Hva ville du gjort annerledes under fødselen?

Sjokkabolla

Forelsket i forumet
Med førstemann lå jeg i senga å skrek i hundreognitti timer, med andre mann hadde jeg blitt tipset om at tyngdekraften er en fin ting :) så da prøvde jeg å stå meg igjennom alle riene, helt til slutten da selvfølgelig. Da måtte jeg jo ligge. Dette fungerte MYE bedre :)

Jeg hadde også født hundreognitti timer før hadde jeg ikke vert så sta at jeg ikke skulle ha epidural. Straks jeg fikk det, gikk det 20 minutter og ungen var ute. Kroppen får hvile og plutselig ny energi. (Fikk egentlig epidural fordi jeg måtte ta keisersnitt pga de hundreognitti timene tappet meg for energi. så fødte på veien til keisersnitt)
Så med andre mann sa jeg bare; epidural!!! Og 15 minutter etter var gutten ute.
Det er nok ikke for alle å føde uten epidural. Jeg er en av de som jobber imot rier i stedet for med riene, så jeg spenner hele kroppen og bruker energien feil. Epidural er min redning.

Hadde bedt om trippel dose bedøvelse når jeg skulle sy etterpå. Trodde jeg skulle spenne hele jordmora ut vinduet!!

Skal be om klyster FØR epidural denne gangen, ellers rekker de det ikke. Og jeg får hetta!!

Hva med dere??

Gutt 13.06.06
Gutt 16.09.08
Termin 5. Juli

Jeg fikk en kald klut til panna ganske seint sist, dette va faktisk veldig godt så skal huske på den og at den kan komme litt tidligere. . Hadde en ganske fin fødsel sist, men følte meg nok litt vel fort som superhelt etterpå. . Så skal hvile mye etterpå i stede for å forte seg til hverdagen. ...

Da jeg føder raskt er det ikke stort jeg kunne tenke meg å endre på da det ikke er tid til det.

Men jeg skulle stått mer på for å få hjelp til skadene jeg pådro meg! Jeg skulle ikke bare falt til ro med at ting blir bra- for det gjør det ikke alltid, uten hjelp!

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Det er ikke så veldig mye jeg vil forandre på egentlig, veldig fornøyd med slik det gikk og hvordan jeg takla det.
Eneste måtte kanskje være å sitte litt annerledes under pressriene, kanskje stå på kne eller ligge på sida.
Og om jeg kan bade under åpninga så takker jeg ja til det. Dusja bare med første, og var deilig det å.
Men egentlig må en vel bare ta det som det kommer, er ikke så mye annet å gjøre.

Supert, jenter! Veldig fin tråd for oss som ikke har født før :) Vi vet jo liksom ikke hva vi skal tenke på eller forvente :)

Jeg har to enkle fødsler bak meg, og ønsker ikke å endre på så mye. Første gang ble jegveldig kvalm når jeg lå til rieregistrering, og mannen lette desperat rundt etter noe jeg kunne kaste opp i uten å finne det. Det gikkbra, men denne gangen skal jeg be om det, så jeg er forberedt.

Ja. Når du snakker om kvalme.. Med førstemann ble jeg også så kvalm. Og orket ikke noe mat under fødselen. Jordmødrene prøvde desperat å få i meg litt energi. Så det er lurt å få i seg litt energi FØR man reiser på føden slik at man har litt å gå på. Du skal tross alt bestige mount Everest, sa jordmora til meg.

Gutt 13.06.2006
Gutt 16.09.2008
Termin 05.juli

Jeg ville ikke endret på noen ting! :-)
En helt perfekt og rolig fødsel, hvor sambo satt og gjespet ved siden av meg fordi det gikk så rolig og stille for seg. :-)
Jeg ønsker meg en sånn opplevelse denne gangen også! :-)

Jeg prøvde meg på en slik "gåstol" forrige gang for å få hjelp av tyngdekraften, men riene var for kraftige til at jeg klarte å stå gjennom de. Vil allikevel prøve igjen denne gangen også. Og om jeg klarer det vil jeg generelt prøve å bevege meg mer, selv om jeg heller ikke klarte det forrige gang.
Badekar skal jeg IKKE ha! Da jeg prøvde dette forrige gang fikk jeg nesten panikk under riene, for jeg klarte ikke holde meg oppe og følte jeg skulle drukne..:/ ellers vil jeg gjøre som sist og ta alt som det kommer, da visste jeg jo ikke hva jeg gikk til, og fødsler kan jo være så ulike :)

Under første fødselen min burde jeg vært mer oppe på beina, jeg ble liggende mye, og det tok sin tid. Jeg burde også ha spist mer, jeg hadde ikke mye krefter igjen til å presse ut babyen etter et døgn nesten uten mat, og fikk tilslutt drypp med litt sukkervann.

Jeg travet i vei fra første antydning til rie. Jeg gikk og gikk i over ti timer så når riene faktisk tok seg opp litt og jeg trengte krefter så var jeg kjempe sliten. Så jeg skal ligge mer og hvile den aller første tiden og ikke være så redd for at riene skal gi seg også skal jeg heller gå masse når jeg har passert 4 cm og er i aktiv fødsel. Jeg skal også si nei til rieforsterkende drypp og de får ikke ta vannet mitt. Begge deler sinket min fødsel fordi det stresset en kropp som trengte å hvile og jeg tror det bidro til at det endte med ks.

Men ellers skal jeg holde på puste og avslapnings teknikken jeg hadde forrige gang. Det funket kjempe finte egentlig. Jeg har asma og derfor er jeg ganske godt kjent med egen pust og hva som skjer når man får panikk. Ofte får man beskjed om å trekke pusten dypt og ned i magen. Dette er etter min mening helt feil. Du skal fylle lungene, ikke magen, med luft og særlig når man er gravid kan det være vanskelig å trekke luft helt ned i magen og man kan få litt panikk og begynne å hive etter pusten eller ikke føle man får puste ordentlig. Og det neste er at man kan fokusere på ut pust, pass på at du har lang ut pust og trekk rolig inn igjen. Det funket for meg.

Back
Topp