Hvem ber man i dåp?

Ancita

Glad i forumet
I min familie er det vanlig å kun ha det nermeste.
Altså kun faddere, søsken og besteforeldre, oldeforeldre.
Men i sambo sin familie ber de hele familien, altså tanter og onkler med barn osv..
Så når vi skal ha dåp for jenten vår kommer hele hans familie på ca 20 stk og kun 6 fra min liksom[X(] ( har ikke stor familie)
Så jeg vurderer om jeg skal be tanter og onklene mine til denne dåpen?
Blir det teit siden de ikke kom i dåpen til min sønn sist?

Hadde de ALLER nærmeste, ikke alle tantene og onklene. Hadde noen venninner og BF's kompis, men det var pga at de var faddere! [:)]

Jeg har en ganske liten familie, mens mannen har en kjempestor en (med meg og snuppa er de 14 stykker liksom[8D])
Vi valgte å invitere svigers og svigerinnene mine med barn til middagen, også fikk tantene, onklene og søskenbarna til mannen komme til kaffen[:)]
Vi var vel 32 stk til maten (tror jeg), og veldig mange til kaffen. Vi valgte å gjøre det sånn, siden de har sånne tradisjoner på at "alle blir bedt" i dåp, konfirmasjon etc

i ba kun besteforeldre,oldeforeldre og faddrer. Hadde vi bidt alle på min side og gubben sin side så hadde det blitt fullt hus og vell så det.

Vi ba ca 30 stk, da var det oss, våre søsken, våre foreldre og våre besteforeldre + faddere som er min tante og hans onkel.

ORIGINAL: Renate Røverdatter

I min familie ber vi disse:
Barnets oldeforeldre, barnets besteforeldre, barnets foreldre[8D][:D], barnets onkler og tanter, barnets søskenbarn, barnets faddere.
Vi ber ikke barnets grandtanter osv.

Ingenting e teit du velger selv hvem som kommer
Hvis noen sier no på noe så lukk ørene å kos deg i dåpen du ikke no å tenke på

vi va 11 stk med 1 man å 24 stk med 2 mann

ps gjør d enkelt ikke oll, spør om mye hjelp så sliter du deg ikke ut d gjor eg med 1 mann
blir uansett bra

masse lykke til

Barnets oldeforeldre, barnets besteforeldre, barnets foreldre[8D][:D], barnets onkler og tanter, barnets søskenbarn, barnets faddere.

Vi ba de vi ville, som vi hadde et forhold til og som vi ser for oss kommer til å være en del av sønnen vårt sitt liv -
jeg hadde ingen tanter eller onkler der, men det hadde samboeren min. han har en helt annen kontakt med de enn jeg har, så da ble det naturlig for han/oss. hvis du skal be tanter/onkler "bare for å be" så du kan fylle opp din side litt, så syns jeg det er teit. ber du de fordi du har lyst, vil ha dem der og de er en del av alle dere sitt liv, så er det ikke teit :-)

Vi var ca 20 stk i dåpen - kun nærmeste familie. Besteforeldre, tanter, onkler, oldeforeldre osv. Og så faddere da, men der valgte vi de fleste innen familien.

Med størstemann hadde vi foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler av barnet, og våre tanter og onkler + mine søskenbarn.

Denne gang kutter vi ut våre tanter og onkler, og tar heller med noen gode venner som også er faddere, pluss at jeg har fått igjen kontakt med min pappa, halvbror, farmor og farfar, så blir fler derfra også..
Så, kun de nærmeste oppover + tanter og onkler av barnet, og faddere m/følge [:)]

Vi ba:
småens tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre + mine tanter og onkler (pappaens familie bor så langt unna at hans tanter og onkler hadde ikke kommet likevel).
Endte opp med å bli ca 20 stk så er ikke så store familien. Ba mine tanter og onkler fordi jeg har to tanter som bryr seg masse om oss, hun ene kunne like godt vært småens bestemor [:)] Så da måtte jeg jo invitere de, og da ble det for teit å ikke invitere de tre siste.

Har hørt flere som pleier å be inn hele familien. Hadde vi gjort det hadde vi blitt 68 stk. til dåp, og det er lite aktuelt. [:)]
Vi ber barnets søsken, besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og faddere.

Samme her! Og noen av våre familiemedlemmer er ENDA sur for at de ikke ble invitert [8D] Snakker ikke med oss 2(!!!) år etter [:D]

jeg er vandt med at man ber de som "er" noe til barna, altså barnas onkler, besteforeldre, oldeforeldre, faddere, tanter osv...

Jeg syns dåpen skal være en familiebegivenhet, altså for de aller nærmeste. Foreldre, besteforeldre, søsken m følge og faddere.

Vi ba bare familie som vi har kontakt med [:D]
vi var 28 stykk.
Sambo har mange tante og onkler som vi nesten ikke snakker med så de ba vi ikke.

Her også!

ORIGINAL: Dunn

Samme her! Og noen av våre familiemedlemmer er ENDA sur for at de ikke ble invitert [8D] Snakker ikke med oss 2(!!!) år etter [:D]

Sykt...

I know! Men det er deres tap [;)]

Her i huset er det jeg som har størst familie når man bare ber dem nærmeste - fyller ikke på med flere fra mannens familie av den grunn (de er derimot veldig mange i det man regner med tanter og onkler).

Vi inviterer de nærmeste + andre vi syns det er naturlig å dele en sånn dag med. Så til dåpen til hun i magen blir det:
minis tanter/onkler og søskenbarn (kun søskenbarn under 18)
besteforeldre
oldemor
en grandtante (den ene tanten jeg har)
Gode venner av oss (foreløpig vet vi ikke om vi inviterer dem med barn, kommer an på hvor vi skal ha det).

Back
Topp