Hva ville du sagt til deg selv før du fikk ditt første barn?

Fiffii

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Septemberlykke 2024
Oktoberfest 2024 ❤️
Kom over en Instagram-reel med noen sitater av hva en mor med flere barn ville sagt til seg selv før hun fikk sitt første barn. Her er vi jo en god blanding av førstegangs og flergangs-mammaer, så dersom dere flergangsmødre har noen visdomsord er det hyggelig om dere vil dele med oss nybegynnere :joyful: :love7
 
Det er ingen dans på roser å bli forelder. Du vil møte mange oppturer og nedturer på veien. Noen er mer krevende enn hva du kan se for deg. Men det går bra til slutt.

Du er god nok som du er. Negative tanker vil forekomme, og du vil føle deg som verdens dårligste mamma. Mange ganger. Men det går over. Jeg lover.

Lær deg å ikke tenke på hva alle andre tenker om deg og hvordan du oppdrar ditt barn. For det er DITT barn.

Trassalder er normalt. Det er ikke bare du som opplever høylytte diskusjoner og krangler offentlig blant folk.

Du og mannen vil være uenige på veien. Prøv å prate sammen istedet for å bruke krefter på unødvendige krangler og diskusjoner. Legg den død om det er eneste alternativ.

Hvile er viktig! Sov når baby sover og gjør husarbeid og andre nødvendigheter når baby er våken. Den trenger ikke stimuli og kos hele tiden.

Hele verden trenger ikke å komme på besøk de første ukene. Prøv å samle krefter og bli kjent med den nye sjefen i huset før alle stormer ned døra deres.
 
Slapp av, det går fint - stol på deg selv.

Alt MÅ ikke være etter boka

Du får det til ganske så bra!

Det er helt ok å si nei

Vann, mat og hvile er viktig både for liten og stor (fort å glemme seg selv)

Prioriter deg selv også! Du er viktig!
 
At det er normalt å kjenne på en følelse av panikk i begynnelsen og at livet blir totalt snudd på hodet.

Amming - du har prøvd, men det går ikke. En lykkelig mamma som gir flaske er viktigere enn en deprimert mamma som sliter seg ut.

Ingenting varer evig - å ha en baby som kun vil sove på brystet ditt varet bare en liten stund. Du vil plutselig savne det.

Du gjør en fantastisk jobb, selv om ikke alt ble helt sånn du hadde sett for deg.

Dere er to om dette, men husk at det er ok for en part å sove mens den andre tar baby, selv om dere ønsker å hjelpe hverandre og støtte hverandre hele tiden. Det er viktig å få hente seg inn.

Egentid, det er så viktig for psyken din. Og tid sammen med partner, alene.
 
At forholdet kommer på et tidspunkt å havne i krise, og at dette IKKE betyr at man ikke lenger kan være sammen! Det er så mye tilpasninger i ny livssituasjon, og synes det burde være forbudt å gjøre det slutt før barnet er MINST 2 år, fordi man lever i en unntakstilstand. Vi holdt ut, og det ble så mye bedre etter en lang kneik. Men jammen var det tøft, og skjønner at statistikken sier at det er enormt høye tall på forhold som tar slutt i barnets første leveår.

Også at jeg er den beste mammaen for mitt barn, uansett hvor mange instagrammere og tiktokere som får meg til å føle meg utilstrekkelig :Heartred

Også skulle jeg ønske jeg var forberedt på hvor egoistisk man blir av å ha en baby. Jeg er i utgangspunktet en veldig raus person, men mangel på søvn, konstant årvåkenhet og ansvarsfølelse tar det beste av en. Det jeg ikke tenkte over var at samboer også ble sliten, selv om babyen i grunn stort sett var avhengig av kun meg. Endte med en dårlig sirkel hvor jeg følte at HVA MED MEEEEEG SOM ALDRI FÅR TID FOR MEG SELV MENS DU LIGGER DER OG SOOOOOVER. Haha gode tider. Skulle ønske jeg hadde det i meg til å vise forståelse for at også han gikk gjennom en stor forandring i livet, og at det for han også var slitsomt - selv om han fikk sove på nettene. Jeg hadde en forventning til at han skulle bære meg på gullstol for alt jeg sto i, og følte meg veldig sviktet når jeg ikke opplevde det slik. Høres kanskje rart ut, men jeg var så tappet for alt av krefter at jeg også kjente at jeg trengte å bli tatt vare på. Så skulle sagt til meg selv at situasjonen ikke reflekterer hvordan vi var som par, men at det er en periode i livet begge bare må komme seg gjennom for å finne fotfeste igjen.
 
Ikke irriter deg over svigermor som flyr ned dørene. Nyt hjelpen og rådene du får! For makan til dame skal du lete lenge etter!
Nå er hu til dels ute av livet mitt og hu var som mammaen jeg aldri hadde eller vil få ❤️
 
Tror egentlig ikke ville sagt så mye. Var alt for ung første gang til å ha så mange bekymringer. Det er verre nå :joyful:

Men tror det er viktig å ikke ha så mange forventninger om hvordan ting skal være. Er ikke alltid ting går etter planen, eller blir som man tror. Alle barn er ulike. Noen elsker å sove i vogn, bli bært i sele, meis og sover godt om natten. Andre sover bare små dupper og da kan det bli travlere og man får ikke så mye tid til seg selv.

Viktig å lage rutiner som passer for seg selv og familien, og ikke tenke så mye på hva andre gjør eller tenker.
 
Nå blir jeg kanskje upopulær, men jeg slår et slag for å oppmuntre førstegangsfødende for hvor lett det kan være også! (Gjelder selvfølgelig ikke alle, men man kan være heldig, føler ikke jeg har gjort noe bedre enn noen andre eller er en bedre mor av den grunn)

For å være ærlig så syns jeg det var kjempe lett å få første barnet. Var aldri noen ting som var vanskelig. Han sov hele natten og jeg la han bare inntil meg for å amme. Ammingen gikk kjempe fint, ammet til han var 3 år. Vi hadde ingen spesielle rutiner, vi tok han med på alt og det var aldri noe skriking eller våkenetter flere dager på rad. Han var en ordentlig drømmebaby og jeg kunne hatt 10 stykker til samtidig. Overgangen til å bli mor syns jeg heller ikke var vanskelig, var helt naturlig og jeg liker best å være kun med mannen/familien, så jeg har ikke savnet venner, fester, typisk 20 årig livsstil i det heletatt!

Men jeg følte at jeg mistet følelser for mannen min noen måneder etter fødselen, ikke av noe spesiell grunn, så tror det var hormoner som spilte meg et puss, for det kom helt plutselig, men det gikk heldigvis over. Så kanskje i mitt tips vil være å ikke ta noen brå beslutninger eller avgjørelser når hormonene raser i kroppen :smiley-ashamed004
 
Nå blir jeg kanskje upopulær, men jeg slår et slag for å oppmuntre førstegangsfødende for hvor lett det kan være også! (Gjelder selvfølgelig ikke alle, men man kan være heldig, føler ikke jeg har gjort noe bedre enn noen andre eller er en bedre mor av den grunn)

For å være ærlig så syns jeg det var kjempe lett å få første barnet. Var aldri noen ting som var vanskelig. Han sov hele natten og jeg la han bare inntil meg for å amme. Ammingen gikk kjempe fint, ammet til han var 3 år. Vi hadde ingen spesielle rutiner, vi tok han med på alt og det var aldri noe skriking eller våkenetter flere dager på rad. Han var en ordentlig drømmebaby og jeg kunne hatt 10 stykker til samtidig. Overgangen til å bli mor syns jeg heller ikke var vanskelig, var helt naturlig og jeg liker best å være kun med mannen/familien, så jeg har ikke savnet venner, fester, typisk 20 årig livsstil i det heletatt!

Men jeg følte at jeg mistet følelser for mannen min noen måneder etter fødselen, ikke av noe spesiell grunn, så tror det var hormoner som spilte meg et puss, for det kom helt plutselig, men det gikk heldigvis over. Så kanskje i mitt tips vil være å ikke ta noen brå beslutninger eller avgjørelser når hormonene raser i kroppen :smiley-ashamed004
Tenker ikke at det gjør deg upopulær i det hele tatt, viktig med alle nyanser synes jeg! Er jo helt fantastisk at noen også opplever det så positivt som deg :Heartred Jeg har også hatt «drømmebarn», så for meg var det overgangen personlig som gjorde det så hardt og brutalt, og hvordan jeg i utgangspunktet håndterer stress og bekymringer. Aner ikke hvordan jeg hadde taklet det om jeg i tillegg hadde hatt et barn som krevde mye mer av meg enn hun gjorde:hilarious: hærlig å høre om din fine opplevelse!!
 
Tenker ikke at det gjør deg upopulær i det hele tatt, viktig med alle nyanser synes jeg! Er jo helt fantastisk at noen også opplever det så positivt som deg :Heartred Jeg har også hatt «drømmebarn», så for meg var det overgangen personlig som gjorde det så hardt og brutalt, og hvordan jeg i utgangspunktet håndterer stress og bekymringer. Aner ikke hvordan jeg hadde taklet det om jeg i tillegg hadde hatt et barn som krevde mye mer av meg enn hun gjorde:hilarious: hærlig å høre om din fine opplevelse!!
Takk, flott at du syns det:joyful: Alle opplever det forskjellig, så jeg føler jeg må dele hvor positivt jeg opplevde det. Ser spesielt på Instagram og TikTok hvor mye det blir snakket om hvor vanskelig det er og det negativet med at kroppen forandrer seg osv. og det kan være fint for noen å vite at de ikke er alene. Samtidig ser jeg mange blir skremt i kommentarfeltet og sier «det er derfor jeg ikke vil ha barn», eller hvor skummelt de syns det er. Noen barn er enkle, noen mer utfordrende, noen opplever det å få barn som overveldende, andre ikke.

Det er fint at det blir normalisert og åpent for å snakke om/vise alt som ikke er perfekt. Men da syns jeg man må få frem de tilfellene som er positive/enklere/«perfekt» også.

Syns også det er flott med alle tipsene her og at alle skriver om sine opplevelser. Det er greit å vite at uansett hva som kommer så er det normalt!
 
Nå blir jeg kanskje upopulær, men jeg slår et slag for å oppmuntre førstegangsfødende for hvor lett det kan være også! (Gjelder selvfølgelig ikke alle, men man kan være heldig, føler ikke jeg har gjort noe bedre enn noen andre eller er en bedre mor av den grunn)

For å være ærlig så syns jeg det var kjempe lett å få første barnet. Var aldri noen ting som var vanskelig. Han sov hele natten og jeg la han bare inntil meg for å amme. Ammingen gikk kjempe fint, ammet til han var 3 år. Vi hadde ingen spesielle rutiner, vi tok han med på alt og det var aldri noe skriking eller våkenetter flere dager på rad. Han var en ordentlig drømmebaby og jeg kunne hatt 10 stykker til samtidig. Overgangen til å bli mor syns jeg heller ikke var vanskelig, var helt naturlig og jeg liker best å være kun med mannen/familien, så jeg har ikke savnet venner, fester, typisk 20 årig livsstil i det heletatt!

Men jeg følte at jeg mistet følelser for mannen min noen måneder etter fødselen, ikke av noe spesiell grunn, så tror det var hormoner som spilte meg et puss, for det kom helt plutselig, men det gikk heldigvis over. Så kanskje i mitt tips vil være å ikke ta noen brå beslutninger eller avgjørelser når hormonene raser i kroppen :smiley-ashamed004
Syns det er veldig bra at du forteller om at følelsene for mannen forsvant litt, og så kom tilbake! Nyttig å vite at det kan skje, og å ikke gjøre noe forhastet. Er vel kanskje naturlig, siden så mye kjærlighet går til barnet og at det blir «altoppslukende» liksom.
 
Takk, flott at du syns det:joyful: Alle opplever det forskjellig, så jeg føler jeg må dele hvor positivt jeg opplevde det. Ser spesielt på Instagram og TikTok hvor mye det blir snakket om hvor vanskelig det er og det negativet med at kroppen forandrer seg osv. og det kan være fint for noen å vite at de ikke er alene. Samtidig ser jeg mange blir skremt i kommentarfeltet og sier «det er derfor jeg ikke vil ha barn», eller hvor skummelt de syns det er. Noen barn er enkle, noen mer utfordrende, noen opplever det å få barn som overveldende, andre ikke.

Det er fint at det blir normalisert og åpent for å snakke om/vise alt som ikke er perfekt. Men da syns jeg man må få frem de tilfellene som er positive/enklere/«perfekt» også.

Syns også det er flott med alle tipsene her og at alle skriver om sine opplevelser. Det er greit å vite at uansett hva som kommer så er det normalt!
Følger deg på den at det blir mye snakket om det negative - det er jo gjerne det som tar størst plass hos oss alle og dermed lett at det blir fokus. Synes det er viktig å snakke om alt som ikke er en dans på roser, mangen føler seg så inderlig mislykket og at de er de eneste som ikke «får det til» og får dårlig samvittighet fordi man ikke blomstrer i mammarollen sånn med en gang. Men på lik linje synes jeg det er like viktig å snakke om det positive, som du så fint bidrar med her! Føler kanskje at offentlig så er det positive mindre «lov» å snakke om enn det negative, at det er blitt mer tabu nesten. Akkuratt som å dele sine positive opplevelser automatisk oppleves for den med dårlig erfaring som at den har gjort noe feil eller hva enn om det gir mening og derfor er det «dårlig gjort» å gni det inn :hilarious: Det er ikke min personlige opplevelse, men ut i fra kommentarfelter rundt om kring så føler jeg det er blitt sånn! Og at du i ditt første innlegg nesten begynte med å unnskylde deg for det du hadde å si, bekrefter at man kjenner på det å dele positive ting kanskje ikke alltid er så populært. Og det er jo ikke en grei utvikling! Kjente jeg ble litt engasjert av dette:hilarious: Hurra for alle som vil dele sine opplevelser, enten de være positive eller negative:Heartred
 
Følger deg på den at det blir mye snakket om det negative - det er jo gjerne det som tar størst plass hos oss alle og dermed lett at det blir fokus. Synes det er viktig å snakke om alt som ikke er en dans på roser, mangen føler seg så inderlig mislykket og at de er de eneste som ikke «får det til» og får dårlig samvittighet fordi man ikke blomstrer i mammarollen sånn med en gang. Men på lik linje synes jeg det er like viktig å snakke om det positive, som du så fint bidrar med her! Føler kanskje at offentlig så er det positive mindre «lov» å snakke om enn det negative, at det er blitt mer tabu nesten. Akkuratt som å dele sine positive opplevelser automatisk oppleves for den med dårlig erfaring som at den har gjort noe feil eller hva enn om det gir mening og derfor er det «dårlig gjort» å gni det inn :hilarious: Det er ikke min personlige opplevelse, men ut i fra kommentarfelter rundt om kring så føler jeg det er blitt sånn! Og at du i ditt første innlegg nesten begynte med å unnskylde deg for det du hadde å si, bekrefter at man kjenner på det å dele positive ting kanskje ikke alltid er så populært. Og det er jo ikke en grei utvikling! Kjente jeg ble litt engasjert av dette:hilarious: Hurra for alle som vil dele sine opplevelser, enten de være positive eller negative:Heartred
Ja, jeg er helt enig! Når jeg har snakket om det tidligere har det blitt dårlig mottatt av de andre mødrene som kanskje ikke følte det på samme måte. Så jeg føler jeg må unnskylde meg som i innlegget over for at ingen skal føle seg krenket av mine opplevelser og meninger, noe som er ganske dumt. Det gjør at mange kanskje velger å ikke uttale seg.

Jeg fikk ofte kommentarer som at «jeg skulle bare vente så var det ikke like enkelt» eller at de trodde at jeg mente at jeg gjorde det bedre enn de, noe som absolutt ikke var tilfelle. Det er et følsomt tema og ingen av oss har fått noen bruksanvisning eller har gjort det før vi plutselig står midt i det. Jeg vil bare belyse mine opplevelser av det å bli mamma, da jeg personlig syns det er mye negativt som får oppmerksomhet for tiden, spesielt på sosiale media.
 
Syns det er veldig bra at du forteller om at følelsene for mannen forsvant litt, og så kom tilbake! Nyttig å vite at det kan skje, og å ikke gjøre noe forhastet. Er vel kanskje naturlig, siden så mye kjærlighet går til barnet og at det blir «altoppslukende» liksom.
Takk! Det var en periode som var veldig forvirrende for oss begge da det kom så plutselig og ikke hadde noen åpenbar grunn. Vi tok en pause noen måneder hvor vi bodde hver for oss, men så snart jeg fikk alt litt på avstand forsvant de dårlige følelsene like raskt som de kom og vi flyttet sammen igjen. Han er og vil alltid være min beste venn, og jeg er glad pausen ikke fikk noen alvorlige følger for oss. Så vent til hormonene har roet seg slik at man ikke gjør noe man angrer på, kanskje er man ikke like heldig å finner tilbake til hverandre etterpå:Heartred
 
Så fint at det er rom for å dele både positive og negative erfaringer her :happy: Jeg var relativt ung da første ble født og det viktigste noen kunne sagt til meg på det tidspunktet var at det er lov å kjenne på at en ikke "koser seg og nyter den første tiden for den får du aldri tilbake". Jeg følte meg så drit mislykka som mor som ikke koste meg, men som synes ting var ufattelig omveltende, overveldende, slitsomt og kaotisk de første ukene og tenkte at dette kom aldri til å gå over. Hver gang noen sa jeg skulle kose meg og nyte det fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg kjente det som en angstfølelse og tårene satt løst når jeg tenkte på at jeg hadde valgt å bli mor og at barnet mitt ikke kom til å få det like bra som alle andre. Jeg klarte ikke dele det med noen heller, for det føltes ut som jeg bare bekreftet at jeg ikke var bra nok. Ikke før flere år senere når ei venninne av meg sa "de første 6 ukene er unntakstilstand, så blir det gradvis bedre" følte jeg at det var greit å kjenne på de følelsene.
 
Jeg ville laget en liste og gitt til meg selv i fremtiden, så jeg kunne notert det i hodet uten å måtte bekymret meg:

Hva jeg har lært som mamma, og som jeg vil ta med meg til annen gang:

  • Ikke tvil på dine evner som mor, du er bra nok for din unge
  • Ikke la deg påvirke av alle andre. Ingen er like!
  • Det er lett å føle skyld og tro det er din unge det er noe med.
  • Du må ikke være perfekt. Ingen er det selv om sosiale medier prøver å virke det. Det handler ikke om å være best, ha de snilleste barna og flotteste hjemmet.
  • Alles første unge er et "prosjekt" som man må lære å kjenne. Det betyr ikke at ungen er mindre elsket eller er "vanskelig " eller "tøff".
  • De følger sin kurve og standard.
  • Det er lett å se i ettertid hva en "burde" gjort annerledes. Men det lærer man av, uten å må ha dårlig samvittighet.
  • De er ikke skjøre fugleunger, de er mer sterk enn du tror.
  • Du er mer forberedt til en evt neste unge, ettersom du lærer din første unge å kjenne og vet mer og hva dere går til.
  • Ikke press deg eller stress!
  • Du er bra nok!!
  • Alle er ulike, selv voksne.
  • Unger skriker og hyler, ikke bry deg om folk stirre.
  • Ta ting som det kommer, og bestem selv når du vil avslutte ammingen, samsovingen osv.
  • Folk blir krenket av alt. Men ikke bry deg om det, du kjenner ditt barn best.
  • Folk kan forberede deg på å få ungen, men det er du som må finne løsningen som passer dere.
  • Fokuser på hva ungen klarer enn ikke klarer.
  • Pappa er like viktig.
  • Det er vanlig ungen er mer knyttet til deg og vil ikke til andre. Ingen er bedre enn den andre forelderen.
  • Brukt er bra og ull er gull.
  • Trassalderen er viktig for dem
  • Der er vanlig å være usikker og overveldet i starten. Det er utfordrende. Det er vanlig man lever I en boble og "glemme" hvordan vanlige ting fungerer, feks hvordan skal jeg dusje nå?"
  • Du ser på dusjen, oppvaskmaskinen, støvsugeren og vaskemaskinen i nytt lys.
  • Du har ikke feilet om gir flaske.
  • Ferdig mat er ok! Alt må ikke være laget fra bunn og scretch.
  • Du må ikke delta på alt, som babysang, svømming osv. Du rekker det ikke uansett. Og gjør du det, må du ikke lykkes i alt eller være bedre enn andre.
  • Det er ikke fasit å ha barn. Alle takler foreldrelivet forskjellig. Ikke følg standarden eller "boka".
  • Alle følelser er lov. Selv frykt for ungen i starten er lov, det er jo en "fremmed" i livet ditt som "trenger seg" på.
  • Ikke krev mer eller mindre enn de er modent for.
  • Skjermtid er ok så lenge ungen er aktiv.
  • Alle utvikler seg ulikt.
  • Noen trenger mer hjelp enn andre og det er ok.
  • Ikke la noen provosere deg, stå på ditt!
  • Stol på din intuisjon.
  • Tål å gjøre feil, vi lærer av det. Det er slitsomt å være forelder.
  • Gjerne feir tidligere, feks jul.
Ellers er jeg enig med dem som har skrevet over her.
 
Omring deg meg folk og ting som hjelper deg å holde humøret oppe, selv når det stormer som verst. Ingenting er bedre enn det du gjør det til selv, så husk å jevnlig sjekke at ens fokus er rett.

Aldri gå noe sted uten bæretøy og bærejakke, det reduserer stress betraktelig når ungen bestemmer seg for at de er ferdig med å ligge i vognen.

Familien kan fint vente med å møte babyen. Det viktigste er dere i kjernen. Send heller bilder frem til du er klar, ikke ha dårlig samvittighet for det.

Fortell den som er dårligst på å holde hemmeligheter sist om fødselen.

Ikke stress med ting på forhånd, man kan ikke kontrollere hva som kommer til å skje, hverken med fødsel eller barseltid. Finn roen til å takle det som kommer din vei, hva det nå enn skulle være.
 
Sniker litt. Denne tråden likte jeg godt!


Mine beste råd er:
- Stol på magefølelsen din, for den stemmer som regel når det kommer til barna dine! Om du føler at noe er galt med babyen din så ikke gi deg før det har blitt sjekket opp nøye. Få en second og third opinion om du ikke er fornøyd med første svaret!
- Be om hjelp om du trenger det, for det er unødvendig å presse deg til ting når du er utmattet
- Ha en samtale med partner om hvor dere ligger hen følelsesmessig og i forholdet annen hver uke på en fast dag. Kan være lurt pga alle hormonene en har i kroppen som tuller skikkelig med deg.
- Ikke la helsesykepleier skremme deg med at ungen burde ha gått opp så så mye i vekt, eller sier begynn med mme osv osv. Noen ganger går de lite opp i vekt og andre mer, mye av det avhenger av deres utvikling. Tro det eller ei, så finnes det babyer som alltid spiser lite og som alltid er små helt opp til voksen alder. Så du kan amme og kose deg med det så lenge barnet har nok våte bleier i løpet av døgnet, sover godt og virker blid og fornøyd.
 
Back
Topp