Hva var det man ikke burde spise? (Har glemt dette siden forrige gang...)

Gravide burde ikke spise kjøtt som ikke er vamrebehandlet som spekeskinke, salami, og kjøttet bær være gjennomstekt, dvs. at medium biff og roastbiff ikke er bra. Eller skal man unngå upasteriserte oster. Sushi kan man fint spise, men ikke tunfisk eller kveite. Er mer også, men det jeg husker i farten, som jeg tror er det viktigste. Foruten alkohol og røyk da selvfølgelig.
 :)

Her står det mer info: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/
 

Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE):

  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
 


hensja skrev:
Takk for svar! Tror det er på kaffedrikkinga at folk kommer til å merke at jeg er gravid... Jaja... Får prøve å komme på noen gode unnskyldninger =)

Jeg drakk en del is kaffe å kanskje 2 kaffe i uka sist gang. Ingen ting galt som skjedde ;)
 
Går an å ta imot kaffe, og sånn tilfeldig ta med seg koppen et sted der du kan fylle den med vann isteden...
 
Back
Topp