Hva vasker dere?

Bbygirl

Blir kjent med forumet
Junibollene 2023
Hei!
Er førstegangsfødende og lurer på hvor mye dere andre vasker av nye ting dere kjøper til baby (ubrukte ting fra butikk).
Jeg vasker alt av babyklær, pledd og sengetøy. Og alt som kan/skal puttes i munnen.
Men hva gjør dere med f.eks.
- Babygym
- Bæresele
- Dyner
- Vogn og bilstolposer
Har også kjøpt skuffedelere på Ikea til å ha barnetøy og bleier i, burde disse også tørkes av med fuktig klut?
 
Er også førstegangs, og vasker alt du nevner her. Klær, sengetøy, swaddles, osv. Vasker også babygym (selve teppet og lekene, ikke stativ). Vasker ammepute, trekk til vippestol, bæresele og bilstolposer, og nyfødtinnnlegg til bilstol. Har også vasket hele sofaen og alle putetrekk.

Og viktigst av alt, så vasket jeg selve vaskemaskinen (skuffen til vaskepulver, filter, gummiringen ved «inngangen», innsiden av døra osv). Skrubbet med svamp på innsiden av maskinen og kjørte maskinrens. Gjorde dette før jeg vasket noe som helst til baby. (Men dette har jeg vært sløv med over flere år, så det var på tide med en dyprens uansett). :)
 
Har vasket alle klær i 50 og 56, trekket til vippestol, babynestet (som jeg fortsatt ikke har bestemt meg for om jeg syns er greit å bruke eller ikke), trekket til Tripp trapp-stolen (nyfødtdel) og sengetøy. Men har ikke vasket bæresjalene (de var nyvaska da jeg kjøpte dem brukt), men kanskje det er lurt å gjøre uansett?

Har også vaska sofaen, for det var virkelig på tide uansett. Har tørka godt over senga vi har arvet, og andre arvegreier. Har ikke vaska babygym - den har vi arva, men er vel ikke noe hun skal bruke fra dag 1, så jeg har prioritert å rengjøre de tingene hun skal bruke når hun er aller minst.

Har ikke tørka over eller vaska typ bilstol og vogn, eller vognpose, og tviler på at jeg kommer til å gjøre det.
 
Jeg har vasket alt som har stoff og kan vaskes, fra klær til (brukt) vogn, bilstol... Ellers har jeg rengjort alle møblene osv. med fuktig klut. Vi har også tatt stueteppe til tepperens. Babymadrassen har vi kjøpt nytt.

Så lurer jeg på om vi burde kjøpe ny madrass til oss og? Hva tenker dere? Babyen skal sove i egen seng ved siden av våres seng.
 
Jeg har vasket alt av klær, tepper og sengetøy, vasker også babygym, vippestol og det som vi har kjøpt brukt. Vasker ikke dyner, vognpose, tekstil på vognen og bæresjal :happy:
 
Jeg har vasket alt som har stoff og kan vaskes, fra klær til (brukt) vogn, bilstol... Ellers har jeg rengjort alle møblene osv. med fuktig klut. Vi har også tatt stueteppe til tepperens. Babymadrassen har vi kjøpt nytt.

Så lurer jeg på om vi burde kjøpe ny madrass til oss og? Hva tenker dere? Babyen skal sove i egen seng ved siden av våres
De anbefalingene jeg har fått med meg er at det er greit for babyer å arve madrass fra søsken aka folk i samme husstand. Så vil tenke det går fint for dem å ligge på samme madrass som foreldrene har ligget i. Vi bytter jo ikke ut alle klærne våre heller typ :)

Vi kjøpte nytt sengetøy nå, men mest fordi jeg hadde lyst på noe finere og mer behagelig sengetøy til babyperioden. Så får vi se hvor fornøyd jeg er med det valget når det garantert er fullt av gulp alt mulig etter nattamming :laughing002
 
Jeg har vasket alt som har stoff og kan vaskes, fra klær til (brukt) vogn, bilstol... Ellers har jeg rengjort alle møblene osv. med fuktig klut. Vi har også tatt stueteppe til tepperens. Babymadrassen har vi kjøpt nytt.

Så lurer jeg på om vi burde kjøpe ny madrass til oss og? Hva tenker dere? Babyen skal sove i egen seng ved siden av våres seng.

Ville ikke kjøpt ny madrass til foreldresengen på samme grunnlag som at baby skal ha ny madrass, men vil virkelig anbefale en vaskbar madrassbeskytter til foreldresengen! Det kan fort bli litt søl i senga, både fra deg (melkelekkasje feks) og baby(gulp, sikkel, tiss og kanskje bæsjelekkasjer også..).
 
Ville ikke kjøpt ny madrass til foreldresengen på samme grunnlag som at baby skal ha ny madrass, men vil virkelig anbefale en vaskbar madrassbeskytter til foreldresengen! Det kan fort bli litt søl i senga, både fra deg (melkelekkasje feks) og baby(gulp, sikkel, tiss og kanskje bæsjelekkasjer også..).
Enig! Vi har også madrassbeskytter oppå overmadrassen. Den er ganske tynn og mye lettere å vaske enn overmadrassen da den får plass i vaskemaskinen. Gjør også at overmadrassen holder seg lengre fin. Vet ikke hvor mye væske den tar, men det går evt. å legge et tisselaken i mellom madrassbeskytteren og overmadrassen hvis man f.eks. er redd for at vannet skal gå igjennom.

Vi kommer ikke til å gjøre noe annet med sengen enn å vaske madrassbeskytteren og snu (hoved)madrassene til den faste siden da jeg regner med at baby kommer til å sove litt sammen med meg hvis jeg vil ha en lengre morgen i sengen (sover ellers i egen sprinkelseng ved siden av).
 
Idag fikk jeg for meg at jeg måtte vaske gardinene hjemme, så da ble det gjort.
Her bytter vi ikke madrass, men har vanntett madrassbeskytter som jeg vasket for ikke så lenge siden.
Ellers har jeg ikke tenkt å vaske bilstol, vogn eller bæresele. Alt er kjøpt nytt..
 
Back
Topp