hvet dere hva en plett er? :)

bondekone

Forumet er livet
Mannen min skjønte ingenting idag når jeg sa han måtte ta med en plett inn fra kjøkkene. Og han bare så dumt på meg :)

Så vet dere andre hva en plett er ?

-----------------------------------------------
Stemmer det er talerken/asjet
Har vokst opp med at vi sier plett,men der jeg bor nå så har de ikke samme dialekt så bruker ikke så ofte dialekta fra der jeg kommer fra. Har hatt besøk i snart 3 uker og da har det bare blitt til at jeg har brukt mer av dialekt fra der jeg kommer fra :) Og har nok fått noen blikk fra både mannen og svigers om dagen :)

ja en asjett. Tror det kanskje er bestemor som har brukt det eller noe sånt. Men dukker opp her og der i min familie iallefall.

nei jeg ville nok sett like uforstående på deg som mannen din gjorde ja... 

Vi fikk ofte glasurpletter når jeg var liten.. Rosa-godis-flate-bakst-ettellerannet fra bakeriet.. Det er det eneste jeg forbinder med plett =)

Kilonia skrev:
nei jeg ville nok sett like uforstående på deg som mannen din gjorde ja... 

sign. men om jeg skulle tippet så hadde jeg hentet et gryteunderlag ;p

Ja, det hører jeg ofte, foreldrene mine bruker det mye. Men jeg sier vel helst tallerk selv.

eneste jeg tenker når jeg hører plett er de plastdingsene man bruker når man spiller yatzy......

Ja, det fant vi ut av for lenge siden, da vi lurte på hvor uttrykket "lett som en plett" kom fra.
Liten asjett kom vi fram til at det betydde :) 

BlackBeauty skrev:
eneste jeg tenker når jeg hører plett er de plastdingsene man bruker når man spiller yatzy......

Bruker man plastdingser når man spiller yatzy?

Plett er kanskje ikke mye brukt rundt i Norge? Hvor er dere som er vandt med ordet fra? Jeg bruker det ikke selv, men bestemor gjør det hele tiden. Kanskje det er generasjonsforskjellen?

Er det vestfold-dialekt???
Svigermor sier det :P

Det er tallerken. Nå har jeg ikke lest svarene over her, så sikkert mange som har skrevet det før meg :P

Ja vist,, vi brkuer plettær vær gang vi spiser vi

Peppa gris skrev:

Det er tallerken. Nå har jeg ikke lest svarene over her, så sikkert mange som har skrevet det før meg :P

Det brukes ihvertfall i Larvik, Lardal og Stavern

valkyrien skrev:

Peppa gris skrev:

Det brukes ihvertfall i Larvik, Lardal og Stavern

I know:P De sier vel det i Stokke og Tønsberg og.

Det var ment som et spørsmål til HI, for  vet familien hennes bor der ;)

Back
Topp