hvetebolle oppskrift

VilSåGjerne

Forumet er livet
noen som har en god oppskrift på mange hveteboller?[:D]

Jeg bruker *atinas* oppskrift hun la inn på okt 2008 forumet - de beste bollene jeg har smakt - og vellykket hver gang [:D]

Grunndeig til ca 40-50 boller

0,5 liter melk
0,5 liter vann
250 g smør
250 g sukker
2 egg
100 g fersk gjær
3 ts. kardemomme
ca. 2 kg. hvetemel

Smelt smør, tilsett melk til fingervarmt. Rør ut gjæra i noe av væsken. Tilsett også vannet (lunkent). Tilsett så egg, sukker og kardemomme. Bland oppi mel litt etter litt (gjem litt til utbakinga). Rør i deigen en god stund. (Fint med kjøkkenmaskin...) Deigen skal være luftig. La den hvile ca 20-30 minutter. Bak ut boller og etterhev.

Stekes ved ca. 225 grader i 8-10 minutter.

Av samme oppskrift kan man lage f.eks:
Rosinboller
Kanelsnurrer
Skoleboller

tusen takk,dette skal prøves[:D]

meg og tobias lagde noen hinn dagen, de var gode og vi fikk masse skryt,men det ble jo ikke mange bollene av den oppskriften eg hadde,og bollene ble spist opp med en gang[&:][:)] så no må vi bake MAAAAAAAAAAAANGE [:D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: Cathrine83

Jeg bruker *atinas* oppskrift hun la inn på okt 2008 forumet - de beste bollene jeg har smakt - og vellykket hver gang [:D]

Grunndeig til ca 40-50 boller

0,5 liter melk
0,5 liter vann
250 g smør
250 g sukker
2 egg
100 g fersk gjær
3 ts. kardemomme
ca. 2 kg. hvetemel

Smelt smør, tilsett melk til fingervarmt. Rør ut gjæra i noe av væsken. Tilsett også vannet (lunkent). Tilsett så egg, sukker og kardemomme. Bland oppi mel litt etter litt (gjem litt til utbakinga). Rør i deigen en god stund. (Fint med kjøkkenmaskin...) Deigen skal være luftig. La den hvile ca 20-30 minutter. Bak ut boller og etterhev.

Stekes ved ca. 225 grader i 8-10 minutter.

Av samme oppskrift kan man lage f.eks:
Rosinboller
Kanelsnurrer
Skoleboller

Denne var bare knallgod[:D]

Back
Topp