Hverdagen til dere med 4 barn (eller flere).

Kalinnea

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Marsboerne 2023
Jeg har 3 barn pr nå, men det kan hende endrer seg. Så da vil jeg gjerne høre fra dere som har 4 barn (eller flere) om hvordan dere får hverdagen til å gå opp? Spesielt om dere har tette barn. (For vår del vil det evt være snakk om 4 barn fra 6-7 år og ned)

Hvordan takler dere kaoset i hverdagen?
Hvordan får dere møtt barnas enkeltbehov og gitt de alenetid?
Hvordan får dere pleid forholdet til partneren deres?
Hvordan det får dere det til å gå opp økonomisk?
Hvordan har dere gjort det praktisk med bil og hus/soverom?
Noe dere ville gjort annerledes?

Jeg har 3 barn pr nå, men det kan hende endrer seg. Så da vil jeg gjerne høre fra dere som har 4 barn (eller flere) om hvordan dere får hverdagen til å gå opp? Spesielt om dere har tette barn. (For vår del vil det evt være snakk om 4 barn fra 6-7 år og ned)

Hvordan takler dere kaoset i hverdagen?
Hvordan får dere møtt barnas enkeltbehov og gitt de alenetid?
Hvordan får dere pleid forholdet til partneren deres?
Hvordan det får dere det til å gå opp økonomisk?
Hvordan har dere gjort det praktisk med bil og hus/soverom?
Noe dere ville gjort annerledes?
Følger ❤️

@tulips , kanskje du vil dele litt om hverdagen deres? ❤️
Vettu, foreløpig har det ikke vært noen stor forskjell fra 3-4 barn, annet enn at det går mer mat og at det blir mer klesvask og oppvask :) Levering i bhg med to i arbeid har vi ikke fått kjenne på enda, og kommer nok ikke til å få kjenne på det før om over ett år. Det som blir mest kaos er sikkert å få barnehagebarna påkledd og klare, samtidig som man skal rekke jobb innen et visst klokkeslett. Skoleunga er lette å ha med og gjøre. Og vi er så heldige å ha skolen som aller nærmeste nabo, så de går til og fra selv. Det letter mye :shy:

Jeg har heldigvis en mann som er mye tilstede for både meg og barna. Han er ikke flink på middager, så han henter i bhg mens jeg ordner middagen. Og så tar han oppvasken, fordi jeg laget maten :biggrin Alenetid med barna er det mangel på. Dette er ikke noe vi har prioritert, da vi ikke har hatt utfordringer som tilsier at de burde hatt det, tror jeg?? :confused013 Barna husker ikke et liv uten søsken, da eldste var 11,5 mnd da han fikk søsken. Men om vi hadde sett nødvendigheten av det så kunne vi nok fått det til, men da innenfor hjemmet, eller småturer ut i nærmiljøet.

Økonomisk går det foreløpig fint. Begge har 100% fast stilling, og mannen har mulighet til å jobbe overtid og ta på seg vakt-tlf, som resulterer i 5000kr ekstra for hver gang. SFO er gratis for oss, da vi bare har trengt halv plass. Barnehageprisene har gått ned, og etter hvert får vi benyttet tilbudet 3 for 2 :laughing002 Barnetrygden har økt, så alt i alt har det gått fint. Jeg har begynt å legge merke til at ytterklær til barna begynner å få høyere pris etter hvert som klesstørrelsene blir høyere og høyere. Så nå i høst har jeg faktisk kjøpt mye av uteklærne på Finn og Tise - kjøper det som ser ubrukt ut, og det er såå gøy å motta billige brukte klær, som ikke ser brukt ut!! :woot:

I høst begynte vi å pusse opp i kjelleren, med god hjelp fra BSU-kontoen og mannen til svigerinna mi, som er byggmester. I kjelleren blir det 3 soverom, ett bad og ett rom vi ikke vet hva vi skal bruke til enda. Mulighetene er mange, oppbevaringsrom, sy-rom eller enda et soverom.. Så tanken om enda et barn senere, den er der :hilarious: I 2 etg har vi 3 soverom. Så jeg tror det blir bra til slutt :)

Foreløpig skal vi ikke bytte bil(vi har samme bil som dere). Jeg håper vi fortsatt er like fornøyd med bilen etter babyen i magen kommer :nailbiting:

Alenetid med partner blir på kveldene etter barna er lagt. Babyene våre har tidlig trengt rutiner og de har sovet godt i sengene sine, så vi har vært heldige med at vi får noen timer alene på kveldene før det er sengetid for oss voksne :shy:

Kveldsstellet tar vi begge, med mindre mannen min jobber i kjelleren.

Nå har ikke jeg jobbet på en stund da, men da jeg var i jobb likte jeg å handle alene, rett etter jobb :)

Jeg kan fort synes at våte ytterklær fra bhg kan bli stress.. spesielt om det må vaskes og såå tørkes! Men det løste jeg med å kjøpe inn mer av(brukt fra Finn og Tise). Da slipper man vaskepresset/tidspresset hvert fall, fordi man alltid har noe rent og tørt i bakhånd til å sende med neste dag.

Det eneste jeg kommer på som jeg skulle ønske vi hadde gjort annerledes, var å begynne med oppussingen litt tidligere. Håper vi rekker å bli ferdige før babyen i magen kommer :bag: Jeg er 32+3 i dag.

Back
Topp