Hva var det trikset for å fyre på i peisen? Melkekartong?

~StRaToS~

Forumet er livet
Husker det var noen som sa at det var lett å fyre i peisen hvis man bare hadde melkekartong.
Vel, nå hart jeg spart på 6 melkekartonger.
Hva gjør jeg så videre??
Har lyst tili å å få ordentlig fyr for en gangs skyld så gubben blir imponert[:D]
Han ler hver gang jeg prøver. Men egentlig så liker han å kunne være litt "mannfolk"[:)]

Jeg pleier og legge 2 små kubber/pinner på langs med litt mellomrom, masse avispapir (evt melkekartong med avispapir) i midten, 3 kubber på tvers av de andre kubbene, tenne på også passe på trekken osv.. Ikke lukke døra helt med en gang, men passe på at ilden faktisk får luft... Funker hver gang..[;)]

har du provd de tennbrikettene fra felleskjøpet som ser ut som små poser me amfetamin[8D]?
sammen med tørr ved, evt sånn små opptenningsved så har du fullgang.. husk trekken:=)

ORIGINAL: Insolita

Tennbriketter, funker like bra hver gang[:D]

Jo da, men jeg bruker 15 stk hver gang jeg fyrer[8D]

ORIGINAL: Auliana

Ehhh....Du må ikke finne på å fyre opp i peisen med melkekartonger....Det er direkte idioti. Dere kan risikere å få oppleve en real pipebrann om en stund...Kartongen soter ned pipa og legger avleiringer som er brannfarlig.

Melkekartong fyring er slikt som mine besteforeldre drev på med på 70 tallet....Fylte opp melkekartonger med avispapir, og brant de i koksovnen. Ikke spesielt miljøvennlig...eller sunt for pipa..

Sliter du med å få fyr i peisen har du ikke nok trekk eller tørr nok ved.

Litt avispapir i bunnen, TØRR opptenningsved og tennbrikketer og godt med trekk.

Nææhææi????
Det var jo sååå mange som sa at det var slik de fikk fyr siste gangen jeg spurte[8|]
Jeg har jo aldri prøvde det, men tenkte det kanskje funket for meg og siden de var så fornøyde...

ORIGINAL: Tinha

har du provd de tennbrikettene fra felleskjøpet som ser ut som små poser me amfetamin[8D]?
sammen med tørr ved, evt sånn små opptenningsved så har du fullgang.. husk trekken:=)

Første gang jeg hører om de. Det må sjekkes ut.
'Takk for tipset

Bruker du en gammel ovn, så kan man bruke avispapir og lignenede, har man en ny type ovn så skal man ikke bruke dette.

Viktig å vite hvilken ovn man har først.

jeg bretter avis papir i "baller"og legger 4-5 "baller undet to kubber.så legger jeg en kubbe opp på der igjen og legger noen fyrings brikker nedi.så venter jeg med å lukke peisdøra til jeg ser det har tatt skikkelig fyr.[:)]

Jeg legger to vedkubber på langs i ovnen med innsidene mot hverandre, slik at barken kommer fra hverandre, så legger jeg en tennbrikkett  i midten av kubbene, og fyrer på, så legger jeg en vedkubbe over tennbrikken, som hviler på de to nederste kubbene, lukker døra og har trekken på fullt. DA får jeg ALLTID fyr.  Men pass på, ikke ha på noen uttrekksvifter, da kan røyken bli sugd inn i rommet i stedet for ut. Dessuten er det lettre å få fyr når man har et vindu på gløtt eller lufteluke ut åpen, slik at lufta inne blir sirkulerende. Det hjelper ikke med ventilasjonsanlegg heller. Må ha frisk luft utenfra som regel!

Uansett hva du prøver å fyre opp med, så husk TØRR ved og LUFT mellom kubbene[;)]
Men styr unna melkekartongene er du snill, er skikkelig [>:] å fyre med altså..

Prøv heller å legge to kubber i bunnen slik at det blir en "spalte/V" i midten, legg et par tynne kubber litt på skrått
oppå og putt en oppfyringsbrikett eller to i mellom disse to lagene. Tenn opp og sett opp trekken på ovnsdøra for
fullt. La det stå og brenne slik 5-10 minutter, legg en vanlig kubbe på toppen og skru ned trekken.

Slår aldri feil her iallefall![:)]

ORIGINAL: ~StRaToS~

'Takk for tipset

Dei fungerer kjempebra! betre enn vanlege tennbrikettar. Trur dei er fylt med parafin? I mine dagar som eigar av ein ovn pleide eg å bruke 1-3 for å få fyr.

ORIGINAL: *Joha*

'Takk for tipset

Dei fungerer kjempebra! betre enn vanlege tennbrikettar. Trur dei er fylt med parafin? I mine dagar som eigar av ein ovn pleide eg å bruke 1-3 for å få fyr.

KLARTE IKKE FYRE I OVN FØR (KLARER DET ENDA IKKE UTEN TENNBRIKETTER) UPS CAPS LOCK
med paoir ol sitter jeg å blåser meg grønt å bruker sikkert opp en avis..

staratos: du er fra mandal om jeg ikke husker feil? sjølingstadsnekkerverksted på vigelland selger sekker med helt tørr opptenningsved.. er vrak de ikke kan bruke.. litt av de og en tennbrikkett eller to og vops så har du fyr...

de selger å sammen presset flis og gud de varmer godt... hehe..
vet det er 30 kr for en sekk med "vanlig tre"
og 40 kr for flisbrikettene.. 20 kg tror jeg.. vertfall halveprisen a europris og mye bedre..

i de fra FK er vel de som er mest miljøvennelige.. de lukter i hvertfall ikke bensin/papafin...
husk ikke ta a plasten på de for er brennbar plast..=)

Her har jeg brukt papp som f.eks eggekartonger o.l, eller avispapir. Jeg legger innpå tre vedkubber, minst, og lar de ligge i en slags pyramide så de får litt trekk imellom seg. Så fyrer jeg på papiret FØR jeg legger innpå veden! Og husk; MASSE trekk![:)]

ORIGINAL: Ole Leanders mamma

Jeg legger to vedkubber på langs i ovnen med innsidene mot hverandre, slik at barken kommer fra hverandre, så legger jeg en tennbrikkett  i midten av kubbene, og fyrer på, så legger jeg en vedkubbe over tennbrikken, som hviler på de to nederste kubbene, lukker døra og har trekken på fullt. DA får jeg ALLTID fyr.  Men pass på, ikke ha på noen uttrekksvifter, da kan røyken bli sugd inn i rommet i stedet for ut. Dessuten er det lettre å få fyr når man har et vindu på gløtt eller lufteluke ut åpen, slik at lufta inne blir sirkulerende. Det hjelper ikke med ventilasjonsanlegg heller. Må ha frisk luft utenfra som regel!

Slik gjør jeg det også [:)] Ikke noe problem å få fyr lenger [:D]

Jeg er storbruker av tennvæske. Får ikke fyr uten! [8D]

Ehhh....Du må ikke finne på å fyre opp i peisen med melkekartonger....Det er direkte idioti. Dere kan risikere å få oppleve en real pipebrann om en stund...Kartongen soter ned pipa og legger avleiringer som er brannfarlig.

Melkekartong fyring er slikt som mine besteforeldre drev på med på 70 tallet....Fylte opp melkekartonger med avispapir, og brant de i koksovnen. Ikke spesielt miljøvennlig...eller sunt for pipa..

Sliter du med å få fyr i peisen har du ikke nok trekk eller tørr nok ved.

Litt avispapir i bunnen, TØRR opptenningsved og tennbrikketer og godt med trekk.

Nææhææi????
Det var jo sååå mange som sa at det var slik de fikk fyr siste gangen jeg spurte[8|]
Jeg har jo aldri prøvde det, men tenkte det kanskje funket for meg og siden de var så fornøyde...

Tenn på en melkekartong og se hvor godt det brenner...det vil ikke ta ordentlig fyr...ligge å ulme fordi melkekartongen er laget av glanset papp...sot dannes i pipa og risikoen for pipebrann er betydlig større. Ring feieren og hør om det er lurt å brenne melkekartonger...Spør om de kan komme å gi deg fyringsopplæring...[:D][;)]

Vi har 6 ildsteder i huset, alle ovnene er ulike å tenne. Øvelse gjør mester.

6 ilsteder i huset?? Dæven,da har dere stort hus[:D]
Takk for tipsene litt lenger oppe.

ORIGINAL: *Joha*

'Takk for tipset

KLARTE IKKE FYRE I OVN FØR (KLARER DET ENDA IKKE UTEN TENNBRIKETTER) UPS CAPS LOCK
med paoir ol sitter jeg å blåser meg grønt å bruker sikkert opp en avis..

staratos: du er fra mandal om jeg ikke husker feil? sjølingstadsnekkerverksted på vigelland selger sekker med helt tørr opptenningsved.. er vrak de ikke kan bruke.. litt av de og en tennbrikkett eller to og vops så har du fyr...

de selger å sammen presset flis og gud de varmer godt... hehe..
vet det er 30 kr for en sekk med "vanlig tre"
og 40 kr for flisbrikettene.. 20 kg tror jeg.. vertfall halveprisen a europris og mye bedre..

i de fra FK er vel de som er mest miljøvennelige.. de lukter i hvertfall ikke bensin/papafin...
husk ikke ta a plasten på de for er brennbar plast..=)

Er fra madal ja. Takk for tipset. Det skal sjekkes ut.[:)]

her legger jeg to vedkubber inn til hverandre sånn at det danne seg en V form så legger jeg 2 tennbrikketter oppi den V - formen å legger så en ny ved kubbe over V formen:) funker hver gang.
Mannen i huset får det ikke til så her er jeg fyrings ansvarlig.

Back
Topp