Hva vasker dere med under bleieskift?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Alle har vel sin måte å vaske/rengjøre indre bleieskift på. Hva vasker dere med ? Hvilek kluter bruker dere? Eller bare våtservietter ? hva gjør dere på tur? Hvilken bleier og salver sverger dere til ?

Har en gutt på 2 år og en gutt på 10 mnd . Kjøper slike engangskluter som liker om medisinske kompress (på apoteket1, 6pakker for 100). Bruker vann og litt babyolje på og rengjør. Er det en veldig klinete nr2 som likte en del bruker jeg litt såpe. I stelleveska og på tur bruker vi våtservietter, som regel nøytral sine.
Som bleier bruker vi libero touch som åpen og pampers premium som trusebleie :)

Hjemme bruker jeg kun tørre stellekluter og vann. Sitter bajsen godt fast på huden bruker jeg litt olje.
På tur har vi hittil bruk rema sine våtservietter, men skal begynne å lage egne våtservietter med vann og kokosolje :)
Bruker libero touch på babyen nå. Men syns rema sine bleier funker tipp topp når de blir litt større. Da storesøster brukte buksebleie brukte vi stort sett libero sine, men rema sine funka også :)

Vi bruker neutral sine våtservietter til det meste egentlig. Av bleier bruker vi lillego på dagen og libero på natt.

Frem til fast føde har brukte vi gasskluter (sånne du vasker, ikke engangs), men en gang etter 6 mnd sklei det mer og mer ut også har vi brukt tørre stellekluter med vann hjemme.
Har aldri hatt olje på klutene ved vask, men hadde på potetmel ved hvert skift da han var liten og sinksalve ved behov.

Våtservietter på farten, neutral sine som regel.
Lenge siden bleieslutt her nå, men vasker fortsatt rompa med stelleklut etter bæsj, barnet blir sår ved bruk av kun dopapir og jeg synes heller ikke man får vasket skikkelig (som igjen fører til sår).
Fra 2 mnd har vi bare brukt lillego, og bruker fortsatt lillego trusebleie på natt.

Brukte ikke våtservietter, brukte kun medier kluter fra apoteket, på tur puttet vi se i plaspose ig hadde med vann

Brukte bomullskluter med vann og evt olje hele veien.

Brukte også tøybleier så vasket det sammen.
Av og til litt dopapir for å få vekk det meste på sånne bleier dersom det trengtes.

Minstemor hadde papirbleier store deler av sin bleieperiode av flere årsaker og da skjønner jeg hvorfor folk bruker papirkluter, men jeg foretrekker uansett tøy. Det er "mer" av den i hånden enn med papir synes jeg.

Her brukes det våtservietter på 2 åringen.
Bruker inotyol om han er sår, noe han sjelden er. Bruker libero touch bleier eller rema sine. På natta bruker vi libero touch buksebleier

Last edited:
Engangskluter fra apotek med vann, litt olje på siste kluten hvis det er bæsj for det tar litt bedre på de usynlige restene og innbiller meg at det lindrer sår hud :) Har noen tynne vanlige kluter men har ikke fått med meg om det er mer miljøvennlig å vaske disse på 60gr enn å bruke de tørre? Neutral eller andre skånsomme våtservietter i turbagen. En liten klass med Medela barnesalve om hun er rød, men prøver å lufte ofte for å unngå det. Ganske fast bæsj nå, ser ut til at det er litt røft for rumpa :(

Rema buksebleier synes jeg er best, pappen sverger til Libero åpne bleier.

Vi bruker små kluter i bomull eller bambus fra Cheeky wipes. Kjekk størrelse og tykkelse på de. Vasker kun med vann. Er det litt klinete bæsj så kan det være jeg vasker med tørr engangsklut fra apoteket og litt babyolje. Med litt olje får jeg vekk alt uten å skrubbe på den sarte huden. Med klut ellers så klapper jeg vanligvis bare eller stryker lett over. Ute på farten bruker vi våtservietter om det ikke er tilgang på vann (mange stellebord ute er idiotisk plassert langt unna vasken).

Klapper han tørr. Lar han ligge og lufte seg i noen minutter. Er han sår/rød er det inotyol som er mirakelkremen. Vi sverger ellers til tøybleier.

Bruker tørrservietter med vann :) noen ganger 1 dråpe mild såpe oppi vannet. Prøver å bruke minst mulig våtservietter da han her blir veldig rød i stumpen av det. Bruker det på farten da, ser det går bra så lenge vi ikke bruker det fast. Har prøvd litt forskjellige salver, men til gutten vår passer bepanthen best :) veldig sjeldent rød i stumpen når vi gjør det på denne måten :)

Bruker tørre engangskluter med vann. Og evnt litt olje.
På turer bruker vi våtservietter, og min store favoritt er levvel serviettene fra rema1000.

Får lufttørke litt eller så kan jeg bruke litt talkum innimellom og sinksalve om han er litt sår.
Nå er han over 2 år, så prøver å få ham til å slutte, men alt til sin tid. Han tisser gjerne på do nå, men tar det som det passer seg egentlig.
Var mye lettere med eldste som nektet tiss og bæsj i bleia fra 18 mnd

Vi har brukt både vanlig våtservietter og de du nevner med kun vann. Foretrekker sistnevnte. På tur er det mest blitt brukt vanlige våtservietter. Har brukt bepanthen når barna har vært såre og hatt på dem Libero sine bleier i starten, men så gått over til billigmerker.

Tørre engangskluter med vann, hvis mye bæsj bruker vi våtservietter først. På tur ute blir det som oftest våtservietter. Hvis hun blir rød (sjeldent) bruker vi dr. greve sinksalve på det, så er det som regel bra igjen til neste dag.

Tørre engangskluter med vann og olje på:) Lager til hjemmefra med kokt sterilt vann og olje i en lufttett boks i stellebagen:) Smører med Inotyol ved sårhet.

Last edited:
Tørre engangskluter fra apoteket med vann, olje hvis det er bæsj. Bruker bepanthen hvis hun er sår :)

Kjøpte tørre kluter og fukta dei. Ikkje våtservietter i underlivet. Særlig jenta var sår men også gutten.

Pampers våtservietter, Pampers bleier, inytyol salve morgen og kveld og ved bæsj. Ett år, og aldri vært sår. Samme oppskrift med storebroren. Bader/ dusjer i noen minutter hver kveld uten såpe/olje.

Kjøpt klutene hos lillegull, og har stort sett bare vann på. Ved kveldstell bruker vi også olje. Gutten er 9 måneder nå, så satser på å starte med litt pottebruk fremfor bare bleie. Borte skal jeg bli flinkere å ha med egne kluter, men må ofte ty til våtservietter. Men prøver å være flink å finne en plass å vaske han etterpå med vann. Bruker tøybleier og brukt det siden han var 4 måneder. Men prøver oss litt ut med papir bleier i bil, der sliter vi med å holde han tørr i noen bleier.

Vi bruker Libero sine tørrkluter, (finner de bare på Rema), fukter de med vann og heller på litt olje ved behov.

Av bleier vi å bruke lillego, men ser 6 er det ikke alle som har. Rema sine levvel funker de og, men lillego sine føles mykere.

Er han sår smører vi med weleda calendua nappy cream, den er super god. Han har ekstremt god hud, så det er skjelden vi har behov for å bruke den. Har vel hatt tuben i ett år snart.

På tur bruker vi lillego våtservietter, eller Libero.

Back
Topp