Hvem kjenner liv? :-)

Leilei24

Flørter med forumet
Heisann jenter :) tenkte litt på oss som har termin litt tidelig i mai månede :) jeg kjenner masse liv :) detta er barn nr 3 for meg og med nr 2 så kjenner jeg masse liv i uke 10 :) og spurte jordmor og gym om det var mulig og det var det vist :-D er veldig usikker på terminen min for vet ikke helt før jeg får hvert på ul,men har regnet sånn ca 8 mai :)

Noen flere som kjenner den bittelille sprelle??? :-)

ååååh, så heldig du er! Gleder meg masse til å kjenne første spark. I følge kalkisen her, så skal det være rundt 18. desember, så er leeeenge til:) Første barn for meg, og da kjenner man det visst seint har jeg lest.

Jeg har ikke troen på å kjenne liv så tidlig (beklager). Fosteret er ca 3,1 cm og veier 4 gram da, og bare såvidt har begynt å bevege seg. (selv om det er ditt tredje barn) Det mange ikke tenker på er også at tarmbevegeler er mistenkelig likt tidlige fosterbevegelser. Skal ikke si at det er umulig, men er vertfall mi mening om temaet :)

Spørsmål:
er det over hodet mulig å kjenne liv så tidlig som uke 9-10-11 i svangerskapet?

Hva ellers kan det være? ikke luft, men kan det være en pulsåre?

(Kroppen)
Svar:

Hei!

Nei det er umulig å kjenne liv i 9 - 11 svangerskapsuke. Det går minst en måned til før du kan kjenne noe. Flergangsfødende kan kjenne litt i 14 - 15 uke. Det er ikke uvanlig at førstegangsfødende først er sikker på at de kjenner spark før i 20 uke. Ofte er det tarmbevelgelser man kjenner tidligere. Du har også store blodårer som jobber mer nå, når de skal forsyne den voksende livmoren med nok blod.

Hilsen jordmor

Last edited:
Jeg har heller ikke troen på å kjenne liv så tidlig. Første jeg har kjent er i uke 15.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg er HELT sikker på at jeg kjente liv i uke 13+4 sist. Daglig faktisk etter det. Og bevegelsene endret ikke mye karakter før han ble ganske mye større. Så bevegelsene utenpå magen i uke 20. Så joda, det går absolutt ann å kjenne liv tidlig. Var også førstegangs gravid da.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg prøver å kjenne etter, er usikker på hvor langt vi er på vei, men tror vi er ca 8-9 uker på vei. Kjenner ikke noe enda, annet enn litt luft som flytter seg inni der.
Var 16 uker på vei ved førstemann, 17 når mannen kjente det på utsiden.
Ved andremann tror jeg det var rundt uke 14-15..
Håper på å kjenne det tidligere denne gangen, er så koselig :)

Er ikke det å kjenne bobling i magen også å kjenne liv?? Trenger ikke være spark liksom? Jeg syns selv jeg kan kjenne liv.

viss man går med tviligner er det i allefall mulig å kjenne liv så tilig, :) jeg var i uke 14 med første da jeg kjente liv :) føler inni mellom at jeg kjenner liv nå men er i uke 9 (men tror jeg er lenger enn det) blir spennende den dagen vi skal på ul =) gleder meg.

bobler er også å kjenne liv :) jeg kjente det første gang med første i uke 14. men er i uke 9 nå å er sikker på at det er liv jeg kjenner (bobler) men jeg tror også at jeg er lenger på vei så kan være at jeg er lenger å derfor at jeg kjenner det =)

Jeg kjente sikkert liv i uke 15 sist da var jeg førstegangs, jeg hadde kjent bobbling noen uker før dette, men bobblingen ble bare sterkere og sterkere kan man si, det var ikke konkrete spark, men det var gjentagende støt på samme sted og styrke som gjorde meg sikker. Nå er jeg 11 uker og har begyndt og mistenke noe slags bobbling, men det er veldig svakt så vi får se om det forsterker seg etter hvert og det viser seg å være liv i leiren.. :)

Dette har jeg tenkt mye på i det siste .. Fornuften sier meg at det er umulig med tanke på at jeg bare er litt over ti uker på vei, så jeg måtte Google det..hehe å der sto det at tvillinggravide kjenner liv tideligere. Dette blir barn nummer 3 og 4 så har kjent følelsen før. Men helt merkelig likevel .

Leste nettopp på bv gravid app at fosteret begynner bevege seg i uke 9, men ikke noe man vil merke. Tenker diss luft boblende kan være lett å blande med, for kjennes nesten ut som noe som slår kolbøtte inni der:)

Leste nettopp på bv gravid app at fosteret begynner bevege seg i uke 9, men ikke noe man vil merke. Tenker diss luft boblende kan være lett å blande med, for kjennes nesten ut som noe som slår kolbøtte inni der:)

Enig, forstår ikke at noen kan "kjenne liv" når fosteret er så vidt begynt å bevege seg, og har mye fostervann og plass å "bevege" seg i før det treffer livmorveggen. Kjenner godt igjen desse små boblene som lett kan forveksles med bevegelse. Men det er så og si umulig å kjenne noe som knapt beveger seg enda. ( Er sikkert hard i ordlaget mitt, så det beklager jeg) - men syns dette er et omdiskutert tema som vi aldri får noen fasit svar på, kanskje bare "krangling" for det er som å snakke til en vegg (beklager igjen uttrykket) til de som kjenner altfor tidlig liv. Fosteret ligger jo omkring bekkenområdet enda ( og da gjelder det diskusjonen/temaet om mage så tidlig som i uke 8-9+, jeg har ikke "troen" på en babymage så tidlig) - derfor kommenterer jeg aldri magebilder så tidlig, fordi jeg vet at livmoren/fosteret ikke er komt opp til mageregionen enda, og at alt flytter på seg i magen nå, tarmer +++ som lett kan forveksles med babymage. Jeg er tynn, bruker xs i klær tross 2 svangerskap bak meg og har ikke ekstra fett på magen, men jeg har fått mage, emn jeg vet at dette er ikke en baby mage enda!

*dagens "krasse" utblåsning fra meg om desse to emnene* :p

Enig, forstår ikke at noen kan "kjenne liv" når fosteret er så vidt begynt å bevege seg, og har mye fostervann og plass å "bevege" seg i før det treffer livmorveggen. Kjenner godt igjen desse små boblene som lett kan forveksles med bevegelse. Men det er så og si umulig å kjenne noe som knapt beveger seg enda. ( Er sikkert hard i ordlaget mitt, så det beklager jeg) - men syns dette er et omdiskutert tema som vi aldri får noen fasit svar på, kanskje bare "krangling" for det er som å snakke til en vegg (beklager igjen uttrykket) til de som kjenner altfor tidlig liv. Fosteret ligger jo omkring bekkenområdet enda ( og da gjelder det diskusjonen/temaet om mage så tidlig som i uke 8-9+, jeg har ikke "troen" på en babymage så tidlig) - derfor kommenterer jeg aldri magebilder så tidlig, fordi jeg vet at livmoren/fosteret ikke er komt opp til mageregionen enda, og at alt flytter på seg i magen nå, tarmer +++ som lett kan forveksles med babymage. Jeg er tynn, bruker xs i klær tross 2 svangerskap bak meg og har ikke ekstra fett på magen, men jeg har fått mage, emn jeg vet at dette er ikke en baby mage enda!

*dagens "krasse" utblåsning fra meg om desse to emnene* :p

Er for det meste enig med deg, Moshi, men livmora kan altså komme opp over bekkenet før uke 12, særlig for fleregangsfødende. Jeg venter selv nr. 6 og både jeg og JM kjente godt kanten på livmora halvveis til navlen i forrige uke. Jeg har altså begynt å få mage og det er ikke bare luft. :p Livmora kjennes hard ut og buler utover. Bruker også xs til vanlig så det kjennes godt. Leste tilbake i notatene mine fra da jeg ventet nr. 3, og da ble jeg sendt på ul i uke 15 pga mistanke om tvillinger. Livmora var da kommet til navlen.

Sier såklart ikke at det ikke kan skje at livmoren kommer opp tidligere. I noen tilfeller ja, de som venter tvillinger og er flergangsfødene har større sjangs for at dette skjer tidligere enn førstegangsfødene :) Det fins alltid unntak, men det å kjenne liv så tidlig, det tror jeg ikke på. Og det å kjenne "mye" liv så tidlig tror jeg vertfall ikke på. Beklager til trådstarter, men alle innlegg en legger ut her må en forvente alle slags tilbakemeldinger. ( Jeg tror heller ikke at min meining kommer til å forandre din mening om at du kjenner liv) :)

Jeg tror ikke det er mulig å kjenne liv så tidlig :) er selv 10+1 og har liten tro på å kjenne liv før tidligst om en mnd, selv om dette er andre gang :)

Går og er livredd jeg. For jeg har ikke kjent nor liv, men kjent det på kroppen, kvalm og trøtt og litt sånn "magefølelse", men i dag har jeg ingen symptomer, og det er lett å tenke det verste. Si at det er normalt!

Går og er livredd jeg. For jeg har ikke kjent nor liv, men kjent det på kroppen, kvalm og trøtt og litt sånn "magefølelse", men i dag har jeg ingen symptomer, og det er lett å tenke det verste. Si at det er normalt!

Jeg kjenner ikke noe liv, men symptomene mine er veldig på og av, og føler det er helt normalt med tanke på alt folk skriver om det her inne :) syns selv det er skremmende, men jeg tenker litt sånn at så lenge det ikke er noe blod eller noe slik så bør jo alt være bra.. Alt kan selvfølgelig være bra selv om det er litt blod også, men jeg ville vært mer bekymret om det hadde vært tilfelle :)
Men en ting jeg vet er helt normalt er å være bekymret :)!

Sent from my iPhone using BV Forum

Du skal overhode ikke vere bekymret over at du ikke kjenner liv! Det er som sagt ikke mulig enda! Er du førstegangsfødene så kjenner du liv kanskje i uke 18/ + - . Symptomene mine er av og på, noen dager er formen fin mens andre ikke. Det er helt normalt :) Kroppen sier som regel i fra i form av smerter og/eller blod om noe er galt. Nyt de dagene formen er fin, og ikke bekymre deg :)

Back
Topp