Her i huset er det jeg som har studert økonomi, og falt vel mest naturlig (pga interesse) at jeg er økonomisjefen. I tillegg involverer det at forsikringer er i orden, sparepenger blir satt til side og at vi ikke betaler mer i lånerenter enn vi må.
Men som de sier på Luksusfellen er det viktig at begge parter er involvert og har oversikt over hvor og hva pengene går til. Ikke bare for å være involvert i familiens økonomiske situasjon, men også for å lære seg hvordan det fungerer med husholdningsbudsjett og regnskap. De fleste nettbanker tilbyr gratis regnskapsfunksjoner som gir kjempeoversikt over hva man bruker pengene på. Vi setter oss alltid ned sammen en gang i måneden ca. for å gå over "status." Og så "glemmer" jeg å betale regninger av og til og ber han ta seg av dem før fristen (så han blir kjent med at ikke alt går automatisk).
Jeg hadde sommerjobb i bank, og syntes fryktelig synd på alle de gamle damene som ikke bare mistet mannen, men også han som tok seg av alt det praktiske: At regninger ble betalt, at forsikringer er på plass og at man ikke MÅ betale alle giroer som kommer i posten (veldig mange lurefirmaer (og frivillige organisasjoner) som sender falske/frivillige faktura). Gang på gang dukket de opp med stengingsvarsel på strøm, 30 regninger de ikke vet hva de skal gjøre med osv. Forhåpentligvis er ikke kjønnsskillet like stort i dag...