Hvem skal IKKE på tidlig ul?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det virker som om veldig mange av oss skal på ul i uke 6-7-8

Nå skyldes det for flere av oss at hi har gått på hormonell behandling for å få eggløsning. Og da liker gyn å sjekke.

Noen risikosvangerskap, og muligens noen habituell abort, dog de fleste med tidligere abort har bare en eller to. Og har vel gjerne da bestilt det privat?

Men, dere som ikke har time til tidlig ul, vit at det er det vanlige! At man går til legen en gang i uke 8-12, og deretter på oul uke 17-19, og at ul før den tid faktisk ikke er normalen, for friske, normale gravide.

Det er med en bismak at jeg selv har time til tidlig ul. Jeg liker ikke ta ul mer enn jeg må, vi vet at det trolig påvirker babyene. (barn som har tatt mye ul er oftere venstrehendte. Ikke at det er noe problem, men altså et hjernen deres påvirket. Har det skjedd mer vi ikke vet?)

Jeg har nå likevel alltid hatt ekstra ul i mine svangerskap, jeg pleier nemlig blø. De timene føles dog mer "forsvarlige", enn tidlig ul som rutine hos gyn. På en måte betryggende time å ha, men samtidig litt feil. Og så føles det unektelig feil å bidra til å fremstille det som at normalen er tidlig ul. For det er det ikke.
 
Jeg skal og på tidlig ul. Grunnet alvorlige komplikasjoner sist. Men, når jeg fikk mitt første barn for snart 12 år siden, var jeg IKKE det.
Kan ikke huske d var "normalt" heller..?
Så vidt jeg husker var jeg ikke like bekymret heller. Enn hvis..? Hva om..?

Men istedet forløp svangerskapet problemfritt og godt, med kun EN ultralyd - den ordinære ;)

Er det ikke rart hvor tiden forandrer seg?
 
Jeg skal ikke!! Har hatt to normale svangerskap med kun ordinær ul. Hadde en spontanabort i uke 7 for et år siden men bestiller ikke tidlig ul fordi om. De kan ikke gjøre noenting uansett så tidlig. Skal på første ordinære kontroll når jeg er 12+1.
 
Gutten min er venstrehendt. Var kun på oul med han ;)
 
Jeg har ikke planer om tidlig ultralyd, men skjønner at mange har ønske om å bekrefte liv før man deler nyheten eller har mistet tidligere.

Det er jo også en del ting som kan være fint å vite før uke 18...

Dette avslører tidlig ultralyd:

Uke 5 - 6: Du kan se om det er liv, om hjertet slår. Du kan også se om du bærer på ett eller flere fostre.

Uke 12 til 14: Nå kan det oppdages om fosteret har rundt 40 andre alvorlige misdannelser, deriblant Downs syndrom. Det er også mulig å anslå en termindato.

Uke 16: Kjønnet kan noen ganger bestemmes fra uke 16.
Kilde: Peter Molnar ved Majorstuaklinikken

Er def på tidlig ultralyd alle ultralyder før den ordinære i uke 18?
 
Jeg skal ikke før ordinær, ikke uten at legen sier jeg må da.
 
Jeg skal ikke på tidlig ultralyd!! Men har vanvittig ønske om å høre hjertelyd så fort som mulig :p så vurderer å kjøpe doppler til hjemmebruk, men har lest at man skal helst ikke sjekke sånt for ofte siden man er ikke fullstendig klar over om det påvirker babyen. Så litt usikker :p uansett tenker jeg å bestille privat ul i uke 14 og håper å få vite kjønnet da. Pluss fine bilder og videoer av lille knøttet <3
 
Gutten min er venstrehendt. Var kun på oul med han ;)
Ja, det er ikke slik at venstrehendt bare er mye ul. Men det har jo absolutt ingen relevans til det jeg sier???
 
Jeg skal ikke på tidlig ultralyd. Skal dog på første jordmortime når jeg er 13 uker på vei, og vet ikke hva hun gjør da.
 
Om det er vanlig, offentlig jm har jeg ikke vært borti noen av dem som kan ta ul. Det krever dyrt utstyr og spesiell utdannelse, noe helsestasjonen somregel ikke har. En del privatpraktiserende jordmødre derimot har det. Jeg har bare gått offentlig, den oppfølgingen er gratis.

Vurderer fortløpende om jeg skal bestille første time hos jm eller lege....
 
Godt å se det er noen som ikke skal, det virket nesten som om alle skulle.
 
Uke 12 til 14: Nå kan det oppdages om fosteret har rundt 40 andre alvorlige misdannelser, deriblant Downs syndrom. Det er også mulig å anslå en termindato.

Men det har de ikke LOV til annet enn spesialister på avdeling for fosterdiagnostikk på sykehus. Og det med god grunn.
 
Jeg sa bare at min vart venstrehendt og det kom ikke fra for mye ul. Var ikke noe mer en det.
Neida, men jeg så bare ikke relevansen.

Jeg har en brillebruker, du har en venstrehendt, hva har det å gjøre med om mange skal ha ul, og potensielle effekter av ul vi ikke kjenner?
 
Back
Topp