.. Så skal jeg også på kontroll på sykehuset i uke 32, da skal vi i tilegg til ul og vekstestimering, snakke om fødsel..

Håper virkelig at du blir hørt og forstått denne gangen her!
Ingen fortjener å ikke ha de beste forutsetningene når man skal gjennom noe så stort som å føde. :)

Håper virkelig at du blir hørt og forstått denne gangen her!
Ingen fortjener å ikke ha de beste forutsetningene når man skal gjennom noe så stort som å føde. :)

Takk:).. Håper det jeg også, å det hadde vært supert å kunne kombinere tankene på fødsel, med noe positivt, ikke bare negativt i ettertid:).. (Altså, jeg fikk jo verdens fineste og beste jente sist, kunne jo ikke fått noe bedre utav det, men selve opplevelsen kunne jeg vært for uten..)

Har ganske like ønsker som deg :) ønsker også spinal i tillegg til epidural pga knekt haleben, så ønsker jeg ma'en skal klippe navlestrengen og at fra det øyeblikket ungen er ute skal hun vær hos meg eller ma'en, aldri forlate oss etter fødselen og så lenge vi er på barselavdelingen eller barselhotellet.

- Håper jeg kan få kvalmestillende underveis sånn at jeg ikke kaster opp så mye som sist.
- Sist tok ting unødig lang tid etter jeg fikk epidural fordi dryppet var skrudd for lavt. Det vil vi ikke ha noe av nå.

Ellers er jeg ikke så opptatt av detaljene. Er livredd for å ende med å bli fastlåst i samme stilling på ryggen (pga. navlesnor rundt halsen på lillegutt) i time etter time, kraftløs og med mer og mer ryggvondt, men bortsett fra drypp og kvalmestillende er det dessverre ikke så mye personalet kan hjelpe meg med det om samme situasjon oppstår. Må klare å overgi kontrollen til dem som sist, da får jeg det best :)

Ingen spesielle ønsker. Håper jeg får gjøre det som jeg føler for der og da, og at jordmor sier ifra når hun ser det nødvendig, er jo tross alt hennes fag. Håper og at jeg så lenge som mulig slipper ks, selvfølgelig med mindre det er nødvendig for babys helse vil jeg ikke ta den risikoen og alle komplikasjoner og løfterestriksjoner :) håper å kunne føde i vann hvis det er mulig og jeg vil det da :p

Ønsker sen avnavling og epidural når jeg føler behov for det.
Ellers har jeg ikke så mange ønsker og tenker at jeg får ta det som det kommer. Alle får enerom her, og det er jeg veldig glad for :)

Har aldri skrevet liste før, men den gangen her har jeg ett ønske: Har en tidligere kollega som jobber på føden, og om hun er på jobb vil jeg ikke ha henne inn under fødselen.

Dette holder jeg med deg i! :) men regner også med at de på føden har rutiner for å unngå å ikke være med på fødselen til kjente?

Mitt største ønske for fødselen er og få den einaste fødestua med badekar (og håper sterkt at jordmødrene er ferdig "kursa" så eg kan føde i vatn og) ellers har eg ikkje tenkt på så masse. Er første gangen så veit jo virkelig ikkje ka eg går til :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Ønsker jeg får en lik fødsel som sist, hvor jeg hadde en super god effekt av epidural bl.a. Jeg hadde heller ingen rifter, bare etpar pyntesting, etterfødselen håper jeg blir litt bedre, men nå vet jeg hva jeg går til. HELDIGVIS!

Fin liste! Det hjalp veldig på angsten for meg at hun som kom visste jeg var redd.. Det å spenne seg- være redd og usikker er jo ikke noe bra for smertene! Så lurer jeg på, hva er dette med sen avnavling? Aldri hørt om!:)

Denne skjønner jeg godt! Håper du får det ønsket oppfylt ihvertfall! :)

Når jeg skulle ha første, ble jeg igangsatt, og måtte ligge på føden i vel et døgn før jeg kom i aktiv fødsel.. Fikk problemer med "ballongen" (ballongkateter), og måtte få hjelp til å få den ut på natten, og eneste jordmora som var ledig å kunne hjelpe var moren til en jeg hadde gått i klasse med hele barne-og ungdomsskolen.. Syns ikke det var spesielt ålreit å ha kjentsfolk til å rote "nedi der", enda hun såklart oppførte seg proffesjonelt:).. Slapp å møte andre bekjente på føden i kinkige situasjoner heldigvis:)

Back
Topp