Hvem skal passe storesøsken under fødsel

Tiika

Blir kjent med forumet
Hei fine folk!
Har dere en plan på hvordan dere skal fortelle storesøsken om fødselen, om hvem som skal evt passe h*n/de? Vi har en 3åring, som undrer og grubler mye, og jeg vil ikke si at " kanskje en dag du våkner er mamma og pappa på sykehuset". Svigers som gutten er veldig nære, drar på 3 ukers ferie og kommer hjem 2 dager før termin. Vi har venner og naboer som han kjenner godt men som selv har barn så de kan ikke slippe alt de har heller. Kjenner jeg stresser litt over dette, for jeg vil ikke at han skal undre over om vi er hjemme eller ikke heller. Vi måtte på sykehuset 1 dag i sommer og da viste han om det, og han våknet hver natt i en uke å ropte etter oss. Har dere hatt praten? Har dere en plan?
 
Mine foreldre, de bor ti minutters kjøring unna oss og ungene kjenner dem godt og er vant til å bli passet på av dem :)
 
Her har vi forberedt storebror på 4 en stund allerede. Har sagt at når mamma og pappa skal på sykehuset å få lillesøster så kommer bestemor og skal passe på han til baby er født. Og at han får komme å besøke oss på sykehuset og hilse på lillesøster hver dag til mamma kommer hjem igjen. Far skal ikke sove på sykehuset med meg, han skal sove hjemme med storebror, men de kommer inn til oss hver dag til vi skal hjem :happy: Så da blir det min mor som tar seg av storebror mens det står på, de andre besteforeldrene bor såpass langt unna at de har ikke vært noen alternativ for oss.
 
Forhåpentligvis blir det svigers eller svigerinna og mannen, siden de bor nærmest :) Tror ikke det blir noe problem, men hvis alle skulle være borte eller opptatt så får mannen bli hjemme... :p Håper virkelig vi slipper det da.
 
Jeg har stressa litt over dette tidligere, da vi kun fikk 30min på sykehuset sist, og jeg har tenkt at vi har veldig dårlig tid. Men jo nærmere fødsel det kommer, jo mere avslappa blir jeg. Jeg kjente jo at noe var på gang i flere timer før vi dro på sykehuset, så jeg må bare være litt mere frampå denne gangen.

Kommende storebror fyller 2 år rundt omkring termintid, så vi har ikke prata noe om sykehus-biten, men prøver å forberede ham på at det kommer en baby. Planlegger at han får være med folk han er trygg på mens jeg er på sykehuset.

Vi har svigermor 20min unna, hun er pensjonist og kan stille opp på kort varsel. Lillesøstrene mine bor også i nærheten, og kan avlaste. De er mye på besøk i hverdagen, så han er trygg på dem :) Mammaen min bor 40min unna, og er nok den som har mest kapasitet til å passe på gutten over tid. Jeg har bedt henne om å prøve å holde kalenderen åpen første uka i februar, så krysser vi fingre for å lillesøsken er punktlig:hilarious:
 
Skulle gjerne hatt dem samme sted, men svigerfar har et småbarn selv så tror ikke det går. Så minsten på 2 år blir sikkert hos svigerfar og dama. Mens 5 åring blir nok hos sine oldeforeldre :) Eventuelt at noen kommer her og passer dem :)
 
Vi har et vennepar som er tilnærmet en del av familien. De har også barna i samme barnehage. Så de er første pri, uansett tid det skjer på døgnet. Og andre pri er ei venninne som er hjemme i mammaperm. Ellers har vi noen venner som er naboene våre som vi og barna er veldig godt kjent med (springer inn og ut til hverandre dagen lang). Og så har også ped leder i bhg sagt at hun kan stille. Barna vet selvsagt at de må passes av andre pga mamma skal på sykehuset, og de synes faktisk det er veldig veldig spennende :happy: Litt usikker på hva 2 åringen forstår, men han later iallefall som om han også synes dette er kult:hilarious:
 
Ikke tenkt på fødselen engang. Det har vært så fjernt.. Men nå nærmer det seg jo
 
Her bor min mamma 5 min unna med bil så hun er kjempe klar til å passe jentene mens jeg føder! Jentene lurte på hvorfor ikke de kunne bli med da for de vil gjerne bli med på fødsel (7 og 9) haha!
 
Her blir det onkel som passer storebror på 11 år:) Han bor i nabohuset og er hjemme, så kan stille på kort varsel :)
 
Svigerforeldrene mine skal passe storesøster på 2 år. De møtes inntil flere ganger i uka og bor i nabohuset så det bekymrer meg lite. Har allerede begynt å snakke om at når vi skal på sykehuset når babyen kommer så skal hun være der og at det kan være at det er besteforeldrene som vekker henne når hun skal på barnehagen. Synes det føles bedre å være ærlig om hva som skal skje slik at hun kanskje forstår litt hva som skjer. :)
 
Takk for alle svar Hadde svigers bare vært hjemme hadde det jo vært enklere, men får se hvordan vi løser det..Mannen er litt " vi tar det som det kommer", men jeg blir jo stressa og redd uansett. Får se hva vi gjør
 
Mest sannsynlig bror min og kona. De bor bare noen hundre meter i fra oss og rett ved siden av bhg. Det var også de som sa at de kan passe på storesøster :)
 
Svigers er planen her, de bor 10 min unna. Jeg stresser litt med at de skal til Tyskland 3-4 uker før termin, men har ikke ordna noen annen backup i tilfelle noe skulle skje. Vi har flere sett gode naboer som forhåpentligvis kan stille opp om det blir krise.
 
Min mor er planen. Hun kommer og bor hos oss fra noen dager før planlagt igangsetting. Om ting skulle skje før det så har vi noen venninner som er i beredskap som vi kan ringe til. Men i så fall blir jeg sendt i taxi eller ambulanse mens mannen venter på de.
 
Min mor eller svigermor, kommer an på hvem av de det passer best for den aktuelle dagen. Om samboer får være på sykehuset i etterkant så bytter se evnt på å være hos oss med barna alt etter hva som passer seg:happy:
 
Back
Topp