Hvem kan bære barnet til dåpen?

Solstråla2024

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Dette blir vel en gudmor eller gudfar? Men kan hvem som helst være det?
Datteren min er 13, tenker det hadde vært så stort hvis hun kunne bære lillesøster til døpefonten. Er hun for liten til det?

Sånn aldersmessig tenker jeg at hun ikke nødvendigvis er for liten, men at det kommer an på hvordan hun er. Kanskje dere kan spørre presten om hvor lenge det er snakk om, så kan dere vurdere om hun klarer det etterpå? Det kan være lurt å avtale på forhånd hvem som tar over hvis hun syns det er slitsomt eller vanskelig underveis. Lykke til med dåp, koselig at storesøster er så engasjert :)

Sånn aldersmessig tenker jeg at hun ikke nødvendigvis er for liten, men at det kommer an på hvordan hun er. Kanskje dere kan spørre presten om hvor lenge det er snakk om, så kan dere vurdere om hun klarer det etterpå? Det kan være lurt å avtale på forhånd hvem som tar over hvis hun syns det er slitsomt eller vanskelig underveis. Lykke til med dåp, koselig at storesøster er så engasjert :)

Babyen er ikke født riktig ennå, men storesøster gleder seg ekstremt og liker å planlegge
Vet at faddere må være 15 år, men det er vel ingen regel for alder på den som bærer barnet?

Å bære er ikke å være fadder.

Jeg har båret to av barna våre, mannen den ene. Ingen av oss er fadder selvsagt Foreldre kan ikke det. Men det er vel den som holder barnet fem for dåpen som svarer presten på barnets navn og om det er ønskelig at barnet skal døpes og å holde barnet såpass høyt for en 13 åring så lenge kan kanskje være tungt? Bære inn er en ting, men å bære for dåpen kan være litt mye?

Du kan velge hvem du vil men det er lenge å holde baby når du bærer til dåp da presten bruker litt tid. Men dere har tid å teste det litt etter baby er født da det ikke må settes før dåpen ;)

Tenker at jeg ville sett det ann når det nærmet seg:-)

Her var det jeg selv som bar barnet da hun var trltt og sur og roet seg best hos meg. Men det var to små søskenbarn som fikk hver sin «jobb» med å ta av lurn og tørke av henne vannet på hodet, det synes de var stas.

Hei jeg jobber i den norske kirke. hvem som bærer er opp til familien. Vi ser ofte at det ikke er fadderene, men foreldrene. Det går fint ant å bytte hvem som holder når dere kommer opp til døpefonden om det er tungt å holde. Samtidig går de aller fleste inn i prosesjon. Ofte ser vi at noen bærer barnet inn, andre bærer det opp til dåpen. Stor stas det også. I tillegg kan man få bære inn dåpskannen, lese tekster og bære prosesjonskorset. Prestene er glade når familiene ønsker å delta i disse handlingene også.

Ja, søsken og familie som deltar er kjekt, vi ga søsknene oppgaver som å tørke hodet og tenne lyset og sette det på plass dfa vi døpte yngste. Eldstemann tørket hodet på mellomste også, men han var bare 2,5 år da

Hvem som helst kan bære, men tror en må være konfirmert for å være fadder

Back
Topp