Hva ville du gjort? (ang katter)

Nullenusken

Forumet er livet
Da jeg skulle gå til jobb nå stoppet en av naboungene meg og sa at det er kattunger under plattingen vår....
Det er veldig mye villkatter i området, og vi har ikke lagt merke til disse før....
Jeg aner ikke hvor mange eller hvor gamle de er, jeg så bare en nydelig grå en, og hvis det var en av ungene (og ikke bare en tynn liten mor) så er nok ungene rundt leveringsklar alder....

Ville du forsøkt å finne ut hvor mange og hvor gamle de er, og funnet nye hjem til dem? Eller ville du bare satset på at de forsvant etterhvert og at det da blir enda flere villkatter der?
Jeg kan uansett ikke ta dem inn i huset siden min mann er allergisk mot katt, og jeg har hund.....

Jeg hadde ringt dyrebeskyttelsen tvert. Sier du at det er unger så henter de dem i de fleste tilfeller med en gang.

Å finne eiere er ingen dum ide, men de bør på helsesjekk til veterinær først og det regner jeg med du ikke er villig til å betale..

http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=24

Hvis du vet om en frivillig organisasjon som tar inn hjemløse dyr i nærheten av deg, så hadde jeg ringt de og hørt om de har plass. Og om de eventuelt ikke har foreløpig så kan du kanskje sette ut mat til kattene fram til det blir ledig plass. Hvis ikke så vet jeg at dyreleger kan ta livet av de, uten at det må gå økonomisk utover deg. Siden det er villkatter. Jeg mener at hvis framtiden deres ser mørk ut så kan det være deres beste. Eller så kan du jo sette inn annonse i avisen om noen vil ha katt..

Har du funnet en katt?

Vi får daglige henvendelser om katter som er funnet eller holder seg rundt hus. Hva gjør du da?

1.Sjekk om katten har halsbånd. Har halsbåndet adresse – sjekk om katten bor i nabolaget eller trenger hjelp til å finne hjem igjen. Ring eier.

2.Se om katten er øremerket. Det vil da være noen tall i ett eller to av kattens ører. Kan være vanskelig å se. Er katten øremerket; les av nummeret og gå inn på dyrebeskyttelsen.no og skriv inn nummeret i katteregisteret – ring eier. (Be gjerne eier sette på halsbånd i tillegg til øremerking slik at det blir enda enklere om katten roter seg vekk en annen gang.)
Katten kan være merket med chip (uten at det står ID i øret), ta den med til DB eller veterinær for skanning.

3.Er katten uten øremerking og halsbånd – ta katten i hus. La den helst bo inne hos dere mens dere leter etter eier, da er den trygg for farene ute. En katt blir ikke mindre hjemløs eller sulten av å bare fortsette å være ute. Den blir derimot redd, kald, sulten og syk. Du har en plikt til å hjelpe dyr i nød – og en katt i en slik situasjon er i nød!

4.Ta bilde av katten og heng opp plakater på alle postkassestativ i minst 1 km omkrets. Postkassen er det eneste stedet de aller fleste oppsøker jevnlig. Katten har mest sannsynlig et hjem som den har tustet seg vekk fra – og en eier som savner katten. Det er viktig å reagere raskt.

5.Sett inn annonse i lokalavisen, i Fædrelandsvennen er funnet-annonser gratis. Send bilde og info om katten på e-post til alle du kjenner i området og be dem sende videre i håp om at eier eller noen andre kjenner igjen katten.

6.Hvis ikke eier melder seg, kan du tenke deg å gi den et hjem? I så fall må du holde den inne i minst 3 uker slik at den føler at den bor hos deg nå. Sett på elastisk eller klipshalsbånd med adresse og telefonnummer. ID-merk og kastrer/steriliser katten.

7.Hvis du ikke har anledning til å beholde katten, ta kontakt med oss igjen. Vi har alltid et ønske om å hjelpe katten, men vår kapasitet tilsier at vi er avhengig av at du har gjort alt du kan for å finne kattens eier.

En hjemløs katt har det vondt. Det er hjerteløst å ignorere en katt som går ute alene – tydelig hjemløs. Huskatten er importert fra Egypt, og skapt for et liv i varmt og tørt klima. Huskattens pels er ikke vannavstøtende så en våt katt fryser. Folk sier at katten klarer seg – den har jo både tykk pels og er jo i familie med gaupa. Vel; puddelen har også tykk pels og er i nær familie med ulven – tror du den ville klart seg som hjemløs??

Kilde: http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=24

Jeg ville fått noen til å ta seg av disse dyra... er bare ille jo flere dyr som er ute nå, og stakkars dyra er født litt vel sent og om vinteren er tøff er det ikke sikkert de klarer seg alene ute

Takk for svar :)
Var visst 2 grå kattunger der og ingen mor da mannen min så etter dem istad.... De var så store at de kom ut på plenen og lekte og koste med ham....
Tenker jeg tar med ut litt mat til dem og ser om jeg kan få sjekket dem....

Back
Topp