Hvem har begynt å planlegge dåp?

Fairy88

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Her er jo ikke Lillemor kommet enda, men siden svigerfar og stesvigermor jobber skift (båt) så er det et puslespill å få til. Samt at jeg ikke vil ha for stor tuppe til dåp, og det krasjer litt med sommerferien.
Så vi har bare måttet begynne å tenke dåp, og merker det er mye som skal gå opp i opp. Lurer på om vi i det hele tatt rekker å få personnr til datoen vi har tenkt. Og ikke minst leid lokale som egner seg.
Når det kommer til maten er svigermor og jeg ganske enige om at koldtbord laget selv er det enkleste og rimeligste, mens stesvigermor mener man ikke sparer noe på å lage selv. Prisen det ligger på pr pers hos de som lager slikt rundt her er 250kr pr pers, og med anntatt innsette 50 gjester blir jo det meeeeeeget dyrt. Regnet å måtte bestille til 40 sånn ca pga endel barn, men alikavell!
I tillegg må dåpskjolen syes, og der står vi jo å venter på stoffene som er bestilt og evt må bestille. Bah, mye å tenke på, og er litt kontrollfreak og perfeksjonist, så kan ikke godta noe halvveis :O
Men det blir nok bra til slutt :p

Tror det er billigere og lage maten selv. Men tror ikkje det er verdt stresset :p vi utsetter dåp til etter ferien. Blei invitert i dåp i fjor sommer. Og det delte heile ferien vår i to. Det ønsker vi ikkje i år :p må jo ikkje døpes første mnd . Eldste jenta var 4,5 mnd og det var ingen problem :) mellomste var 8 uker

Her blir det mest sannsynlig dåp i slutten av juli. Men lille vil da være Godt over tre måneder og det er egentlig akkurat på grensen da vi har en dåpskjole som har gått i arv han skal inn i :) men det skal også passe med tilreisende familie osv. Ikke planlagt noe særlig ut over det enda, men har tanker om mat, dekorasjoner, kirke, lokaler osv... Men først av alt må vel lille få et navn :p

Her blir det mest sannsynlig dåp i slutten av juli. Men lille vil da være Godt over tre måneder og det er egentlig akkurat på grensen da vi har en dåpskjole som har gått i arv han skal inn i :) men det skal også passe med tilreisende familie osv. Ikke planlagt noe særlig ut over det enda, men har tanker om mat, dekorasjoner, kirke, lokaler osv... Men først av alt må vel lille få et navn :p
Ja, det navnet da! Har dere fått brev fra folkeregisteret?:) vi har bare sagt enkelt og greit at vi må bestemme oss fort som fy når vi får se Lillemor, for skal vi ha dåp i juni må ting skje fort som fy!

Her blir det dåp 19 juni, da er lille 3 og en halv måned alt! Lokalet er leid og har snakket med kirkekontoret. Vi bestiller snitter, blir mellom 20 og 30 gjester :)

Vi har booket dåp 12 juni. Da er lille 2 mnd. Vi ville ha det før sommerferien, så booka med en gang vi kom hjem. Skal bestille plass til uka, da vi tenker å ha det på et hotell i nærheten med koldtbord. Blir ca 30 stk, nærmeste familie og faddere med familier.

Har allerede booka dåp i juni, selv om ikke babyen er født enda :P
Har planer om å bestille koldtbord :) og vi skal være hjemme ;)
Tror vi har fadderne i boks også.

Ja, det navnet da! Har dere fått brev fra folkeregisteret?:) vi har bare sagt enkelt og greit at vi må bestemme oss fort som fy når vi får se Lillemor, for skal vi ha dåp i juni må ting skje fort som fy!

Ikke fått brev fra folkeregisteret enda nei... Vet ikke hvor lang tid det tar? Vi sliter veldig med å finne navn da... Er liksom så mange faktorer å ta hensyn til, og vi har veldig ulik smak og preferanser når det gjelder navn :p

Ikke fått brev fra folkeregisteret enda nei... Vet ikke hvor lang tid det tar? Vi sliter veldig med å finne navn da... Er liksom så mange faktorer å ta hensyn til, og vi har veldig ulik smak og preferanser når det gjelder navn :p
Sånn jeg har forstått det skal sykehuset sende fødselsmelding, så det kom Ann på hvor raskt de gjorde det. Men har hørt alt fra 4 til 8 uker før folk har fått personnr til babyene. Hvilken del som har tatt tid der er jeg usikker på, men så lenge dere bestemmer dere for navn og leverer elektronisk så fort dere får muligheten kan jeg ikke forstå annet enn at det skal gå innen grei tid :)

Her blir det dåp 19 juni, da er lille 3 og en halv måned alt! Lokalet er leid og har snakket med kirkekontoret. Vi bestiller snitter, blir mellom 20 og 30 gjester :)
19. Juni har vi pratet om og. Må bare se at hun kommer først føler jeg får vi prater med de på kirkekontoret, og så er det evt lokale da :/ her blir jo Lillemor mest sannsynlig under 2 mnd til da, hvis ikke hun bestemmer seg for å komme fort som fy :p hvis ikke må vi vente 4 uker til svigerfar komler hjel igjenn :/

Her planlegges dåp selvom om babyen ikke har kommet enda;)
Dåpskjolen passer ikke etter ca 8 uker, og vil ikke ha dåp i Juli så da blir det Juni! Vi får diverse i familien til å lage både mat og kaker - og det koster faktisk ikke oss noe.. Ikke tenkt på det, men de som tar med en rett eller to har de 2 andre gangene spandert det...
Vi hadde det hjemme sist, men ble ganske trangt med 50 stk her.. Nå er det jo sommer så kanskje vi også må bruke verandaen! Det må jeg planlegge;)
Utenom det har det med mine 2 andre ikke vært noe problem med verken personnummer eller registrert navn når de ble døpt på henholdsvis 7 og 8 uker;)

Sånn jeg har forstått det skal sykehuset sende fødselsmelding, så det kom Ann på hvor raskt de gjorde det. Men har hørt alt fra 4 til 8 uker før folk har fått personnr til babyene. Hvilken del som har tatt tid der er jeg usikker på, men så lenge dere bestemmer dere for navn og leverer elektronisk så fort dere får muligheten kan jeg ikke forstå annet enn at det skal gå innen grei tid :)

Er kanskje noe med at dette også må være på plass før man kan døpes ja... Det har jeg ikke tenkt på :p må det være registrert i folkeregisteret før man eventuelt døpes?

Det var bra du lagde denne tråden her! Det fikk meg til å dobbeltsjekke datoene for navnefest og jeg la merke til at det tidspunktet vi hadde tenkt var det kun 5 ledige plasser igjen på. Så nå har jeg hvert fall fått fiksa det. :) Siden det er navnefest er det jo mindre valgfrihet mtp dato, så her blir det ikke før 3.september, alternativet var 11. juni, men da er ikke samboer ferdig med siste eksamen, så det blir litt vel mye stress.

Har også begynt å sett litt på lokaler og tenkt litt på mat. Vi er jo begge studenter så har litt begrensa med økonomi, og ingen familie som bor her i byen, så vi må leie lokale da vi ikke har plass til alle her hjemme. Siden vi bor i Trondheim som er midt i sodd-land, har vi vurdert å servere det. Ikke en favoritt hos noen av oss, men det er enkel og billig mat som de fleste liker. Men har jo heldigvis god tid til å planlegge maten da, er jo 4,5 måned til :p

Du kommer langt rimeligere ut ved å lage mat selv! I tillegg går det ann å spørre naboer/venner med litt hjelp. Vi har gjort det både til bryllup (har hatt selve middagen ute, men alle var tilreisende) og barnevelsignelse. Har brukt kanskje et par tusen til 25pers.

Er kanskje noe med at dette også må være på plass før man kan døpes ja... Det har jeg ikke tenkt på :p må det være registrert i folkeregisteret før man eventuelt døpes?
Tror alle eller de fleste kirkene krever at barnet har fått personnr først ja, og det krever som sagt hele den runden jeg skrev lengre opp :p
Men såvidt jeg vet er det ikke noe problem å avtale dato og slikt på forhånd :) så lenge de har fått nr før dagen kommer :p men er bare å høre med kirkekontoret der du holder til ;)

Tror alle eller de fleste kirkene krever at barnet har fått personnr først ja, og det krever som sagt hele den runden jeg skrev lengre opp :p
Men såvidt jeg vet er det ikke noe problem å avtale dato og slikt på forhånd :) så lenge de har fått nr før dagen kommer :p men er bare å høre med kirkekontoret der du holder til ;)

Det ordner seg sikkert :) uansett ikke kommet noe papirer fra folkeregisteret enda så må vel bare vente på det, og innen den tid har lille forhåpentligvis også fått et navn :p

Jeg fikk sms fra Skatteetaten torsdag forrige uke. Meldte inn navn samme dag, mannen bekreftet et par timer senere. Fikk bekreftet på epost tidlig lørdag morgen (ble nok bekreftet sent fredag og sen varsling lørdag) og i dag lå fødselsattesten i posten :)

Jeg fikk sms fra Skatteetaten torsdag forrige uke. Meldte inn navn samme dag, mannen bekreftet et par timer senere. Fikk bekreftet på epost tidlig lørdag morgen (ble nok bekreftet sent fredag og sen varsling lørdag) og i dag lå fødselsattesten i posten :)

Det gikk jo veldig raskt :)

Her blir det hjelp fra familien med kaker og mat, og så har vi feiringen her hjemme. Blir 30stk så fullt hus... Må få tak i noen ekstra bord og stoler, regner med det går fint. Tenker dåp i juni, men er ikke sikker på om vi orker å stresse det til så fort så mulig det blir august...

Back
Topp