Hvem vet best, jordmor eller lege?

Karoline89 Mai 2018

Andre møte med forumet
Hei alle! :)

Dette blir ett litt langt innlegg men føler meg litt lost etter timen på sykehuset i går.
Rask oppsummering. Jeg er nå 40 uker og har termin på søndag. Hele graviditeten har jeg slitt med hypermesis og gikk ned 9kg de første 6 mnd og deretter opp 5kg i «babyvekt». Har blitt fulgt opp nøye pga dette i og med at lillegutt får det han skal
men min kropp sliter med å ta opp det det skal, så formen min er jo deretter.
I tillegg i uke 30ish var det en lege som mente det var litt vekst avvik (-5%). Etter enda flere hyppige kontroller med oppfølging over 6 uker visste det seg at dette ikke stemte og at han heller ligger til å være litt over gjennomsnittet eller helt normalvektig. To nye leger konkluderte med det... 6 uker med bekymringer for ikke noe men det er fortsatt godt de passer på.
De siste tre ukene har jeg hatt helt forferdelige maserier og utrolig dårlig form hvor jeg da får beskjed om å ringe føden pga min tidligere fødselshistorie.
- veldig kjapt: 2014...gikk til 7cm uten å kjenne noenting. Hadde bare veldig nedpress og siden jeg var 5 dager over termin ville de sjekke meg. En time etter å ha blitt sjekket og rett inn på fødestue gikk vannet og jenta vår var ute på en time. Raskt og intenst.
Dere kan kanskje forstå at jeg da HAKKE peiling på hvordan en fødsel starter! :) noe jordmødrene forstår men ikke legene tydeligvis...
Jeg er helt utslitt pga denne formen og ikke minst maserier. Under kontrollen på sykehuset i går hadde jeg regelmessige tak hvert 5 minutt som slo ut på mellom 30-40 på ctg i tillegg til mye nedpress i slufsa og ikke minst...ja...bak der. Kroppen tømte seg for å si det sånn.
Jordmoren mente noe kunne være på gang men i og med at jeg skulle sjekkes av lege også så kunne de ta seg av det siden jeg var inne til samtale iht å settes i gang.
Altså etter å ha ventet i 2t kommer det en lege som bare hadde null empati eller forståelse... fikk med en gang «du trodde ikke vi skulle sette deg i gang i dag?» nei jeg gjorde ikke det... «ser på ctg målingen og alt er fint så du får jo egentlig bare holde ut»...
Bare holde ut? Tydeligvis være i tipp topp form med dine barn!?

Altså!? Fikk nesten lyst til å begynne å gråte. Jeg høres nok dramatisk ut men så sliten som jeg er og alle disse tegnene så blir man helt surrete i hodet. I tillegg er det legene som har bedt meg ta kontakt. Det er synd det skal være så forskjell på dem og jordmoren jeg hadde ble ganske sint da hun så jeg ble sendt hjem... skal tilbake på fredag...herregud

Siden jeg kom hjem har jeg regelmessige og uregelmessige tak som sitter «der nede». Mensmurringer. I tillegg til nedpress og følelsen av å måtte gå på do men det kommer ikke noe. Det bygger seg litt opp men ikke noe som jeg synes er vondt. Nå skal det sies at jeg får de verste av de verste mensensmertene når den tid er inne pga endometriose så terskelen min der er nok litt høyere og hadde kanskje noe å gjøre med at jeg ikke hadde vondt med førstemann.
Hva tror dere? At jordmor har rett at noe kanskje er på gang? Jeg er så redd for at vannet plutselig skal gå mens jeg er alene med 3 åringen og så sitter jeg der da men en baby i armene :p
Jordmødre og leger mener jeg får en styrtfødsel til.

Beklager langt innlegg men måtte bare blåse ut litt :)

Kos dere masse i solen :D
 
Hvem som vet best er nok ikke godt å si, men uhøflige leger er uansett noe herk.
 
Jeg ville ringt jordmor/føden og snakket om bekymringene dine. Jeg visste også at det ville gå kjapt denne gang (som med de to eldste) og drømte hele tiden at jeg måtte føde hjemme.. Når vannet gikk reiste vi på sykehuset litt over en time etterpå fordi jeg hadde litt murringer, de ville jeg skulle dra hjem men jeg nektet.. prøvde å fortelle de at når det først setter i gang hos meg, så går det kjapt. Og det gjorde det.. 30 minutter fra 4 cm og «vi har god tid» til hun var ute. Hadde vi vært hjemme hadde det blitt hjemmefødsel.. jordmor var sjokkert, akkurat som sist..
Har du gått til en jordmor i svangerskapet som du føler du kan snakke med? Så kan gjerne hun ta en kamp med føden/leger for deg?
 
Jeg ville ringt jordmor/føden og snakket om bekymringene dine. Jeg visste også at det ville gå kjapt denne gang (som med de to eldste) og drømte hele tiden at jeg måtte føde hjemme.. Når vannet gikk reiste vi på sykehuset litt over en time etterpå fordi jeg hadde litt murringer, de ville jeg skulle dra hjem men jeg nektet.. prøvde å fortelle de at når det først setter i gang hos meg, så går det kjapt. Og det gjorde det.. 30 minutter fra 4 cm og «vi har god tid» til hun var ute. Hadde vi vært hjemme hadde det blitt hjemmefødsel.. jordmor var sjokkert, akkurat som sist..
Har du gått til en jordmor i svangerskapet som du føler du kan snakke med? Så kan gjerne hun ta en kamp med føden/leger for deg?
Jeg hører om så mange som det går fort med, inkludert meg selv. Der jordmødrene blir like sjokkerte hver gang [emoji32] Syntes det er så rart, de må.vel ha opplevd det mange ganger...
Og når førstegangsfødende da forteller må de jo høre.
 
Jeg ville ringt jordmor/føden og snakket om bekymringene dine. Jeg visste også at det ville gå kjapt denne gang (som med de to eldste) og drømte hele tiden at jeg måtte føde hjemme.. Når vannet gikk reiste vi på sykehuset litt over en time etterpå fordi jeg hadde litt murringer, de ville jeg skulle dra hjem men jeg nektet.. prøvde å fortelle de at når det først setter i gang hos meg, så går det kjapt. Og det gjorde det.. 30 minutter fra 4 cm og «vi har god tid» til hun var ute. Hadde vi vært hjemme hadde det blitt hjemmefødsel.. jordmor var sjokkert, akkurat som sist..
Har du gått til en jordmor i svangerskapet som du føler du kan snakke med? Så kan gjerne hun ta en kamp med føden/leger for deg?


Følte ikke jeg helt fant tonen med jordmor på helsestasjonen men hun på føden har vært fantastisk!
Var å snakket med en litt mer forståelsesfull lege Fredagen som var men er ikke mye mer jeg får beskjed om enn at jeg kan ringe så ofte jeg ønsker og at «fødere» som meg ikke skal nøle med å ringe...
Vi ble også enige om å ikke sette meg i gang før evt overtid, etter eget ønske. Er livredd for at det må ende i vakuum, tang eller ks.
I dag er termin og har veldig vondt i bekkenet og det murrer godt nedentil så håper det er tegn på at magebeboer velger å komme snart så jeg slipper å gå rundt å rundt å være bekymret for å føde hjemme :p :)
 
Back
Topp