Hva var det mest nødvendige og unødvendige du hadde til førstemann?

onske

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Marshmallows 2022
Oktoberfest 2024 ❤️
Som overskriften sier, lurer jeg på hva som var det mest nødvendige du hadde til ditt/dine forrige barn det første året? Som gjorde tiden enklere. Og hva er det mest unødvendige du hadde til den/de?:) Kanskje man kan fange opp noen tips!

Det mest unødvendige vi hadde var babyrocker på vognen - den var ubrukelig, Stokke sin badebalje (mulig det er flere str) var SÅ liten og kunne ikke brukes lenge, kosedyr har han aldri likt (men har drøssevis), kommer ikke på noe mer akkurat nå.

Det mest nødvendige var physiomer nesespray, fuktighetskrem, vognpose og bilstolpose som jeg vil trekke frem:happy: i tillegg måtte vi gå til innkjøp av sterilisator, kokingen tok overhånd. Bukser med føtter elsket jeg, slapp å styre med de hersens sokkene:hilarious:
Også angrer jeg på at jeg ikke ordnet en skikkelig stelleplass i hovedetasjen, det er i boks nå;)

Dette er jo min første, så kan ikke dele noen erfaringer, men veldig lærerikt for meg å lese deres erfaringer❤️

Sniker fra april.

Det beste kjøpet var vogn med skikkelige hjul på (desemberbarn), flere i barselgruppen måte bytte vogn pgr av småe hjul og hjul som bare gikk rundt og rundt i snøen.
Babycall.

Dummeste kjøpet var upraktiske klær, gensere med hette, lue uten tråd, sko til baby.
Bleiebøtten ble kastet ganske fort.

Jeg hadde litt trøbbel med ammingen, og begynte med erstatning etterhvert. Datteren min var innlagt med hjernehinnebetennelse, og de slet med å få tak i pumpeutstyr når jeg trengte det. I tillegg ble jeg operert mens hun lå inne, og måtte begynne på sterke smertestillende. Derfor gikk vi over på erstatning.

Da var babybrezza redningen for oss. Da kunne endelig pappan stå opp med henne om natten, og vi kunne raskt lage opp en flaske når den akutte sultenskrikinga begynte Så til dere som ender opp med å gi erstatning, anbefaler jeg babybrezza.

Den elektriske vugga vi hadde kunne jeg heller aldri klart meg uten. Der sovnet hun uansett når vi la henne der :hilarious: Babynest var også fint å ha.

Vi hadde sikkert mye unødvendig, men hva det var, det husker jeg ikke akkurat nå :p

Nødvendig: Gulpekluter (!!!), brystpumpe, purelan, multi-mam kompress, god ammepute, bilstolpose, Babynest

Unødvendig: kjole til baby de første 9 mnd (frem til baby kan stå)

Dette er jo veldig individuelt men her kommer noen fra meg.

Unødvendige: vugge, vippestol og bedsidecrib

Nødvendige: newborn Seat til Tripp trapp, bæresjal og ei god treningsmatte til å ha på gulvet.

Babyen ville ikke sove i vugge, og heller ikke i egen seng den første tiden, så når hun var klar for å ligge litt alene var hun for stor for både vugge og bedsidecrib. Hun var et klistremerke på meg og et elastisk bæresjal var redningen for å få gjort litt.

Newbornseat er genialt for å få fred til å spise middag og inkludere babyen i måltidene helt fra starten av. Og dekker etter min mening også behovet for vippestol. I våken tilstand synes jeg dessuten det er bedre at de får ligge på gulvet og «trene» i stedenfor å sitte fastspent i en vippestol derfor ei god matte :)

Sikkert mange som har andre erfaringer og meninger, men dette har funket for meg med to barn:)

Med første brukte vi ofte vippestol (ikke de aller første mnd), babygym, babynest! Det sov han i hele tiden. Maange gulpekluter, bilstolpose, vognpose, bilstol som man kan bære/feste på vogna. Og stelle sekk over stellebag anyday! Vi brukte også lillelamdress, votter, sokker og lue kjempelenge:)

det mest ubrukelige vi hadde var vel kanskje bamser, type vognpynt og uro til senga, bæresele (vår kunne ikke bli bært), vi hadde også alt for mye pledd av alle mulige slag:hilarious:

Med første brukte vi ofte vippestol (ikke de aller første mnd), babygym, babynest! Det sov han i hele tiden. Maange gulpekluter, bilstolpose, vognpose, bilstol som man kan bære/feste på vogna. Og stelle sekk over stellebag anyday! Vi brukte også lillelamdress, votter, sokker og lue kjempelenge:)

det mest ubrukelige vi hadde var vel kanskje bamser, type vognpynt og uro til senga, bæresele (vår kunne ikke bli bært), vi hadde også alt for mye pledd av alle mulige slag:hilarious:
Bilstoladapter til vognen for å feste bilsete var helt gull og tror det vil bli enda mer verdsatt nå med en 2,5 åring i tillegg:happy:

Noe vi likte godt:
- Bilstoladapter til vog, gull!
- Ammepute, Cozyfix - så god støtte!
- Bæresele og hørselvern til baby, slik at jeg kunne klippe plen (januarbaby og gressenke), hun elsket det og tok gjerne duppen samtidig.
- Ulldresser, kjøpt eller hjemmestrikket. Umulig med todelt sett når babyen er liten, genseren sklir bare opp.
- Ull generelt, om huden til babyen tåler det.
- Rockit, så vi ikke fikk senebetellense
- God vognpose, en til vinter og en til høst/vår.
- Babycall med kamera

Unødvendig hos oss:
- Alle bamsene
- Gåstol - når den tid kommer (dårlig omdømme)
- Andre klær enn body, bukse, strømpebukse, lue med knyting, ullsokker og ulldress.
- Ammeapper, jeg ble gal.

Noe vi likte godt:
- Bilstoladapter til vog, gull!
- Ammepute, Cozyfix - så god støtte!
- Bæresele og hørselvern til baby, slik at jeg kunne klippe plen (januarbaby og gressenke), hun elsket det og tok gjerne duppen samtidig.
- Ulldresser, kjøpt eller hjemmestrikket. Umulig med todelt sett når babyen er liten, genseren sklir bare opp.
- Ull generelt, om huden til babyen tåler det.
- Rockit, så vi ikke fikk senebetellense
- God vognpose, en til vinter og en til høst/vår.
- Babycall med kamera

Unødvendig hos oss:
- Alle bamsene
- Gåstol - når den tid kommer (dårlig omdømme)
- Andre klær enn body, bukse, strømpebukse, lue med knyting, ullsokker og ulldress.
- Ammeapper, jeg ble gal.

Vil du fortelle litt om fordelene med babycall med kamera? Jeg driver å vurderer hva vi skal gå for :cool:

Beste kjøp
- white noise maskin (!!!)
- babycall med kamera
- sovepose isteden for dyne
- bodyer, strømpebukser og nattdrakt i ull

Unødvendig
-masse bamser
-vanlige bomullstøy (fikk vinterbaby så brukte bare ull)
-sokker

Mest nødvendige og beste kjøp:
- Neonate babycall med kamera!!
- Cozyfix ammepute, reddet ammingen når baby sleit med sugetaket. Hadde gitt opp amminga hadde det ikke vært for den ammeputa ene og alene!
- Bilstolpose
- Yogaball (hadde baby som måtte hoppes/vugges kraftig i søvn)
- Otribaby nesesuger
- Potetmel istedenfor all verdens salver og babypudder.

Unødvendige kjøp som ikke ble brukt:
- Bedsidecrib
- Vugge
- Elektisk vippestol
- Elektrisk nesesuger :hilarious:
- Alt av klær som ikke var body, løse «joggebukser» eller pysj med føtter :hilarious:

Baby født mai (/august)

Nødvendig:
- Babynest (hadde 2 og kjøper trolig enda ett til nestemann)
- Vogn med VENDBAR sittedel
- Bilstoladapter
- Babysetet til tripp trapp
- Bæresele og sjal
- Bilstolpose, men brukte den ikke i bilstolen: den er perfekt str i både bag og sittedel første året
- Frottekluter under hodet for å skåne vogn, sofa og lignende for gulp (med gulpekluter renner det jo bare gjennom)
- Ordentlig saueskinn i vognen
- Gode luer og ulltøy (hjemmestrikk og lille lam)

Unødvendig:
- Bukse med fot etter str 56
- Alle kjoler/gensere
- Vugge, seng osv syns hun var unødvendig
- Dyne var også mas syns hun
- Flasker, de nektet hun
- Fikk noen sko første året, som er totalt unødvendig

Vil du fortelle litt om fordelene med babycall med kamera? Jeg driver å vurderer hva vi skal gå for :cool:

Ja! Vi var sammen hele tiden de første månedene (klistremerkebaby) men når hun lå for seg selv enten i sengen vår, bedsidecrib eller i vognen, så var det fint å kunne se om hun var våken, hadde sparket av seg dynen eller generelt sjekke ståa uten å måtte gå opp, forstyrre babyen eller sitte nede å lure. Hun fikk panikk i sånn pose.. Når hun ble større var det fint på kvelden, hun sovnet ikke med en gang, eller når hun våknet og snakket med seg selv. Da var det fint å kunne se om hun la seg igjen, eller sto i sprinkelsengen - på tur over! Vi endte med å bruke kameraet bare på soverommet, og hadde seler og babycall med lyd når hun sov i vognen.

Vi var avhengig av den med kamera, og brukte den til han var langt over 2 år. Når han var baby lagde han aldri en eneste lyd når han våknet, og var så stille når han feks prøvde å komme seg ut av vogn/seng at vanlig babycall uten kamera slo ikke ut når han våknet. Så den har vært gull verdt for oss for å faktisk se når han våknet.

Og senere har den vært god å ha hvis han har sovet i vår seng, og jeg har ønsket å se at han ikke rullet ut av senga. Når vi har overnattet hos svigers eller min familie og han sover i en annen etasje enn stua der vi ikke hadde hørt han om han våknet.

Neonate sin har vi likt best siden den har trådløs babyenhet med ett feste som man også kan feste i vogna. Mange av de andre merkene er enten ikke babyenheten trådløs eller kan kun plasseres feks flatt på ett bord/hylle.

Jeg slår et slag for babycall uten kamera. Vi besøkte et vennepar rett før vi fikk vår første, og de så mer på kameraet enn de så på oss. Vi bestemte oss for at vi måtte slippe litt opp på kontrollen, og venne oss til lydene. De nettene barna har vært syke eller tøyset mye før leggetid har vi slått opp sensitiviteten på mikrofonen.

Vil uansett råde dere til å ikke gå for en babycall som kobles til wifi med tilhørende app på telefonen. Det er lite arbeid for en dreven hacker å koble seg på disse babycallen, og få tilgang til lyd og bilder av barnet. Dette gjelder forøvrig alt annet barneutstyr som kan kobles til wifi! :nailbiting:

Jeg slår et slag for babycall uten kamera. Vi besøkte et vennepar rett før vi fikk vår første, og de så mer på kameraet enn de så på oss. Vi bestemte oss for at vi måtte slippe litt opp på kontrollen, og venne oss til lydene. De nettene barna har vært syke eller tøyset mye før leggetid har vi slått opp sensitiviteten på mikrofonen.

Vil uansett råde dere til å ikke gå for en babycall som kobles til wifi med tilhørende app på telefonen. Det er lite arbeid for en dreven hacker å koble seg på disse babycallen, og få tilgang til lyd og bilder av barnet. Dette gjelder forøvrig alt annet barneutstyr som kan kobles til wifi! :nailbiting:

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med det å bli sittende å se på kameraet, vi kjøpte også babycall uten kamera først og tenkte at det holdt i massevis for oss! :happy: Men, selv på høyeste sensitivitet på babycallen slo den ikke ut når mini våknet her (bortsett fra de gangene han våknet og gråt selvfølgelig). Mulig vi hadde en dårlig babycall :hilarious:

Jeg skjønner veldig godt hva du mener med det å bli sittende å se på kameraet, vi kjøpte også babycall uten kamera først og tenkte at det holdt i massevis for oss! :happy: Men, selv på høyeste sensitivitet på babycallen slo den ikke ut når mini våknet her (bortsett fra de gangene han våknet og gråt selvfølgelig). Mulig vi hadde en dårlig babycall :hilarious:

Ja det kommer nok veldig an på hvilket merke. Vi har vanligvis Neonate på sensitivitet 3/6 når barna sover, men om de er syke skrur vi den opp 1-2 hakk. Vi har hatt perioder vi har måttet skru ned også fordi den har slått ut på at de snur seg i senga. Trenger ikke høre alt :angelic:

Sniker fra mars 2021 siden jeg elsker sånne lister, haha. Og for å slenge inn forvirrende tvist, fordi jeg ble så tatt på senga sjæl over så ulike behov på to mennesker produsert i samme livmor med samme genmateriale :hilarious:
Baby 1, masse brukt fra 0-6 mnd: Vogn, Lekegrind
Baby 2, omtrent ikke brukt fra 0-6 mnd: Vogn, lekegrind

Så det var rett og slett helt forskjellige ting som ble mye brukt til de to barna mine. Eldste sov masse i lekegrind på dagtid, mens yngste har bodd i bæresjal og mislikt vogn, og såklart ikke aktuelt å ligge i grind å sove. Men vogn får man såklart brukt etterhvert likevel da :)

Men et par ting jeg alltid har fått bruk for:
  • Bæretøy (anbefaler elastisk sjal eller Ergobaby embrace til nyfødttiden)
  • Ammepute, Cosifix
  • Brystpumpe og flasker (bare brukt de første ukene hos oss men likevel helt nødvendig da)
  • Slyngevugge anbefales om du får en urolig baby som trenger mye bevegelse for å sove, brukt enomt mye til urokråkebabyen min.
  • Babybjörn vippestol
og noe jeg ikke har brukt til noen av dem
  • Heldrakter, sparkebukser og bukser med fot. Babyen tar to spark med beina også er beina langt inni buksebeinet og alt blir surr. Jeg bruker bare strømpebukse og body i starten pluss eventuelt hjemmestrikk. Men dette er bare smak og behag

Alt vi kjøpte ble i grunn veldig godt brukt. Leste en god del på forhånd om hva som ofte ble lite brukt og styrte unna dette. Dette er hva jeg husker jeg likte veldig godt:
- babynest
- babycall
- bilstol adapter til vogna!!
- babybjørn vippestol
- pysjer med glidelås. Herk med alle knappene når du må skifte på natta eller bare generelt.
- bæresele.
- bilstolpose

ting vi styrer unna denne gangen:
- bukser med sokk. Foten ble fort for stor for føttene på buksen, før selve buksen ble for liten.

ting vi skal teste denne gang som vi ikke hadde sist:
- nattpose til sengen. Hørt at noen sover mer rolig med disse på. Mini her sparket alltid av seg dyna.
- easygrow minimizer

Back
Topp