Hva var nødvendig til din baby?

Heisannsveisan

Første møte med forumet
Hei alle sammen:) Først og fremst må jeg bare si takk for at alle tips jeg får i de ulike trådene på denne nettsiden!
Jeg er en kommende førstegangsmor, og har lite kunnskap om både det ene og det andre.
Sitter å forbereder meg litt med tanke på babyutstyr, og lurer derfor på hva som reddet deres første måneder med nyfødt baby? Noen som har anbefaling av hva som falt i smak hos dere, når det kommer til babyklær, krybbe, babynest, brystpumpe osvosv? :)
På forhånd takk!!

Hei alle sammen:) Først og fremst må jeg bare si takk for at alle tips jeg får i de ulike trådene på denne nettsiden!
Jeg er en kommende førstegangsmor, og har lite kunnskap om både det ene og det andre.
Sitter å forbereder meg litt med tanke på babyutstyr, og lurer derfor på hva som reddet deres første måneder med nyfødt baby? Noen som har anbefaling av hva som falt i smak hos dere, når det kommer til babyklær, krybbe, babynest, brystpumpe osvosv? :)
På forhånd takk!!
For min del var bæresele et must! Han sov omtrent kun i den frem til faren gikk i perm. Kjøpte Ergobaby embrace etter anbefaling fra min første termingruppe og anbefaler den veldig!
Hadde også et vanlig babynest på sofaen som var veldig greit å ha. Nå har vi flyttet til et hus med flere etasjer, så nå skal jeg kjøpe bærbart nest. Har også fått plass til moonboon som jeg savnet veldig med første.
Bedside crib var totalt bortkastet her da han aldri ville sove i det og vi bare samsov.
Vippestol var også veldig greit å ha. Hadde en fra babybjørn som jeg kjøpte på Finn :)
Brystpumpe fikk jeg aldri teken på så det var også et bomkjøp her.
Klær var mest arvegods, men jeg foretrekker Lindex sine bodyer som kan utvides, men de er store i størrelsen. Ellers glad i KappAhl sine klær.
Men alt er jo mye smak og behag og behovene kan endre seg totalt denne gangen med en ny baby. Blir spennende å se :)

På forhånd takk!!
Med vinterbaby (for tredje gang) blir det bare ullklær, mest fra Nøstebarn. Kjøper det meste brukt. Og tykkere ulldress, lue, votter og tøfler til transport og soving i vogn (men er vognposen tykk så trenger man ikke ekstra ulldress).

Har aldri hatt babynest, bare krybbe vi arvet av familie på stua. Den er nå gitt bort, så blir nok en trillbar krybbe eller moonboon denne gangen. Ellers sov de to eldste en lang dupp ute i vogn midt på dagen, og en del i bæresjal (ulike typer og størrelser vevd sjal til meg og bæresele eller sjal på pappan). Bæretøy er et must, men det er smak og behag hvilken type man liker, så mn må bare prøve seg frem. Vevd sjal er litt vanskeligere i starten, men helt klart mest behagelig og lett å tilpasse til f.eks. vonde skuldre og barnets størrelse. Ender man opp med å bære mye ute så har jeg hatt stor glede av bærejakke, mange kan også brukes som gravidjakke (panel man zipper på foran).

Bedside crib ble så og si ubrukt sist så orker ikke kjøpe verken det eller sprinkelseng denne gangen. Det blir nok samsoving det første året igjen, med baby på et lammeskinn i midten av senga (anbefales - lett å flytte sovende baby ved å dra lammeskinnet bortover!). Får heller kjøpe babyseng om behovet melder seg :) Babycall trengs også til soving ute i vogn og på annet rom (vi har Neonate, den fungerer enda etter snart 9 år!).

Brystpumpe - ville venta til etter fødsel og sett an behovet. Jeg er av den typer som lekker ekstremt, så brukte sånne oppsamlingskopper til første, men så kom vakumpumper på markedet som jeg brukte med nr 2, for å samle opp melk fra den puppen som ikke ble ammet på. Det ble MYE "gratis" ekstra melk i fryseren på den måten, som senere ble brukt i babymat eller når jeg var borte en tur. Så hadde ikke trengt brystpumpa (Medela dobbel) i starten, men den ble mye brukt når jeg starta på jobb igjen - trengte å pumpe meg på jobb de første 3 mnd med første (lang reisevei så ble lange dager) og 1 mnd med eldste (kortere reisevei og tok ut ammefri på starten/slutten av dagen i tillegg for å amme). Og pumpe er et must om man er borte for mange timer, hilsen noen som dro på reunion-fest og måtte stå og håndmelke i do, det er vanskelig å treffe siden det spruter i flere retninger:bag:

Ellers slår jeg et slag for gjenbrukbare ammeinnlegg (bambus er best, svære i ull utapå når man er ute i kulda for å beskytte mot brystbetennelse). Mye mer behagelig enn engangs. Det samme gjelder tøybind/menstruse etter fødsel, man er relativt sår der nede en stund, og blør jo lenge.

Vippestol synes jeg har vært en livreddende før. Da fikk jeg faktisk dusjet når jeg var alene med baby over tid (jeg var gjerne alene med alle barna i lengre perioder, så kunne ikke vente med å dusje til mannen kom hjem)

Hos oss har alle sovet best i egen seng på natta fra ganske tidlig. Så seng er et must her. Men går rett på vanlig sprinkelseng med bunn som kan heves. Ser ikke behovet for bedside crib (ikke har jeg plass til det heller). Sovet i vogn på dagtid da soverommet er i en annen etasje enn stuen.

Brystpumpe og bæretøy ser jeg an til etter fødsel.

Vogn og bilstol er viktig for oss.

Ellers frotté og flanellskluter til gulp, ammeinnlegg i ull (ekstra lett å fryse på vinteren og få brystbetennelse), stellematte, et godt ullpledd og et eller to litt tynnere pledd, salve til såre brystknopper, termometer og paracet (når man plutselig trenger det så trengs det gjerne litt fort)

Klær: omslagsbodyer og strømpebukser (gjerne i ull) er det jeg har mest av, og litt pysjer og sparkedrakter. Klær som er myke og varme. Hetter og snorer er unødvendig.

Vippestol synes jeg har vært en livreddende før. Da fikk jeg faktisk dusjet når jeg var alene med baby over tid (jeg var gjerne alene med alle barna i lengre perioder, så kunne ikke vente med å dusje til mannen kom hjem)

Hos oss har alle sovet best i egen seng på natta fra ganske tidlig. Så seng er et must her. Men går rett på vanlig sprinkelseng med bunn som kan heves. Ser ikke behovet for bedside crib (ikke har jeg plass til det heller). Sovet i vogn på dagtid da soverommet er i en annen etasje enn stuen.

Brystpumpe og bæretøy ser jeg an til etter fødsel.

Vogn og bilstol er viktig for oss.

Ellers frotté og flanellskluter til gulp, ammeinnlegg i ull (ekstra lett å fryse på vinteren og få brystbetennelse), stellematte, et godt ullpledd og et eller to litt tynnere pledd, salve til såre brystknopper, termometer og paracet (når man plutselig trenger det så trengs det gjerne litt fort)

Klær: omslagsbodyer og strømpebukser (gjerne i ull) er det jeg har mest av, og litt pysjer og sparkedrakter. Klær som er myke og varme. Hetter og snorer er unødvendig.
Hva er tanken bak å kunne heve bunnen på senga? Hilsen noob :hilarious: Alle vi kjenner har bedside crib, er ikke det mest praktisk med nattamming? Hadde jo vært fint å kunne unngå det, synes de fleste er så stygge… Regner med at pleddene er til å ha i vogna, eller er det til annet bruk også?

Hva er tanken bak å kunne heve bunnen på senga? Hilsen noob :hilarious: Alle vi kjenner har bedside crib, er ikke det mest praktisk med nattamming? Hadde jo vært fint å kunne unngå det, synes de fleste er så stygge… Regner med at pleddene er til å ha i vogna, eller er det til annet bruk også?
Vi hadde en Troll sprinkelseng hvor bunnen kunne heves og den ene siden tas av, den hadde eksakt samme høyde som vår seng, så var som en bedside crib. Hele poenget er vel det + at man lettere skal kunne legge ned og plukke opp babyen. Ikke sjangs om jeg hadde klart å bøye meg ned i en vanlig sprinkelseng etter keisersnitt med første.

Pledd brukte vi til vogn, bilstol og til soving i krybbe på stua. Kjekt med et tynt og et tykt :)

Bæresjal, fikk et skikkelig klistremerke som hata vogn mer og mer jo eldre hun ble (ga seg etterhvert). Elastisk er veldig digg til nyfødt, lett å lære seg og passer alle kropper og babyer. Anbefaler coracor!

For å slippe å bøye seg helt ned i bunnen av sengen når man har liten baby. Og så senker man bunnen når baby blir eldre og begynner å komme seg opp. Om man kjøper en man kan bytte siden på kan man også bruke den etter de begynner å klatre ut av sengen også. Da har man seng i mange år. En bedside crib har man bare kort tid.

Pledd er kjekt å ha over baby i bilstol, vogn osv. Og under baby når man er ulike steder. Veldig anvendelig. Pakk inn baby osv.

Ved forrige vinterbaby brukte vi stort sett ullklær på lille (likte veldig godt de som har bambus og ull mtp. komfort og eventuell sensitiv hud/allergi), bæresele (anbefaler Ergobaby Embrace når de er små), ullpledd til kjøreturer og ellers (anbefaler både et tynt et, men også et tykt feks Røros tweed pledd), Bepanthen og inotyol «rumpesalve», omslagsbody når de er veldig små, White noise, glassbeholdere man kan fryse ned babymat i, babynest med håndtak som man kan ha med seg, Tripp trapp stol med babyinnlegg, masse gulpekluter både til amming, søl og gulp, AMMEINNLEGG I ULL for å forebygge brystbetennelse, babycall med kamera, vaselin (til å ha på Paracet for å minke ubehag når tabletten føres inn) også må jeg nevne at moonboon at vi av og til fikk oss en sårt trengt pause med vår forrige kolikkbaby som kun sov 1-2 timer i døgnet.

Var også veldig glad for å ha laget flere middager før fødselen og fryst ned, slik at vi slapp å tenke på middag de dagene det var mest hektisk :love2

Babynest, kjøper Najell nå med bærehanker. Bæresele, babybjørn først så ergobaby pga vekt og vonde skuldre. Ammepute. Sterelisator til mikro. Bilstolpose. Vogn som tåler turvei og ikke bare asfalt. Drikkeflaske i termo som holder mors drikke kald. Bilstol adaptere til vogn. Omslagsbodyer. Nesesuger.

Back
Topp