Hva vil det si "å leve som nordmann"?

Lisa81 skrev:

Amorosa skrev:

Lisa81 skrev:
Om jeg hadde flyttet til et annet land, og brøt loven, så ville det jo vært naturlig at jeg ble sendt hjem igjen for å sone. Det er ihvertfall min mening. Hvorfor skal våre skattepenger gå til å betale fengselsopphold for kriminelle innvandrere? Om man kommer hit for å leve et liv som en del av det norske samfunnet så hjertelig velkommen. Man må gjerne bruke de klærne man vil, det har ingen andre noe med.  Men lovene må følges, det vil si at barna må på skolen, vi kan ikke rane, drepe eller voldta noen og vi har ikke lov til å mishandle voksne eller barn. Følger man dette, og til en viss grad lærer seg norsk så man gjør seg forstått, så vælkømmin te Norge :D

Men hvis du hadde flyttet til et annet land, så hadde jo ikke du betalt skatt i Norge, så hvorfor skulle du komme hit for å sone da? For å bruke ditt eget spørsmål: "hvorfor skal mine skattepenger gå til at du (som i dette tilfellet ikke betaler noe skatt til Norge) skal sone her?

De fleste som kommer hit lever jo på trygd en stund før de eventuelt kommer seg ut i jobb.. Betaler ikke så mye skatt til Norge da heller...

Det er nå så, men poenget mitt er at argumentet med at skattebetalernes penger ikke bør gå til å dekke fengselsopphold for noen som ikke betaler skatt til Norge faller jo litt i grus når man mener man kan "komme hjem" å sone hvis man flytter til et annet land. Da går jo fremdeles skattebetalernes penger til å dekke fengselsopphold for noen som ikke betaler skatt?

Jafseslafsaslappfis skrev:
det er vel grilldress og bart, med campingvogna og masse himebrent det da og griserosa farg..
nei,vet ikke jeg.
Men hvis jeg skal "definere" Norsk, så tenker jeg bare ski, kjøttkaker, kvikklunsj og brunost

Faen..blir kastet ut av landet jeg også da.. jaja..alltid ønsket å bo i et varmere land så..

Nei det var jo litt teit formulert -.- Basicen burde være : Ikke slå konen din, ikke ha flere koner enn èn, ikke voldta, ikke stjel og uikke bruk narkotika.  Og ja jeg vet at nordmenn også gjør dette, men de bor i fødelandet sitt, så er ikke så mye å gjøre med det. Send hjem de som ikke klarer å følge norsk lov. Og da mener jeg selvfølgelig ikke de som har vært her i mange år. Men asylsøkere og mennesker som ikke har opphodstillatelse enda.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

suttelutt skrev:
Jeg mener at det å leve som er Nordmann er og følge norske lover, forholde seg til norsk rettsvesen, arbeidsmarked, skole osv... Rett og slett vise respekt for Norske lover og at vi nordmenn har vårt levesett og respektere dette.

Alle individer er forskjellige, enten du er Nordmann eller fra et annet land, kultur å sånne ting må passe innenfor våre LOVER, religion og klær må passe innenfor det vi kan tilby dem, som vi allerede har idag.

Utover det så må hver enkelt leve som dem vil, å være fornøyd med det dem får ut av det.

Men nå er det jo utrolig mange nordmenn i fengsel også da, og hvis nordmenn ikke er en gruppe med samme egenskaper, så kan man vel si at man lever som en nordmann også hvis man er kriminell?

Men vi kan jo ikke kaste ut våre egne som er kriminell. Dem bryter jo loven dem også, men hvorfor i allverden skal vi fylle opp Norske fengsel med asylsøkere som kommer hit å f.eks selger dop til våre barn, stjeler fra våre butikker, voldtar våre kvinner osv....vi har da nok med våre egne kriminelle om ikke vi skal ta vare på andre kriminelle. Er ikke dermed sakt at kriminelle Nordmenn skal få herje fritt.

Dem som kommer til norge MÅ ikke være kriminell, dem får pengestøtte til livets opphold, og klarer seg på lik linje med andre her i landet. Vi har allerede mange som lever under fattighetsgrensen her i landet som er Nordmenn, mange av dem har mindre penger enn innvandrere.
Norge prøver faktisk å være multikulturell, ta imot så mange som mulig, gi dem masse, men man må faktisk også ha resurser....mye vil ha mer, å fanden vil ha flere.

MAN KAN IKKE FÅ I POSE Å SEKK, å det gjelder ikke bare i denne saken, men også andre saker...alle skal ha, alle skal ha...men en plass MÅ pengene komme ifra.

Dere som liksom skal "forsvare" alle sider av saken, hva mener dere bør gjøres? Ta imot kriminelle som kommer til fristedet for kriminelle handlinger?

Jeg synes at det er helt greit at dem kommer til landet vårt, så lenge dem respekterer oss og følger våre lover, er det så vanskelig og gjøre det???

suttelutt skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

suttelutt skrev:
Jeg mener at det å leve som er Nordmann er og følge norske lover, forholde seg til norsk rettsvesen, arbeidsmarked, skole osv... Rett og slett vise respekt for Norske lover og at vi nordmenn har vårt levesett og respektere dette.

Alle individer er forskjellige, enten du er Nordmann eller fra et annet land, kultur å sånne ting må passe innenfor våre LOVER, religion og klær må passe innenfor det vi kan tilby dem, som vi allerede har idag.

Utover det så må hver enkelt leve som dem vil, å være fornøyd med det dem får ut av det.

Men nå er det jo utrolig mange nordmenn i fengsel også da, og hvis nordmenn ikke er en gruppe med samme egenskaper, så kan man vel si at man lever som en nordmann også hvis man er kriminell?

Men vi kan jo ikke kaste ut våre egne som er kriminell. Dem bryter jo loven dem også, men hvorfor i allverden skal vi fylle opp Norske fengsel med asylsøkere som kommer hit å f.eks selger dop til våre barn, stjeler fra våre butikker, voldtar våre kvinner osv....vi har da nok med våre egne kriminelle om ikke vi skal ta vare på andre kriminelle. Er ikke dermed sakt at kriminelle Nordmenn skal få herje fritt.

Dem som kommer til norge MÅ ikke være kriminell, dem får pengestøtte til livets opphold, og klarer seg på lik linje med andre her i landet. Vi har allerede mange som lever under fattighetsgrensen her i landet som er Nordmenn, mange av dem har mindre penger enn innvandrere.
Norge prøver faktisk å være multikulturell, ta imot så mange som mulig, gi dem masse, men man må faktisk også ha resurser....mye vil ha mer, å fanden vil ha flere.

MAN KAN IKKE FÅ I POSE Å SEKK, å det gjelder ikke bare i denne saken, men også andre saker...alle skal ha, alle skal ha...men en plass MÅ pengene komme ifra.

Dere som liksom skal "forsvare" alle sider av saken, hva mener dere bør gjøres? Ta imot kriminelle som kommer til fristedet for kriminelle handlinger?

Jeg synes at det er helt greit at dem kommer til landet vårt, så lenge dem respekterer oss og følger våre lover, er det så vanskelig og gjøre det???

Siden dette ikke var en diskusjon på hva man skal gjøre med kriminelle asylsøkere, innvandrere, etnisk norske, utlendinger av ymse slag av ymse grunner, men hva som skulle til for og leve som en nordmann, og mange mente man lever som nordmenn hvis man følger norske lover, kom dette svaret fra meg. Det sier ikke noe om hva jeg mener bør gjøres med kriminelle generelt.

Men når diskusjonen er åpnet, så synes jeg at kriminelle skal få lik konsekvens for lik handling, uavhengig av etnisitet. Noe annet er rassistisk. Mitt inntrykk er at alle invandrere som gjør noe kriminelt skal kastes ut, og at det sjelden skilles på de med oppholdstillatelse og ikke blandt annet. Men de med oppholdstilatelse er nordmenn, og må få bli i Norge, som alle andre nordmenn, selv når de har gjort noe kriminelt.

Back
Topp