Hverdagen med 3 eller flere

Annemennemone

Elsker forumet
Himmelbarn
Marshmallows2021
✨️Julestjernene2023✨️
Siden vi er så mange som enten venter vår tredje eller allerede har tre eller flere fra før:

Hvordan tror dere den første tida og etter hvert hverdagen med tre eller flere blir?
Hvor mange år er det mellom barna?

Her blir det 3 relativt tette (ca 2 år mellom de to første og gode 2,5 år mellom sistemann og spiren i magen). Vi aner ikke hva vi går til, og har ingen formening om hvordan tida etter blir og hvordan vi skal få logistikken til å gå opp :hilarious:
 
Det er en av de tingene jeg tenker mye på og er veldig spent på. Jeg er ikke så bekymra for den første tida, men overgangen fra permisjon til jobb. Det var da det ble tøft sist. Hverdagen traff meg hardt. Nå er jeg veldig redd for å sitte med dårlig samvittighet for å ikke strekke til for to "store" barn, fordi baby krever meg mye. Er ellers egentlig ikke redd for hverdagen med tre kontra to. Vi må bare finne litt andre løsninger når eldste begynner på skolen og skal leveres der (pappaen blir nødt til å trå til mer).

Det er bare litt over 2 år mellom de to vi har nå, mens det blir nesten 3 år mellom de to yngste.
 
0Det er en av de tingene jeg tenker mye på og er veldig spent på. Jeg er ikke så bekymra for den første tida, men overgangen fra permisjon ætil jobb. Det var da det ble tøft sist. Hverdagen traff meg hardt. Nå er jeg veldig redd for å sitte med dårlig samvittighet for å ikke strekke til for to "store" barn, fordi baby krever meg mye. Er ellers egentlig ikke redd for hverdagen med tre kontra to. Vi må bare finne litt andre løsninger når eldste begynner på skolen og skal leveres der (pappaen blir nødt til å trå til mer).

Det er bare litt over 2 år mellom de to vi har nå, mens det blir nesten 3 år mellom de to yngste.
Ja, jeg er også spent på overgangen mellom permisjon og jobb, men også logistikk med henting og levering i bhg når det er tre som alle må ha barnestol. Det finnes vel en løsning på det, vi er jo ikke de første som får flere enn to barn :hilarious: men jeg tror det blir mer styrete. Og så er jeg redd vi i en periode vil måtte levere og hente tre steder når minsye begynner i bhg: to forskjellige barnehager og eldstemann på skole. Tipper lille ikke får plass i samme bhg som mellomste før august (vi skal nok ikkr ha ulønna permisjon i 6 mnd).
 
Last edited:
Ja, jeg er også spent på overgangen mellom permisjon og jobb, men også logistikk med henting og levering i bhg når det er tre som alle må ha barnestol. Det finnes vel en løsning på det, vi er jo ikke de første som får flere enn to barn :hilarious: men jeg tror det blir mer styrete. Og så er jeg redd vi i en periode vil måtte levere og hente tre steder når minsye begynner i bhg: to forskjellige barnehager og eldstemann på skole. Tipper lille ikke får plass i samme bhg som mellomste før august (vi skal nok ikkr ha lønna permisjon i 6 mnd).
Det blir nok definitivt mer styrete med tre barn som skal inn i bilstoler! Og så tungvint om det blir sånn at du må levere flere steder. Her er skolen halvveis til jobb for meg, så jeg kan slippe eldste av på veien og ta de to andre med på jobb (jobber i den eneste barnehagen her, så vi skal samme sted). Mannen må levere eldste om jeg starter tidlig da.
 
Er nesten 3 år mellom mine to, blir 2,5 år mellom minste og babyen så det blir da 3 barn fra 5 år og nedover. Jeg er den som tar meg av barna 100 prosent i hverdagen så tenker jo litt på om de "store" barna skal føle seg tilsidesatt, men samtidig tror jeg at jeg nok skal klare å finne en balanse på det. Blir mye fokus på barna slik at de skal føle de får det de trenger,og lite fokus på egentid men sånn får det nå bare være i en periode- er foreløpig ikke veldig bekymret ☺️ (men tipper det melder seg når det nærmer seg eller formen blir dårligere så man får kjent på den dårlige samvittigheta:nailbiting: )
 
Er også uplanlagt gravid med nr 3 :nailbiting: Vi har trengt litt tid på å fordøye dette på, og enda føler vi oss ikke sikre på at det er 100% riktig selv om vi har bestemt oss for å beholde.
Vi har ikke nok soverom så noen av barna blir nødt til å dele rom
 
Er også uplanlagt gravid med nr 3 :nailbiting: Vi har trengt litt tid på å fordøye dette på, og enda føler vi oss ikke sikre på at det er 100% riktig selv om vi har bestemt oss for å beholde.
Vi har ikke nok soverom så noen av barna blir nødt til å dele rom
Helt likt her, vi står midt i flytteprosess da vi har kjøpt nytt hus - med soverom nok til 2 barn og vi venter en overraskelsesbebis, nr 3 i flokken :hilarious: Minsten født november2021 og denne desemberbebisen får dele rom, tenker vi :)
 
Helt likt her, vi står midt i flytteprosess da vi har kjøpt nytt hus - med soverom nok til 2 barn og vi venter en overraskelsesbebis, nr 3 i flokken :hilarious: Minsten født november2021 og denne desemberbebisen får dele rom, tenker vi :)

Akkurat samme her :banghead::hilarious: Vi flytter i Mai/Juni, nettopp kjøpt bolig med soverom nok til de 2 vi har:hilarious: Vi har en Mars 2022-«baby» som akkurat er fylt året, håper litt på jente denne gang også slik at romdelingen går litt enklere:smiley-angelic002
 
Akkurat samme her :banghead::hilarious: Vi flytter i Mai/Juni, nettopp kjøpt bolig med soverom nok til de 2 vi har:hilarious: Vi har en Mars 2022-«baby» som akkurat er fylt året, håper litt på jente denne gang også slik at romdelingen går litt enklere:smiley-angelic002
Og vi krysser alt vi har for gutt, så vi kan stable de i høyden på et rom :hilarious: Tenker som så at vi i dagens samfunn er ganske privilegerte som har store hus med egne rom, da vi var små måtte vi dele rom to og to av søskenene :bag:
 
Sniker litt her fra november
Vi venter også nr 3, med termin bare noen dager etter 3årsdagen til eldste:nailbiting::hilarious: Vi har for øyeblikket bare 3 soverom så de første årene blir nok de 2 eldste å dele rom, men vi har et rom på loftet som bare må få et større vindu før det kan brukes som soverom, så det får nok eldste når vi får fikset det. Vi holder på å ser på ny bil, tror og håper kanskje det blir en S-max, så får vi plass til alle på en rad:joyful:
 
Vi ble også uplanlagt gravid med nr 3. var overhodet ikke klar for en til. Tok tid og ta det inn å finne ut hva vi skulle gjøre. Har liksom prøvd i flere år ned de to andre så kom det plutselig en liten luring:hilarious: begge våre er født i november så blir tre stk i nov/des:hilarious: gruer meg til jobb med 3 barn og har faktisk vurdert og si opp selvom vi ikje har økonomi til det men føler jeg ikke strekker til og har overskudd nå så lurer veldig på hvordan det skal bli med 3 stk:wideyed:
 
Her venter vi vår felles nr. 2.. Men blir totalt 5 barn i dette huset :joyful: (Med mindre det er mer enn en inni der) Jeg jobber 100% og mannen jobber turnus i nordsjøen. Lille er veldig etterlengtet og vi har prøvd aktivt i flere år uten hell, før nå:joyful:
 
Noen av dere som har hatt flere keisersnitt?
Har hatt to fra før.. forrige svangerskap var det mistanke om delvis morkakeløsning hadde hematom bak morkake og hadde kraftige blødninger…. Er redd for lignende komplikasjoner igjen spesielt morkake løsning livredd sånn skal skje er mye alene med barna fordi mannen jobber natt og redd noe skal skje mens mannen er borte og jeg er alene med barna… i tillegg er det lang reisevei til nærmeste sykehus…
 
Noen av dere som har hatt flere keisersnitt?
Har hatt to fra før.. forrige svangerskap var det mistanke om delvis morkakeløsning hadde hematom bak morkake og hadde kraftige blødninger…. Er redd for lignende komplikasjoner igjen spesielt morkake løsning livredd sånn skal skje er mye alene med barna fordi mannen jobber natt og redd noe skal skje mens mannen er borte og jeg er alene med barna… i tillegg er det lang reisevei til nærmeste sykehus…
Hei. Jeg har 2 barn og to ks bak meg. Denne blir da også ks..
Men jeg har ikke den erfaringen du sitter på .. det må være fælt å gå bekymret på denne måten :oops:
 
Vi venter nr 3.. De to andre er da 9 og 7 år ved termin. Helt ærkig så kjenner jeg at det skal bli greit med en liten "atpå-klatt" . De to andre er jo såpasse selvdrevne at jeg gleder meg til alt som kommer. Og ikke minst å sitte på all denne erfaringen vi har skaffet oss oppgjennom disse årene er betryggende. Det gjør meg mer selvsikker, noe jeg overhodet ikke var på nr 1 spesiellt..
 
Noen av dere som har hatt flere keisersnitt?
Har hatt to fra før.. forrige svangerskap var det mistanke om delvis morkakeløsning hadde hematom bak morkake og hadde kraftige blødninger…. Er redd for lignende komplikasjoner igjen spesielt morkake løsning livredd sånn skal skje er mye alene med barna fordi mannen jobber natt og redd noe skal skje mens mannen er borte og jeg er alene med barna… i tillegg er det lang reisevei til nærmeste sykehus…

Sniker. Risikoen for gjentakelse av partiell placentaløsning er noe økt for den som tidligere har gjennomgått det. Risiko øker fra 0,5-1,5% opp til 3-15%, men det betyr også at det er ca 90% sjanse for at det ikke skjer igjen. Siden sjangsen er liten for at det skal skje på nytt, vil en derfor ikke fraråde et nytt svangerskap, men man skal være oppmerksom på tidlige symptomer som smerter og blødning. Det er ikke mulig å gi forebyggende behandling.

Siden du har hatt 2 sectio tidligere må du ta planlagt sectio denne gangen da tidligere sectio øker sjangsen for livmorruptur.
 
Også uplanlagt gravid med nr. 3 og vi har begge litt panikk. Var ikke noe tvil om at vi skulle beholde når det først skjedde. Når vi til sammen har hatt 7 MA så avbryter vi ikke frivillig. Anyways, bekymra for alt dere sier over her. Vi har 2 sov og må bygge om til ett til, vi trenger ny bil og hverdagen går knapt nok rundt som det er. Hvordan det skal gå med enda ett barn skjønner jeg ikke. Vi skal hvert fall ha lang permisjon. Blir nok 6 mnd ulønnet på meg og i mellomtiden må jeg finne meg en jobb nærmere hjemme. Kan ikke pendle 2 timer hver dag med 3 barn under 4 år. Vurderer også å jobbe redusert, men slik situasjonen er med renta og priser nå så blir det umulig. Mange bekymringer, ja. Grubler mye
 
Uplanlagt gravid med nr 4, nr 3 var heller ikke planlagt, men tanken var litt lettere da, de fleste biler hadde jo plass til 3 barn med litt prøving av ulike stoler. Men 4 barn legger jo opp til et helt annet behov for bil.
Jeg syns det gikk overraskende bra å gå fra 2 til 3, så gode storebrødre som hjalp til og aksepterte lillebroren sin.
Vi er travle alle i huset så det gikk mange tanker når graviditetstest var positiv om vi skulle beholde. Men på ul var jeg allerede 9+5 uker på vei (nå 10+4) og får meg ikke til å skulle gjennomføre abort. Vi har plass i huset selv om noen av rommene er små så funker de til barnerom. Tenker fikser det når det først er slik, men en del endringer på hverdagen for oss foreldre må til. De to eldste leker så godt sammen så tenker de to minste kanskje også blir et fint tospann med ca samme årsforskjell som de to eldste.
Men så må vi ha ny bil da, en slags kassebil med god plass til alle pluss hunden.
Storebrødrene vil være 9, 6 og 2,5år når det nærmer seg termin.
 
Last edited:
Back
Topp