HVA VASKER DU AV BABYUTSTYR?

Vause

Glad i forumet
MayDay2021
Det er så mye hysteri rundt vasking av utstyr til babyen. Jeg kjøpte brukt vugge og madrass, valgte å kaste madrassen(som var 6mnd gammel) pga. at jeg har hørt om krybbedød. Kjøpte så ny madrass, men er det vesentlig å vaske den nye madrassen? Noen mener det holder med lufting, noen sier legg den i fryseren ett døgn og noen ville vasket. Hvor hysterisk skal man være lissom? Kjenner jeg egentlig ikke er så hysterisk på slike ting, men andre gjør meg bekymret:p

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har aldri vasket ny madrass :) Det holder med lufting vel? Man skal jo ha tisselaken + vanlig laken over også.

Den tanken har aldri slått meg, har ikke hørt noe heller...
Vi har fått ei gammel seng og har kjøpt ny madrass-madrassen kommer jeg bare til å lufte :p

Har også hørt dette med madrass, og kjøper derfor ny.. Tror ikke det skal "nytte" med vask.. Men har samme madrass som storesøster i vugga.. Vet heller ikke hvor hysterisk mam bør være? Finnes kanskje noe forskning på det!? Følger denne .. ;)

Angående madrass til spedbarn, se nettsiden til LUB (Landsforeningen for uventet barnedød):
http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet
http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet
eller

Brosjyren "Godt inneklima for spedbarn" fra Helsedirektoratet:
http://www.helsedirektoratet.no/pub...Publikasjoner/godt-inneklima-for-spedbarn.pdf

* Madrassen til barnet skal være fast og ren. Det beste er å kjøpe ny madrass til babyen. Ny madrass bør pakkes ut av plasten og luftes godt i et par uker før den tas i bruk.

* Hvis madrassen arves, må den bankes og støvsuges grundig. Et døgns opphold i dypfryseren dreper eventuelle sengemidd. Husk å banke den godt etterpå.

*
Nye tekstiler bør vaskes før bruk for å få ut rester av kjemiske stoffer. Når sengetøy arves, bør dette vaskes/renses og luftes godt og i god tid (minimum to uker). Lufting må foregå ute for å kvitte seg med gammel lukt og kjemikalier.

Madrass i vogna har jeg bare tatt i maskinen, -ikke vasket på 60* C, men kommer til å ha overmadrass over.

Madrass til senga arves av en storebror. Den har vaskbart trekk, og har brukt tisselaken på storebror og overmadrass - så den regner jeg som ren.

Her bruker lillebror samme madrass som storebror. Jeg tar av trekket og vasker det, og så lufter jeg madrassen godt. Tenker at det ikke er like farlig når det er innad i samme familie... Likedan gjør jeg med dyner, vasker og lufter de:)

"Det er derfor minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!" skulle ønske jeg hadde lest dette før jeg kastet den nye, flotte madrassen jeg hadde til storesøster.. Hadde "Hørt" at man ikke under noen omstendigheter skulle bruke brukte madrasser .. Igjen, - viktig å lese seg opp direkte fra kilder og ikke alltid høre på hva andre sier .. Lærepenge til meg selv. ;)

Back
Topp