Hva ville dere ha gjort?

Statistikern

Elsker forumet
Assistert-jentene
Februarhjertene 2025
Til min store overraskelse har jeg fått innvilget delvis utredning for habituell abort ved Riksen etter to SA/kjemisk, en exu og flere negative forsøk. Det gjelder de blodprøvene for antifosfolipidsyndrom mm. Men, jeg må vente 3 mån etter at hcg har gått ur kroppen etter SA, som med litt god margin innebærer at jeg ikke kan ta prøvene før slutten av mars. Vi har i utgangspunkt planlagt fryseinnsett av siste embryo fra ivf2 i midten av februar. Nå er spørsmålet om vi skal utsette dette innsettet intill vi får svar på prøvene, som gjør at det ikke blir innsett før tidligst i mai, eller om vi skal ta sjansen på å sette inn nå og heller ta prøvene hvis det blir negativt. Ulempen er jo at hvis jeg blir gravid og mister igjen så må vi vente tre nye måneder... og vi har potensielt "sløst" et embryo. Men samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å vente i 5 nye måneder. Legen mener at vi har god embryokvalitet siden jeg har blitt gravid 3 ganger. Så da lurer jeg selvfølgelig på om det er noe feil hos meg. Men hun sa også at hun ville ha satt inn i februar hvis hun var meg. Det må jo ikke være noe feil hos meg heller, men er redd at det skal være det. Jeg forsøkte å få utskrevet blodfortynnende allerede nå, men de gjør ikke det uten indikasjon og det er jo forståelig.

Jeg og kona skal snakke mer om det innen vi bestemmer oss. Men jeg er nysgjerrig på hva dere ville ha gjort?

Ellers ønsker jeg alle assistert-superhelter en riktig god jul og et godt nyttår fullt av terminspirer ❤️

Det er dritvanskelig å vente og i dette gamet er 5 mnd uuuuurlenge. Men... hva om de 5 mnd dere må vente resulterer i at du klarer å forbli gravid?

Jeg sto overfor en lignende problemstilling i 2017. Vente 6mnd mens jeg fikk kroppen stabil og fri for endo eller hoppe i nytt forsøk uten å gjøre noe som helst å håpe på det beste. Jeg ventet, fikk sanert endo og fikset støttemedisiner etc etc, og det ble full klaff på første forsøk etter operasjonen.

Noen ganger så lønner det seg å vente, få utredet ting som må utredes. Men det er noe du og dere må bli enige om. Jeg ville ha ventet, igjen ❤️

Jeg hadde ventet.. I tilfelle det er funn på de prøvene hadde jeg nok følt vi bare hadde sløst bort enda et godt embryo. Men skjønner godt hvis dere synes det blir for vanskelig :Heartpink

Jeg ville satt inn... bare fordi at 5 mnd er veldig lang tid og det er veldig sjeldent de finner noe på de prøvene uansett
For å si det slik. Dersom det viser seg du har antifosfolipidsyndrom så er behandlingen blodfortynnende dersom du blir gravid. Da tar du evnt en kvart aspirin hver dag. Dersom prøvene viser genfeil så vil du måtte ha pgd med nytt uttak og gentesting av embryo, så på den måten vil du heller ikke kunne bruke embryo som du nå vurderer å bruke. Alt i alt gjør dette at dersom det var meg så ville jeg satt inn :)

Jeg hadde nok aldri klart å vente, selv om det helt klart er det mest fornuftige.
Og når jeg leser hva Høsteple skriver så er jeg absolutt ikke i tvil om hva jeg ville gjort :happy:

Hei! Vi sto i samme situasjon nå i høst. Vi valgte å vente med innsett, men jeg ble spontant gravid, og fikk utskrevet blodfortynnende fra positiv test hos privatpraktiserende. Jeg er i uke 22 nå, så foreløpig ser veldig lovende ut!

Du skriver ikke hvor gammel du er? Med mindre jeg hadde vært helt på slutten av behandlingsforløpet, så tror jeg at jeg ville utredet først.

Jeg ville ikke ventet, men forsøkt å ta kontakt med privat gynekolog for å få skrevet ut blodfortynnende og evt prednisolon, for det er eneste behandling du ville fått uansett om du fikk noe utslag (evt tatt aspirin som høsteple sier). Og så ville jeg prøvd å få tatt en blodprøve som viser progesteron nivå, for å være sikker på at du står på stor nok dose.

Jeg spurte min klinikk ( Porsgrunn) om å få prøve blodfortynnende ved vår neste innsett. De skrev det ut- har ingen indikasjon på noe feil, men var verdt å prøve. Mulig fastlege eller privat gyn kan hjelpe deg hvis ikke klinikken kan/vil?
Hadde ikke klart å vente så lenge selv..

Ikke helt likt som hos oss. Me hadde ventet i et år før det gikk bra. Vi begynte sent i 2020, kona tok alle sprøytene og fått ut masse egg - bare ett som ble god nok. Hun slett med hormonene sine og plutselig uregelmessig men, så tok hun korona vaksine.. nesten et helt år med blødning og venting med innsett. Første forsøk endte opp i SA. Jeg ble bitter på all venting og takler det svært dårlig nå :D men andre forsøk gikk det litt fortere. Hun begynte fort med sprøytene og fikk fersk transfer, noe jeg var skeptisk til. Veldig svake strekker på gravidetstesten så vi ble forberedt på at det går heller ikke. Men så gikk alt sin vei, vi venter en liten prinsesse i slutten av januar. Tiden går kjempe tregt og jeg klarer nesten ikke vente lengre … men det som jeg ville til er at det lønner seg å vente.

Vi håper at uansett hva dere velger at det ordner seg for dere også :Heartbigred

Jeg spurte min klinikk ( Porsgrunn) om å få prøve blodfortynnende ved vår neste innsett. De skrev det ut- har ingen indikasjon på noe feil, men var verdt å prøve. Mulig fastlege eller privat gyn kan hjelpe deg hvis ikke klinikken kan/vil?
Hadde ikke klart å vente så lenge selv..
Jøss, så de skrev det ut altså? Da skal jeg også spørre om det. Vi har nå hatt 7 innsett der uten noe annet enn en kjemisk :hungover:

Jøss, så de skrev det ut altså? Da skal jeg også spørre om det. Vi har nå hatt 7 innsett der uten noe annet enn en kjemisk :hungover:
Jeg ble overrasket selv. Jeg sendte bare en mld i Crypho og spurte om det var mulig, da dette er vårt aller siste forsøk innen ivf. De sendte henvendelsen til legen og to dager etterpå fikk jeg beskjed om at resept på albyl-E var sendt..

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det ❤️ Vi har bestemt oss for å ikke utsette innsettet. Vi går inn i fjerde året nå med behandling og orker ikke så mye lenger. Så en så lang pause klarer vi rett og slett ikke. Jeg har allerede fått tatt kromosomprøve, vet ikke om vi får svar på den før innsettet. Men tviler på at det er der problemet ligger. Jeg har time hos privat gyn imorgen for å spørre om støttemedisin. Vet ikke helt hva jeg skal si på den timen, føles litt rart å gå "bak ryggen" på klinikken. Men det skader vel ikke å spørre.

Jeg ville ikke ventet, men forsøkt å ta kontakt med privat gynekolog for å få skrevet ut blodfortynnende og evt prednisolon, for det er eneste behandling du ville fått uansett om du fikk noe utslag (evt tatt aspirin som høsteple sier). Og så ville jeg prøvd å få tatt en blodprøve som viser progesteron nivå, for å være sikker på at du står på stor nok dose.
Takk for svar Dipsy. Håper det går greit med deg ❤️ Jeg endte opp med å booke time privat. Håper det vil være mulig å få resept på blodfortynnende og gjerne også prednisolon. Jeg skal ha innsett i styrt syklus. Vet du hvordan det er med progesteronnivå i styrt syklus? jeg har lest at en del av virkningen av tilskuddet er lokalt, slik at nivået i blodet ikke nødvendigvis er representativt. Vil en blodprøve være nyttig likevel?

Last edited:
For en lettelse! Fikk utskrevet albyl-e fra den private gynekologen, som viste større forståelse og medfølelse på en halvtime enn det jeg har blitt møtt med under hele behandlingen ved Riksen føles det som... Jeg vet at denne medisinen kanskje ikke er nødvendig eller hjelper, men det føles utrolig bra å gjøre *noe* annorledes neste gang, som kanskje kanskje kan utgjøre en forskjell.

Back
Topp