Hva vil du gjøre anderledes ved denne fødselen?

Klem_entin

Flørter med forumet
Hvis du har født før, hva ønsker du å gjøre anderledes denne gangen?

Jeg var helt grønn sist, stolte bare på at kroppen min og sykehuset kunne dette. Fikk en unødvendig lang og komplisert fødsel og barseltid. Denne gangen vil jeg:

-lese meg opp, vite om alle mine valgmuligheter
-lage fødebrev med ønsker for alle mulige utfall av fødselen
-trene muskulatur og avslapningsteknikker
-prøve å unngå igangsettelse, stress og inngrep under fødsel
-prøve å ikke legge energi i å være en "flink og grei" fødende
-sørge for at jeg ikke blir liggende mye alene de første døgnene etterpå
-være ekstremt nøye med hygiene rundt sår
-ha sånne "padsicles" i frysern :-)
-ikke tillate noe særlig med besøk første par ukene
-stole mye mer på egen magefølelse!

Jeg skal føde på en annen avdeling, slik at jeg kan ha epidural tilgjengelig hvis jeg føler behov for det, slik at jeg kan være klarere i hodet, og være mer MED på fødselen, for sist var jeg så tåkete i hodet av smerte, utslitthet og lystgass at jeg ikke klarte å samarbeide med kroppen.

Skal også samarbeide med jordmor i forhold til at jeg hadde fødselsdepresjon med første, og være forut der.

Skal være sprekere på forhånd, forhåpentligvis, og ikke legge på meg for mye unødvendig.

Skal bestille smertestillende fra jeg trør inn døra, hvis jeg når å få noe!!
Prøve å holde meg i bevegelse under riene
Føde på sida, og ikke ligge på ryggen.

Skal bestille smertestillende fra jeg trør inn døra, hvis jeg når å få noe!!
Prøve å holde meg i bevegelse under riene
Føde på sida, og ikke ligge på ryggen.

Veldig enig i de to siste der ja! Skal prøve å holde meg oppreist så mye jeg klarer, så tyngdekraften blir min venn!

Veldig enig i de to siste der ja! Skal prøve å holde meg oppreist så mye jeg klarer, så tyngdekraften blir min venn!
Ja har og tro på at riene blir "bedre" oppreist! Og orker ikke å ha vondt i halebeinet flere uker etter fødsel etter å ha fødd liggende på ryggen!

Har født 3 ganger. Første gangen uten smertelindring. Det gjør jeg IKKE igjen...! Brukte spinalbedøvelse de to andre fødslene og det funka veldig bra for meg :) Fikk en helt annen tilstedeværelse under fødselen. Og ikke minst en god fødselsopplevelse. Slapp også rifter, og det tror jeg er pga at muskulaturen slappa mer av med bedøvelsen. Tredje fødsel klarte jeg å arbeide mer med smarten, samtidig som jeg mediterte. Så det kommer til å være et stort fokus nå også :) kom meg greit til 8,5cm kun med meditasjonen :)

Jeg aner ikke:arghh: mine fødsler er så vanvittig raske. Husker sist at jeg var fast bestemt på å aldri gjøre det mer, rett og slett fordi det gikk så fort:bag:

Har født 3 ganger. Første gangen uten smertelindring. Det gjør jeg IKKE igjen...! Brukte spinalbedøvelse de to andre fødslene og det funka veldig bra for meg :) Fikk en helt annen tilstedeværelse under fødselen. Og ikke minst en god fødselsopplevelse. Slapp også rifter, og det tror jeg er pga at muskulaturen slappa mer av med bedøvelsen. Tredje fødsel klarte jeg å arbeide mer med smarten, samtidig som jeg mediterte. Så det kommer til å være et stort fokus nå også :) kom meg greit til 8,5cm kun med meditasjonen :)

Interessant! Jeg fikk epidural mot slutten sist, men synes bare den funka midt på magen liksom. Hadde ingen virkning på underlivet, så kjente alt av klipp, rift og vakum-greier. Tenkte å prøve uten denne gangen for å se om det kan gjøre pressriene mer effektive, men nå ble jeg litt usikker gitt.

Og har du tips om noen bøker eller steder å lære meditasjon?

Prøv spinal heller, men da trengs påfyll ca annenhver time :) Har ikke satt meg inn i meditasjon akkurat. Har en meditasjonscd som jeg kjøpte av noen indianere for mange år siden. Hørte mye på den under svangerskapet :) Når fødselen starta skrudde denne musikken seg på automatisk inni hodet mitt, samtidig som jeg var på mitt fristed i tankene mine. Etterhvert som riene ble sterkere ble musikken høyere inni hodet mitt. Akkurat som den overdøva smerten fra riene. Samtidig var det som jeg fløy over mitt fristed. Var veldig spesielt :) slapp også unna den panikken jeg vanligvis har fått når jeg har nærma meg 8cm :)
Interessant! Jeg fikk epidural mot slutten sist, men synes bare den funka midt på magen liksom. Hadde ingen virkning på underlivet, så kjente alt av klipp, rift og vakum-greier. Tenkte å prøve uten denne gangen for å se om det kan gjøre pressriene mer effektive, men nå ble jeg litt usikker gitt.

Og har du tips om noen bøker eller steder å lære meditasjon?

Prøve å bevege meg mer under riene. Sist var jeg så ufattelig sliten etter langvarig fødsel. Håper jeg slipper det denne gang. Ingen planer utenom det. Regner med jeg ønsker epidural, da det var himmelen sist!

Vel jeg lovet jordmødrene mine sist at jeg skulle ta med hørselsvern til de om jeg skulle føde igjen... Var bare så innihampen vondt når han bestemte seg for å komme med armen samtidig som hodet... Er ikke så god plass liksom...
Ellers har jeg kranglet med jordmødrene hver gang om å få ligge på rygg, for meg har dette vært best, mens de ville ha meg på siden...

Og så skal jeg ta ting helt som det kommer og ikke stresse. Funket strålende sist så satser på det samme nå

Stort sett ta det som det kommer denne gangen også. Men be om intravenøs væske tidlig hvis eg kaster opp helt frem til baby er ute denne gangen og. Nekte å ligge på rygg i evigheter fordi de skal sjekke diverse, fikk så vondt i bekken sist. bekkenløsning/låsning gjorde mer vondt enn det å føde til tross for null smertelindring og ble klippet og brukt sugekopp

Skal jeg ha noe besøk før de som vill besøke oss på barsel, hjemmet mtt skal være stengt for besøkende i noen uker:p
Under fødelsen skal jeg prøve å slappe av litt mer, sist så kneip jeg igjen alt jeg kunne fordi jeg følte at jeg presset om jeg slapp av, så fødelsen tok mye lenger tid enn nødvendig :p

Selve fødselene vil jeg ha akkurat som de to første. La kroppen gjør jobben sin og uten epidural hvis mulig.

Men, jeg ønsker å ligge på barsel så lenge som jeg får lov for å samle energi. Forrige gang stresset jeg meg hjem pga dårlig samvittighet overfor førstemann som fortsatt var så liten.

Samtale på sykehuset

Fødsels forberedende kurs

Ønsker samtaler med ammehjelp før fødsel

Mulig søke om planlagt keisersnitt

Håper på bedre oppfølging på slutten mtp stort barn om jeg velger å prøve å føde

Huske at jeg skal kunne ta meg av babyen etter fødselen. Å det tar litt tid å komme seg når man nesten har hatt full fødsel for så å ende i keisersnitt når babyen skal ut.

Dere som har født før; hadde dere fødselsangst første gangen? Jeg kjenner at bare å lese om erfaringene deres så sitter jeg og kniper igjen her! Gruer meg så ufattelig til fødselen! Klarer ikke se på sånt på tv heller for jeg får helt panikk :p Kommer nok til å ta opp dette med både jordmor og sykehuset på forhånd men vetikke hvor mye hensyn de tar når fødselen først er der? Ungen må jo ut til slutt...

Ikke angst, men var så klart spent. Det er jo naturlig både til førstegangs og de som har født tidligere:happy:. Men så helt klart verdt det.

Skal ikkje gjer noko forskjellig. Håpe fødselen varer litt lengre!
Ska ikkje ha smertelindring. Sist reiste eg heim etter 10timer! Deilig å komme heim til eigen stue!
Mine fødsler har vart i 3 timer og 1 1/2!

Back
Topp