Hvem har ansvar? *Ang leie*

Potetmel

Betatt av forumet
Et gammelt hus, et gammelt vindu som man må ta i litt for å få igjen. Ruta får en liten sprekk når leieboer lukker igjen (etter å ha leid der i 2,5år).

Huseier kjøper nytt vindu og mener at leieboer skal betale h*n 3000,-.

Er ikke det huseiers plikt? Jeg ville tatt det som slitasje i et gammelt hus, men jeg vet ikke hva som er rett og galt her.

Når jeg bodde på hybel i sånn typisk gammel bygård, ble det ene vinduet mitt knust når jeg skulle lukke det igjen. Huseier tok fullt ansvar der iallefall, men vet liksom ikke hvordan reglene er for det!

Alle utgifter til vedlikehold av huset, er det huseier som er pliktig å gjøre. Og vinduet hadde ikke blitt ødelagt, om huseier hadde vedlikeholdt godt nok..

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Litt kinkig den, for det er jo leieboer som har ødelagt vinduet.

Visste utleier om at vinduet var tregt å lukke før skaden skjedde? At utleier hadde sjangs til å fikse vinduet før skaden skjedde?

Det var tungt å åpne da leieboer flytta inn. Det regner jeg med huseier var fullstendig klar over.

Kanskje du kan lese noe ut fra denne linken?

http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420 

Utifra dette virker det som det er utleiers plikt. ?

Leietakers vedlikeholdsansvar er, når ikke annet er avtalt, begrenset til vedlikehold av låser, kraner, vannklosetter, elektriske brytere og kontakter, varmtvannsberedere og inventar og utstyr som ikke er en del av den faste eiendom.

Når depositumskonto ble opprettet, krevde huseier at leier skulle betale for dette. Men kan leier kreve dette beløpet tilbake etter så lang tid, eller er det tapt?

Det er utleier som skal betale eventuelle gebyr ved opprettelsen av depositumskonto. Dersom bank/utleier krever at leietaker betaler gebyret for depositumskontoen, kan leietakeren trekke fra dette beløpet ved første husleiebetaling.

(Mange spørsmål, beklager.)

Såvidt jeg vet var de fullstendig klar over at akkurat det vinduet var litt tyngre å få igjen.

Men uansett mener jeg det er veldig feil av de å legge hele beløpet over på leietaker.

Så dette kan bli artig å diskutere med de samme som mente at vi skulle skifte et vindu som var sprukket før vi flyttet inn, som mente at det var vår oppgave å sikre vår egen rømningsvei fra 3.etg. De som ikke ville fikse kloakken som stinka i alle leilighetene -osv osv. Nei fysj! Godt å bli ferdig med dritten.

Feil å legge hele beløpet på leietaker ja, det er jeg enig i.

Som skrevet over, jeg hadde betalt alt og ikke gitt noen regning til leietaker.

Håper alt ordner seg. Hvis du googler på nett, så finner du kanskje noen du kan ringe til og høre og få 100% sikkert svar?

Takk for det[:)]

Jo, jeg må finne ut av dette hvertfall. Her skal de ikke få 1.øre mer enn de har krav på. Kan de være "nazi", kan jeg også!

Back
Topp