Hver gang på luksusfellen

verteline

Elsker forumet
Sier økonomene at parrene må drive økonomien sammen.. Føler mer truffet hver gang, her i huset har mannen omtrent alt av økonomi.. Men 1 han er utdannet økonom 2 han har interesse for det.... Så jeg syns det er greit jeg :P. Hvordan gjør dere det??

Her er det jeg som har hovedansvaret for økonomien, men samboer er allikvel meget deltagende i de fleste økonomiske avgjørelser. Kan med hånden på hjertet si at jeg (vi) har stålkontroll på økonomien vår, og slik vil vi ha det.

¤Sunshine¤ skrev:
her styrer vi sammen. 

**AM** skrev:
Her er det jeg som har hovedansvaret for økonomien, men samboer er allikvel meget deltagende i de fleste økonomiske avgjørelser. Kan med hånden på hjertet si at jeg (vi) har stålkontroll på økonomien vår, og slik vil vi ha det.

Her har vi det ansvaret sammen :)

Han styrer alt.
Jeg blir fysisk dårlig av å tenke på utgifter og regninger og åpner ikke min egen post.
Han gir meg beskjed når han tar penger fra kontoen min, og så får jeg sms hver gang jeg får penger inn - så vet jeg sånn ca hva jeg har å handle for.

Det er det som fungerer for oss og for meg - for at jeg skal "gå i balanse"... (for å være morsom på en økonoms måte.. hahaha...).
Jeg vet hva vi har i brutto årsinntekt.. hva vi har omtrent i huslån, og hva vi bruker på mat, men andre ting som forsikring, strømutgifter og sånt - niks nada null interesse og lyst til å vite.

Her i huset er det jeg som har studert økonomi, og falt vel mest naturlig (pga interesse) at jeg er økonomisjefen. I tillegg involverer det at forsikringer er i orden, sparepenger blir satt til side og at vi ikke betaler mer i lånerenter enn vi må. Men som de sier på Luksusfellen er det viktig at begge parter er involvert og har oversikt over hvor og hva pengene går til. Ikke bare for å være involvert i familiens økonomiske situasjon, men også for å lære seg hvordan det fungerer med husholdningsbudsjett og regnskap. De fleste nettbanker tilbyr gratis regnskapsfunksjoner som gir kjempeoversikt over hva man bruker pengene på. Vi setter oss alltid ned sammen en gang i måneden ca. for å gå over "status." Og så "glemmer" jeg å betale regninger av og til og ber han ta seg av dem før fristen (så han blir kjent med at ikke alt går automatisk). Jeg hadde sommerjobb i bank, og syntes fryktelig synd på alle de gamle damene som ikke bare mistet mannen, men også han som tok seg av alt det praktiske: At regninger ble betalt, at forsikringer er på plass og at man ikke MÅ betale alle giroer som kommer i posten (veldig mange lurefirmaer (og frivillige organisasjoner) som sender falske/frivillige faktura). Gang på gang dukket de opp med stengingsvarsel på strøm, 30 regninger de ikke vet hva de skal gjøre med osv. Forhåpentligvis er ikke kjønnsskillet like stort i dag...

vi deler på jobben med å betale regninger. Men han har nok mere oversikt i forhold til at han fører budskjett og ser hvor penga blir brukt.

Vil vel si at jeg har kontrollen og oversikten, og dermed også det siste ordet i ting som har med økonomien å gjøre... ettersom det er jeg som vet hvordan ståa er. Gubben har ikke sånn kjempeøkonomisk sans.... så det er like greit at jeg tar meg av det meste hehe.

Her har vi ansvar for egen økonomi. For de tingene vi eier sammen har vi delt ansvar for at alt blir betalt, men han er mye flinkere til å finne fornuftige løsninger ,mtp lån, renter osv enn meg så han har største ansvaret for vår økonomi.

Opplevde å bli svindlet for 1,2 mil forrige gang jeg lot en annen styre økonomien :(

Jeg styrer mer enn mannen, men han blir oppdatert nå og da. Hos oss ville det vært han som hadde slitt med forsikringene osv hvis jeg skulle blitt borte, for han involverer seg lite. Jeg sier fra når det begynner å bli tomt på regningskontoen, så vi får satt inn mer, og han gjør det. Hadde jeg vært ute etter det, så hadde han nok vært et "lett bytte" på pengefronten.

Så lenge det fungerer for dere er det jo ikke noe galt i det. Men i de familiene som Luksusfellen besøker så fungerer jo ikke ting. Og overforbruket er jo ofte et felles problem. Det er nok ikke bare den ene som ikke har kontrollen. Ihvertfall i de fleste tilfellene.
Og for å få det til å fungere igjen bør jo begge delta slik at begge faktisk forstår problemene og utfordringene.

Vi styrer på en måte sammen, snakker om hva vi skal bruke penger på og sånn. Men det er gubben som har kontrollen. 

Her styrer vi på hver vår kant. Han styrer mest med utgiftene på huset og sånne store ting, også bare overfører jeg penger til han hver mnd. Så styrer jeg med mine regninger og ting til ungen(e) og bikkjene

Jeg jobber med dette. og storsett i alle sakene så har både han og henne rotet det godt til. Er sjeldent det bare er ene parten som hiver rundt seg med penger til gjelden står dem over hodet.

Utrolig spennende jobb, utrolig hvor mange mindre lure folk det er i dennen verden .

Back
Topp