Hva ville du gjort??

lilleE

Andre møte med forumet
Heisann alle kjekke mammaer og pappaer.
Jeg går inn i uke 24+ nå, og i det siste har det vert så mye greier... plaget med smerter i bekken, symfyse, baken og lår. På hjemmebane har der vert mye som har skjedd som har tappet meg fullstendig psykisk, og for å toppe det hele fikk jeg en blødning i går kveld som skremte meg felt... Jeg jobber i barnehage med små barn, og der er mye løft og bevegelser opp og ned fra gulv/bakke hele dagen, hele uken... Er det greit å "beklage" seg om dette til lege, eller...? Skal på svangerskapskontroll på tirsdag, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Der er så mange som er så stygge i munnen når de prater om gravide som blir sykemeldt, at jeg blir helt skremt av tanken på å bli satt i samme bås som en "sytete gravid"....
Hva hadde du gjort?? :-)

Det må du kjenne på sjøl tror jeg. Vis du faktisk ikke kan være i jobb fordi du er så sliten så må du nesten bare hørre på kroppen din.

Forstår veldig godt det du mener med folk som tror sykemeldte gravide er bare late, men det er faktisk en grunn for at du blir sykemeldt! Det å være utmattet i svangerskapet er mye tøffere og går ut over både deg og baby, det er det mange glemmer! Du er ansvarlig ikke bare for deg, men for en liten til også under graviditeten!

Fillerist de som kommer med stygge kommentarer! Svangerskap er forskjellig fra person til person og svangerskap til svangerskap, og de som sliter med å forstå det kan ta seg en pære!

Hør på kroppen din å tenk på deg selv og den lille :)
Jeg jobber selv i barnehage på småbarnsavdeling, så vet hva du snakker om :p selv kan jeg ikke jobbe der i svangerskapet siden det fører til premature rier hos meg.. Alle har hver sin grunn til å bli sykemeldt. Prøv å ikke tenk på hva andre sier :)

Jobber selv på småbarns Avd. Og jeg sliter fryktelig med bekkenet nå selv. Jeg tenkte prøve å holde ut noen uker til men stort mer enn 3-4 uker holder nok ikke jeg heller. Det er skikkelig tøft for bekkenet med opp og ned fra gulv, plukke opp ting/leker/mat og løfte/bære på hoften. Og jeg er faktisk stolt av meg selv om jeg kommer meg til uke 27-28 og blir sykmeldt derfra, da syns jeg at jeg har klart meg lenge med vondt bekken også får alle andre som mener jeg burde klare meg lenger bare holde munn tenker jeg :)

Det er ingen som kommer og takker deg for at du holdt ut to mnd ekstra på jobb og slet deg totalt ut/gikk med smerter. Dem kan faktisk leie inn/sette inn andre til å gjøre jobben vår de ukene men ingen kommer til å tilby deg en ny kropp om du sliter den ut ;)

Prat med legen på neste kontroll. Du er ansvarlig for å passe på kroppen din, og det er ikke verd er vondt bekken for å holde ut på jobb <3

Ikke bry deg om hva andre muligens sier, mye viktigere at du passer på kroppen din nå! Jeg er hjemme med en liten jente på 16 mnd som ikke har barnehageplass før august, og det er tungt og tøft for kroppen å ta vare på bare én unge. Synes du er tøff som har holdt ut i 100% stilling på småbarnsavd. så lenge. Alternativet til å bli sykemeldt kan vel være tilrettelegging, som i å bli overført til en avdeling med større barn?

Syns du skal lytte til kroppen og sykemelde deg om du føler at du trenger det! Graviditet i seg selv er ikke en sykdom, men bekkenplagene, tappet energi og alt som hører med en graviditet, er det! Ikke bry deg om hva andre mener. Har du vondt, eller er så sliten at du ikke fungerer utenom jobb så er det bedre både for deg og baby at du heller roer ned. Husk at det ikke blir lettere etterhver som du blir tyngre. Ingen tjener på at du sliter deg ut :)

Heisann alle kjekke mammaer og pappaer.
Jeg går inn i uke 24+ nå, og i det siste har det vert så mye greier... plaget med smerter i bekken, symfyse, baken og lår. På hjemmebane har der vert mye som har skjedd som har tappet meg fullstendig psykisk, og for å toppe det hele fikk jeg en blødning i går kveld som skremte meg felt... Jeg jobber i barnehage med små barn, og der er mye løft og bevegelser opp og ned fra gulv/bakke hele dagen, hele uken... Er det greit å "beklage" seg om dette til lege, eller...? Skal på svangerskapskontroll på tirsdag, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Der er så mange som er så stygge i munnen når de prater om gravide som blir sykemeldt, at jeg blir helt skremt av tanken på å bli satt i samme bås som en "sytete gravid"....
Hva hadde du gjort?? :)

Jeg hadde gitt faen i hva andre tenker og sier. Det er din helse, og du bærer på et barn. Ta deg en pause for å komme deg oppå igjen:Heartred

Mm.. Lytt til deg selv. Æ endte opp med sykemelding i forrige uke, e bare down og helt fucked i humøret. Nesten så æ prøve å fortrenge graviditeten. Så jordmor nesten beordret meg til legen, så æ kunne prøve å slappe litt av og se det som var fint og ikke høre på alle rundt meg, som komenterr vekt, hvordan jeg går og står og ser ut osv.. Jeg har lata som æ kan gå like fort, æ har sett på mæ sjøl som helt jævlig rett og slett.. Så æ måtte ta litt vare på mæ.. Så snakk med legen. Si det som det er.. Det kan også lette på mye tanker osv.. Klem til dæ

Tusen takk alle sammen for fine svar❤ Jeg har bestemt meg for å si det som det er på kontroll på tirsdag, og så får legen avgjøre! Da er det legens bestemmelse og jeg bare lyer :-) Det er faktisk ikke noe god følelse å måtte leite etter krefter for å oppdra andres barn, og så komme hjem å ikke være i stand til å ta vare på mitt eget barn, hjemmet og mannen min. Og ikke minst lille i magen ❤
Jeg ønsker dere alle sammen lykke til i svangerskapet og masse kos når deres lille kommer ❤
Klem til alle sammen.

Ta vare på deg selv og blås i det de sier på jobb!
Jeg jobber selv i bhg på småbarnsavdeling. Fra uke 10 begynte jeg å jobbe 50%, og etter uke 19 sykmeldt 100%. Tenk på deg selv! :) skriv etterpå hva legen din anbefaler :)

Man må drite i hva alle andre mener/tenker, du har et ansvar det er baby'n din! Be om sykemelding viss det er det du føler er best for dere :)

Jeg er i uke 28, jobber som Ped. Leder på småbarnsavdeling og har endelig tatt ferie, men nå har alle tenkelige plager kommet snikende... Kvalmen er tilbake, har øremerking i føttene, hodepine og vondt i ryggen. Jeg regner faktisk med at om de plagene ikke forsvinner innen ferien er ferdig, er det over og ut for min del. Blir så sinnsykt sliten etter jobb at jeg er helt ferdig...

Legen i dag likte ikke det stresset det fører med seg. Ble enige om at vi skulle se det an til etter ferien, men vibrerer me begge to at det blir stopp da :) lytt til kroppen din! Ingen andre har noe du skulle ha sagt. :)

Jobber også på småbarn og har vært 20% sykemeldt i flere måneder nå.. Har vurdert å gå opp i sykemelding flere ganger, men å ha "fri" hver onsdag har reddet meg mange ganger. Tenker også at jeg skal holde ut til ferien om to uker og kommer garantert til å redusere i august. Har ikke så mange "plager" men er helt utslitt og ting begynner å bli tungt. Hadde jeg sittet på kontor hadde jeg kanskje jobbet fullt (eller tror egentlig ryggen hadde slått seg vrang da:p), men barnehage er en utrolig krevende arbeidsplass og sånn er det bare. Håper du og legen finner ut av det. Det er lov å komme med egne meninger også :) Hadde jeg bedt om mer sykemelding hadde jeg nok fått det ;)

Jeg ville sykemeldt meg. Det er ikke bra for deg eller babyen om du blir fullstendig utslitt.

Jobber selv i barnehage og har vært 40% sykemeldt i flere måneder. I begynnelsen sto jeg i samme dilemma som deg der jeg måtte velge å legge stoltheten til siden og lytte til kroppen som faktisk skal bære fram et barn. Jobber i storavdeling og kan si at det er minst like slitsomt å løpe etter 3-6åringer hele dagen, som å være på småbarnsavdeling. Men så hadde jeg ekstrem bekkenløsning forrige svangerskap og fikk derfor fort sykemelding da det begynte å kjennes der i uke 13-14. Får behandling for bekkenet hver uke, men mangler også andre viktige ting som må være på stell når man skal jobbe i bhg. Sånn som for eks søvn, god matlyst, energi og fysisk styrke. Dette opparbeider jeg meg de to dagene i uka jeg er sykemeldt.

Nei kom deg til legen med en gang og ikke nøl med sykemelding om du føler det er løsningen. Du skal tross alt fungere 100% når babyen kommer, ikke gå rundt og halte på krykker og være avhengig av andre mennesker da ;)

Da var kontrollen unnagjort, og jeg gikk der ifra med sykemelding for denne uken og neste... Det er godt å vite at jeg kan slappe av så godt som mulig de kommende dagene :) Jeg fikk informasjon om at bekkenet kan jo sabilisere seg, og det hadde vert aldeles supert om det skjer :) Det blir jo trist å skulle være hjemme fra nå til etter ett år etter fødsel òg. En knytter seg jo veldig til "barna våre" på jobb også :) Men som dere sier, meg og baby og storesøster kommer først. og jeg kommer ikke til å nøle om jeg fremdeles verker når denne sykemeldingen går ut... :)

Alle deres svar har vert godt å lese <3 Jeg takker dere alle <3 Ønsker dere alle en flott og fantastisk graviditets-tid, og ikke minst en fantastisk tid når babyene deres kommer :-)

Back
Topp