Hva var et must for deg og din baby første månedene?

Tirili

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Ja er såvidt begynt å kikke på litt utstyr :happy: å det er så mye nytt og så mangen forskjellige utgaver av samme produkt. Sist jeg hadde baby var i 2010 :joyful:
Hva skal dere han i hus de første 3 mnd?
 
Har vert forskjellig med begge ungene, med første var bæresjal et must (kolikk) . Med nr. 2 brukte jeg nesten ikke sjalet de første mnd å hun låg i babynest å nøt livet. Babybjørn vippestol er å anbefale! Brystpumpe og pumpebh var must for meg, men mange som ikke har det behovet.
 
Ammeputen min cosyfix, den gikk jeg omtrent rundt med :p Ungen sovnet på den etter ammingen og det var veldig avlastende for meg. Babynestet brukte vi endel i starten. Brukte mye myke flanellkluter til mye forskjellig. Vippestol når han ble litt eldre. Nå som vi får November barn tenker jeg at en bilstolpose er en god investering, vi har en fra før og den ble mye brukt utover høst/vinter selv om forrige var sommerbarn. Deilig å bare putte ungen i posen inne også ta med stolen ut i bilen. Slipper masse påkledning på små kropper :) multimam kompresser var et must til ammingen, samt tykke ammeinnlegg i ull fra nøstebarn (jeg lakk vanvittig i starten), gode ammebher/singleter. Og jeg hadde ikke klart meg uten bedside criben faktisk. Synes det var for skummelt å samsove :p
 
Vippestol! Kolikkbarn, hadde strøket med uten.
 
Ammeputen min cosyfix, den gikk jeg omtrent rundt med :p Ungen sovnet på den etter ammingen og det var veldig avlastende for meg. Babynestet brukte vi endel i starten. Brukte mye myke flanellkluter til mye forskjellig. Vippestol når han ble litt eldre. Nå som vi får November barn tenker jeg at en bilstolpose er en god investering, vi har en fra før og den ble mye brukt utover høst/vinter selv om forrige var sommerbarn. Deilig å bare putte ungen i posen inne også ta med stolen ut i bilen. Slipper masse påkledning på små kropper :) multimam kompresser var et must til ammingen, samt tykke ammeinnlegg i ull fra nøstebarn (jeg lakk vanvittig i starten), gode ammebher/singleter. Og jeg hadde ikke klart meg uten bedside criben faktisk. Synes det var for skummelt å samsove :p
Er cosyfix så bra som prisen tilsier? Dette er min 3. Har klart meg uten, men har savna god støtte.
 
Er cosyfix så bra som prisen tilsier? Dette er min 3. Har klart meg uten, men har savna god støtte.

Jeg kjøpte den brukt for en 100-lapp. Men for meg var den helt nødvendig så jeg hadde betalt prisen for en ny hvis det var eneste måten å få tak i den på. Ville sjekket bruktmarkedet :) Det gikk greit å vaske min.
 
Er cosyfix så bra som prisen tilsier? Dette er min 3. Har klart meg uten, men har savna god støtte.
Ja, jeg synes det. Sleit med å finne god ammestilling før jeg fikk den i hus. Er lang i overkroppen, så selv med cozyfix måtte jeg ha noe under som bygget litt opp for å slippe å være så bøyd i ryggen. Men var veldig stabil og god. Særlig i starten. Baby blir fort litt stor og ender opp utenfor. Da ville ikke min ligge der lenger, rundt 5 mnd kanskje. Er nok litt hard for baby, men gir god støtte så baby ikke glir ned.
 
Skriver under på flanellkluter. Fås kjøpt på f.eks. Sparkjøp. Er egentlig tøybleier, men det er slike de bruker på sykehuset. Vi brukte som underlag på stellebordet, som ekstra laken i seng, vogn og vugge. Enkelt å bare dra av ved gulp eller andre uhell. Brukte som gulpeklut og til å pakke inn baby før pledd. Hadde alltid i stelleveska. God å bruke som underlag overalt.

Ellers fikk vi ikke bruk for hverken babynest eller vippestol. Lille likte ikke nestet i det hele tatt. Ville ikke ligge alene. Vippestol tenkte jeg at han skulle bruke når han ble litt eldre, men det var like greit å ha han på et teppe på gulvet eller bordet før han begynte å snu på seg.

Her var det kjekt med bilstolpose, bedside, soveplass på stua, ulltepper. Tok ikke lang tid før babycall var veldig kjekt når han sov ute i vogna. I tillegg til vogn, bilstol, stelleplass og klær selvfølgelig ;) fikk også brukt for smokker og pumpe etterhvert.

Ønsker med ammestol/gyngestol denne gangen for bede komfort under ammingen. Ammepute var for meg også et must.
 
Sist hadde vi vippestol slik at hun kunne sitte sammen med oss når vi spiste. Ikke akkurat første uka da men :D
Nå har vi en nyere tripp trapp så jeg tenkte å kjøpe babysete til den og heller avvente vippestolen. Eldstemann kunne ikke fordra å sitte i den :)
Flanellkluter/bleier er et must.
Et sted å legge baby i hver etasje syns jeg er greit. I starten funker jo sofaen men plutselig triller de utfor og det er jo mindre heldig.. :bag:
Smokker i ulike varianter - yngste var sær, eldste tok alt...
Et par flasker og litt ferdigblandet morsmelkerstatning er veldig kjekt hvis amminga plutselig går i ball og alt blir feil. Da vet man at ungen får mat og så kan man knote med den puppen når man har finni seg selv igjen.. :android:
Jeg hadde også stor nytte av ammeskjell og purelan salve mot såre pupper - og ull-innlegg. Fikk brystbetennelse etter tre dager med yngste og også med eldste. Så pakk inn puppen! :hilarious:
 
Mye bra her:happy: jeg skal vertfall investere i nest og bilstol pose det hadde jeg ikke forrige gang.
 
Babyen brukte dette masse:
Babynest
Babysetet på Tripp Trapp stolen.
4moms mamaroo elektrisk vippestol.
En god bæresele.
Soveposen til Easygrow ettersom dyna ble sparka av/over ansiktet.

For min del var dette et must:
Purelan. (Skal kjøpe multimam kompresser denne gangen).
En god ammebh
Godteri, snacks og flaske med vann i kort avstand til meg til en hver tid.

Babycall er også et must, syns jeg.

Savnet ammepute i starten, så lurer på å kjøpe det denne gangen :happy:

Må legge til inotyol og ammeinnlegg (både vanlig og ull)!
 
Last edited:
Initiyol til såre rumper
Philips avent sin flaskesterilisator (hadde prematurbarn som fikk både pupp og flaske. Da var denne genial)
Ergobaby 360 til tur.
Husholdningssaft og isbiter til meg :)
Også skikkelig gode ammeinnlegg. Hadde noen svære i tovet alpakkaull eller noe. Geniale.
 
Sniker fra oktober 2019

Hadde ikke greid oss uten:

Multimam kompresser (reddet ammingen, ha med i fødebaggen!!!!)
Purelan
Ammetopper
Ammeinnlegg i ull
Nature Bond melkeoppsamler
Gulpekluter
Cozyfix ammepute (reddet kroppen min, brukte den fra fødsel til 5 mnd da han ble for stor)
Omslagsbodyer
Ullpysj!!!!!
Sprinkelseng
Babynest
Vugge
Bilstol
Vogn
Vinterpose
Sovepose
Bepanthen
Romslige klær
Smertestillende
Ei romslig stelleveske
Et par varme ulldresser når vi skulle ut av huset
Stellebord med alt av bleier, stellesaker og klær lett tilgjengelig
En sånn lekebøyle som kan festes overalt, f.eks. vogn, vugge, bordkanten. Kjøpte på Barnas Hus, den kjøpte oss mye tid når vi måtte lage middag!
Yogamatte/lekematte
Babygym
Babycall. Har uten kamera, aldri hatt behov for det.
Matstol til baby. Vi har Hauck som ligner mye på Stokke men er mye billigere. Veldig fornøyd, god og stødig stol.

Det vi aldri brukte var:

Vi har ikke brukt et eneste hjemmestrikka plagg. Det ble altfor varmt og ofte veldig klumpete og upraktisk. Neste gang skal vi si at vi ikke trenger noe hjemmestrikk, for vi fikk så mye fint som folk hadde brukt mye tid på som bare har ligget i skuffen.
Vippestol
Bæresele
Strømpebukser
Bilstolpose
Bomullspysjer
Gensere og jakker
Yttertøy til baby. Min er 7,5 mnd og vi har enda ikke fått brukt utedress eller jakker osv.

Det var det jeg kom på i farten! Men dette er jo veldig individuelt :)
 
- vippestol (brukt stort sett mens jeg dusjet, da var baby fornøyd og jeg fikk til og med vaske håret uten gråt ;-) )
- stokke tripp trapp og new born seat
- cozyfix ammepute
- babynest som baby sov godt i på sofaen, følte det var litt tryggere så hun ikke plutselig skulle finne på å trille av sofaen :p

- melkeoppsamlere reddet de supersåre niplene i ammestarten, samtidig som det samlet opp lekkasjen fra motsatt bryst enn det jeg ammet på. Helte «lekkasjen» på flaske og så i fryseren. Synes Medela sine var bedre enn avent sine.
- multimam kompresser lindret mye
 
Eneste vi ikke kunne klart oss uten er brystpumpe! Vi venta med å kjøpe til etter fødsel og det angra jeg på. Fikk brystbetennelse etter under ei uke, selvsagt en lørdag kveld. Mannen måtte rusje på apoteket mandag og den ble jo svindyr. Sykt uflaks, det vet jeg. Men å ha en pumpe er veldig greitt, feks. nature bond. Den er ikke så dyr heller.
 
Back
Topp