Hei alle sammen

Først og fremst må jeg bare si takk for at alle tips jeg får i de ulike trådene på denne nettsiden!
Jeg er en kommende førstegangsmor, og har lite kunnskap om både det ene og det andre.
Sitter å forbereder meg litt med tanke på babyutstyr, og lurer derfor på hva som reddet deres første måneder med nyfødt baby? Noen som har anbefaling av hva som falt i smak hos dere, når det kommer til babyklær, krybbe, babynest, brystpumpe osvosv?

På forhånd takk!!
Med vinterbaby (for tredje gang) blir det bare ullklær, mest fra Nøstebarn. Kjøper det meste brukt. Og tykkere ulldress, lue, votter og tøfler til transport og soving i vogn (men er vognposen tykk så trenger man ikke ekstra ulldress).
Har aldri hatt babynest, bare krybbe vi arvet av familie på stua. Den er nå gitt bort, så blir nok en trillbar krybbe eller moonboon denne gangen. Ellers sov de to eldste en lang dupp ute i vogn midt på dagen, og en del i bæresjal (ulike typer og størrelser vevd sjal til meg og bæresele eller sjal på pappan). Bæretøy er et must, men det er smak og behag hvilken type man liker, så mn må bare prøve seg frem. Vevd sjal er litt vanskeligere i starten, men helt klart mest behagelig og lett å tilpasse til f.eks. vonde skuldre og barnets størrelse. Ender man opp med å bære mye ute så har jeg hatt stor glede av bærejakke, mange kan også brukes som gravidjakke (panel man zipper på foran).
Bedside crib ble så og si ubrukt sist så orker ikke kjøpe verken det eller sprinkelseng denne gangen. Det blir nok samsoving det første året igjen, med baby på et lammeskinn i midten av senga (anbefales - lett å flytte sovende baby ved å dra lammeskinnet bortover!). Får heller kjøpe babyseng om behovet melder seg

Babycall trengs også til soving ute i vogn og på annet rom (vi har Neonate, den fungerer enda etter snart 9 år!).
Brystpumpe - ville venta til etter fødsel og sett an behovet. Jeg er av den typer som lekker ekstremt, så brukte sånne oppsamlingskopper til første, men så kom vakumpumper på markedet som jeg brukte med nr 2, for å samle opp melk fra den puppen som ikke ble ammet på. Det ble MYE "gratis" ekstra melk i fryseren på den måten, som senere ble brukt i babymat eller når jeg var borte en tur. Så hadde ikke trengt brystpumpa (Medela dobbel) i starten, men den ble mye brukt når jeg starta på jobb igjen - trengte å pumpe meg på jobb de første 3 mnd med første (lang reisevei så ble lange dager) og 1 mnd med eldste (kortere reisevei og tok ut ammefri på starten/slutten av dagen i tillegg for å amme). Og pumpe er et must om man er borte for mange timer, hilsen noen som dro på reunion-fest og måtte stå og håndmelke i do, det er vanskelig å treffe siden det spruter i flere retninger
Ellers slår jeg et slag for gjenbrukbare ammeinnlegg (bambus er best, svære i ull utapå når man er ute i kulda for å beskytte mot brystbetennelse). Mye mer behagelig enn engangs. Det samme gjelder tøybind/menstruse etter fødsel, man er relativt sår der nede en stund, og blør jo lenge.