Hvem i stedet for hvilke?

Gaupa84

Glad i forumet
VIP
Må bare spørre, for jeg er nyskjerrig. Har lagt merke til at en del skriver hvem der jeg ville skrevet hvilke, og lurer på hvorfor. Er det dialekt? Hvor er dere fra i så tilfelle?
Denne tråden er ikke ment som hets eller noe. Jeg bare lurer helt oppriktig

Veldig enig med deg!! Særlig setninger som "hvem bok leser du nå?" er det mye av! Ikke bare her inne, men ser det ellers også (på facebook, mail, til og med enkelte ganger i aviser... grøss!).

Jeg tror mange vil "skjule seg bak" dialekt, men jeg tror nok mange ikke helt vet forskjellen...

I mange tilfeller tror jeg det handler om latskap.. Sikter så absolutt ikke til de med reelle problemer i lesing/skriving men jeg ser det så mye ellers også at jeg nekter å tro at alle som skriver det har problemer altså.. Derav latskap. gidder ikke lære seg å skrive skikkelig, og "trenger ikke" kunnskapen..

IsThaBeth skrev:
Hvilken sa det var dialekt? 

emoticon

Evt "hvordan film vil du anbefale?"..

En snodig greie som har sneket seg inn i språket, og ingen dialekt.

Blir som en tidligere kollega av meg som mente ressigør (altså regissør på den måten mange uttaler feil) var riktig på hennes dialekt.

Juliette skrev:

IsThaBeth skrev:

Det vilke jeg svare på. Assa.

Hvordan sa du fikk svare her?

Bouncing buttplug skrev:
I mange tilfeller tror jeg det handler om latskap.. Sikter så absolutt ikke til de med reelle problemer i lesing/skriving men jeg ser det så mye ellers også at jeg nekter å tro at alle som skriver det har problemer altså.. Derav latskap. gidder ikke lære seg å skrive skikkelig, og "trenger ikke" kunnskapen..

Enig med du!

IsThaBeth skrev:

Juliette skrev:

IsThaBeth skrev:

Det vilke jeg svare på. Assa.

Hvordan sa du fikk svare her?

Hva

Eg røstar for kvissleis!

Eg røstar for kvissleis!

IsThaBeth skrev:

Speedsjarken skrev:
Eg røstar for kvissleis!

Kvaforein?

densomkvissenleisar!

Speedsjarken skrev:

IsThaBeth skrev:

Speedsjarken skrev:
Eg røstar for kvissleis!

Kvaforein?

densomkvissenleisar!

sluttmedkvassleikendinlisskveikar

Det er jo selvsagt grammatisk feil, men i Grenland er det veldig vanlig og maaaange som vokser opp med denne feilen. Så kan vel si det er dialekt her! For mange av oss:)

Man må jo høre selv at det er helt feil?? Når jeg leser det så skjønner jeg som ikke er god på Norsk generelt at det er veldig feil...

Men er vel en trend sak..lol og klemz

Rebecca85 skrev:
Man må jo høre selv at det er helt feil?? Når jeg leser det så skjønner jeg som ikke er god på Norsk generelt at det er veldig feil...

Men er vel en trend sak..lol og klemz

Ja, det er feil, akkurat som det er feil når bergensere sier "Se på den små bilen der", men det er jo like fullt dialekt. Feil eller ei:)

Om det er dialekt, så har ikke jeg så god greie på dialekter til at jeg kan uttale meg, men tror sterkt på at det meste dreier som om slurv eller uvitenhet.

Akkurat som Fjord og fjor... Ofte jeg leser: " I fjord badet jeg". Den setningen kan fort bli litt vanskelig å tolke riktig.
I hvem fjord da lizzom?

Jeg hører henne si det..... ;)

Back
Topp