Hva vil du gjøre annerledes ift fødsel?

mommy2be

Betatt av forumet
Dere som er andregangsfødende eller flergangsfødende, er det noe dere vil fokusere på å gjøre annerledes før, under eller etter fødsel denne gangen?

Jeg hadde selv en lang fødsel sist med vannavgang og sprengrier uten særlig fremgang. Endte med epidural og rifter. Ble sydd forferdelig stramt av en jordmor student og hadde mye smerter under både sying og ukene etterpå.

Denne gangen har jeg mange ting jeg vil fokusere på å gjøre annerledes. Helst ikke epidural for å kunne være mer mobil og hjelpe fødselen frem naturlig og kanskje få bruke badekar. Håper også å unngå rifter og sying denne gangen.

Min erfaring er at du ikke kan forutse hvordan det blir.:) min forrige fødsel gikk vannet og jeg måtte ligge til babyen var ute fordi hodet ikke var festet. Og fødselen gikk superfort og så godt som smertefritt. Tar gjerne en slik fødsel igjen.:)

Ingen konkrete planer, for alle fødsler er så forskjellige. Men pga rask fødsel sist har jeg fått beskjed om å dra rett til sykehuset ved første tegn til rier, så da gjør vi nok det. Håper også på å slippe epidural og annen smertelindring denne gangen også, men må man så må man. Jeg skal til samtale på sykehuset i mai for å gå gjennom forrige fødsel, så er spent på hvordan det går. Jeg skal hvertfall gi klar beskjed om at jeg trenger god informasjon og at de ikke må skjule noe for meg. Dette skapte mye redsel og usikkerhet hos meg sist, så jeg skal være tydeligere på at jeg trenger klar og direkte kommunikasjon fra jordmor.

Jeg har ingen planer om noe som helst denne gangen. Sist ble jeg satt igang pga utvidet nyrebekken, lå med rier i 32 timer, pressrier på 4 cm og endte med hastekeisersnitt.
Så tar ting som de kommer [emoji5]

Hadde en lang og tung fødsel sist som endte med stormrier etter at jordmor hadde tatt vannet, epidural etter nesten 4 timer med stormrier og et skikkelig rift med masse sying fordi jeg presset jenta mi for hardt ut på siste pressrie hvis man kan si det sånn. Fikk aldri tilbud om lystgass ila fødselen og følte at jeg egentlig fikk dårlig veiledning ifht hvordan jeg skulle puste og presse i siste del av fødsel. Vil ha en samtale med sykehuset om det jeg opplevde slik at jeg får bedre oppfølging ifht stillinger, smertelindrende osv. Epidural var helt greit men også en nødvendighet siden kroppen var så sliten og jeg kunne risikere å ende opp med keisersnitt.

Jeg hadde en utrolig fin fødsel med første, det gikk raskt og jeg følte jeg hadde god kontroll hele veien. (Selv om jeg var ekstremt smertepåvirket siden riene kom så tett og var så kraftige)

Det eneste jeg eventuelt vil gjøre annerledes hvis jeg er så heldig å få føde i badekar igjen er å komme meg oppi karet og få koblet på lystgass enda raskere enn sist :)

Har et ks, 2 uten smertelindring, og en med epidural.. jeg tar sisnevnte en gang til jeg :) Fantastisk fødsel :)

Forrige/første fødsel var veldig lang og slitsom.
Startet med vannavgang og riene startet to timer etterpå, de var fryktelig vonde fra start, fikk ikke til å spise, alt av vann og mat kom rett opp igjen.
Etter at jeg hadde brukt 19 timer på å komme til 4cm åpning(uten mat, drikke og søvn) så fikk jeg epidural.
Men da var jeg allerede så utmattet og dehydrert at jeg husker at jeg forsvant inn og ut av bevissthet helt til jeg kunne presse, og det var neste 14 timer etter epiduralen.
Altså nesten to døgn uten mat og drikke.
Måtte bruke sugekopp og på vei ut hadde navlesnora tatt to runder rundt halsen på jenta mi, snora røk og blodet sprutet over både meg og jenta før de sprang ut med henne..
Tok fire timer før jeg kom meg opp til NICU for å se og holde henne, så tydelig blåmerke rundt halsen, hun lå på intensiven to dager.
Så denne gangen skal jeg inn til sykehuset til samtale og be om lavere terskel for keisersnitt.
Etter anbefaling fra min lokale jordmor.

Jeg håper at fødselen kommer i gang av seg selv denne gangen... med første ble jeg satt i gang 16 dager på overtid, babyen var stor og jeg fikk så store rifter at jeg måtte i narkose for å sy... andre gang ble jeg satt i gang to uker før termin fordi jeg var så livredd for stort barn og rifter, fikk bare noen pyntesting men riene var forferdelige med bare noen sekunder pause mellom, og epiduralen hjalp ikke... håper jeg får kjenne på det at kroppen kommer i gang av seg selv og jeg kan være hjemme noen timer før vi drar på sykehuset.

Ingen planer. Får jeg en fødsel som likner en av de to andre, skal jeg være glad. Begge mine fødsler har vart under 4 timer, og alt tilsier at jeg ikke vil få det noe mindre travelt med nr 3. Akkurat nå har jeg forliggende morkake, totalt, så jeg håper i første omgang kun på å få lov til å føde vaginalt.

Denne gangen skal jeg puste. :D

Jeg ønsker meg bedre info fra jordmor underveis (sist var hun veldig lite tilstede både fysisk og mentalt) og jeg ønsker vann som smertelindring. Droppet epidural sist og vil gjøre det samme igjen, selv om det også har veldig smertefullt uten. Men orker ikke tanken på at fødsel skal dra ut i tid :p

Jeg har ingen bestemte planer eller ønsker, er forberedt på at ting blir annerledes enn jeg forventer uansett [emoji23] Men dersom forholdene ligger til rette for det, ønsker jeg to ting annerledes enn sist:
1. Mye mer informasjon fra jordmor. Det var stort sett helt taust på fødestua forrige gang, noe som skapte endel usikkerhet og utrygghet for meg. Ikke en gang når hun fant frem saksen og begynte å klippe sa hun et ord [emoji45]
2 Dra til sykehuset LITT tidligere! Jeg drøyde veldig sist, og måtte reise med 10 cm åpning og hodet stangende [emoji43] Veldig fornøyd med å være lenge hjemme, men særlig mannen er opptatt av at neste gang går grensa litt før [emoji23] Riktignok bare et kvarters biltur, men den var grusom nok. Dette hjalp nok heller ikke på stemninga på fødestua, rakk liksom aldri bli kjent med verken jordmor eller rommet.

Men rent fysisk sett, om fødselen blir noe lignende som sist er jeg superfornøyd [emoji847]

Back
Topp