Hva tror dere? *lån*

forvirretmor skrev:

Fru Riskorn skrev:
Den gyldne regel er maksimalt tre ganger inntekt. 360 000 ganger 3 er 1 080 000. Så jeg tror ikke du får det. Jeg tror også du vil slite heftig med å nedbetale det når renten er doblet...

Jeg kjenner til den gyldne regelen forøvrig...

Det som er greia da,det er at uansett så må jeg betale nærmere 10 000 i husleie hvis vi flytter,det er ikke mulig å finne noe billigere,og da kan jeg like så godt betale på mitt eget som å kaste penger ut av vinduet. Det er ikke noe billigere å leie...
Også har det fordeler når det kommer til skatt.

Men.. vi har lån på 1,8 og betaler nesten 13K i mnd NÅ når renta er såpass lav. Så du skulle låne 1,4 men tror du kan forvente deg en god del mer enn 10.000 på sikt.
Har på 15 år vi da. Så også at du ville ta det på 40år hvis det skulle til, men tror ikke det er udelt positivt for banken altså.

©Smartass skrev:

forvirretmor skrev:

Fru Riskorn skrev:
Den gyldne regel er maksimalt tre ganger inntekt. 360 000 ganger 3 er 1 080 000. Så jeg tror ikke du får det. Jeg tror også du vil slite heftig med å nedbetale det når renten er doblet...

Det som er greia da,det er at uansett så må jeg betale nærmere 10 000 i husleie hvis vi flytter,det er ikke mulig å finne noe billigere,og da kan jeg like så godt betale på mitt eget som å kaste penger ut av vinduet. Det er ikke noe billigere å leie...

Men.. vi har lån på 1,8 og betaler nesten 13K i mnd NÅ når renta er såpass lav. Så du skulle låne 1,4 men tror du kan forvente deg en god del mer enn 10.000 på sikt.
Har på 15 år vi da. Så også at du ville ta det på 40år hvis det skulle til, men tror ikke det er udelt positivt for banken altså.

Neida,men det er mange år mellom 15 og 40.Har forresten snakket så vidt med banken,og det var de som tok opp dette med 40 år.

forvirretmor skrev:

©Smartass skrev:

forvirretmor skrev:

Fru Riskorn skrev:

Neida,men det er mange år mellom 15 og 40.Har forresten snakket så vidt med banken,og det var de som tok opp dette med 40 år.

Ok. Men det er jo i bunn og grunn bare å søke, så får du se! Her bare synser vi uansett

Ja,jeg er litt i prosessen,men synes det er greit å høre litt hva andres erfaringer er:)

JEG ville ikke tatt så stort lån om jeg var alene (er du det?). Jeg og sambo har inntekt på rundt 800 000 til sammen. Vi planlegger å kjøpe hus om noen år og jeg regner med at vi kan stille med et egenkapital på rundt 1 000 000. Ifølge lånekalkulatoren på dinepenger.no så bør vi ikke ta mer enn 1 780 000,- i lån for å kunne ha et normalt forbruk ellers. Da er det medregnet at vi har to barn (når den tid kommer). Du kan jo sjekke hvor mye som anbefales for deg å ta i lån på: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18131 :-)

©Smartass skrev:

forvirretmor skrev:

Fru Riskorn skrev:

Men.. vi har lån på 1,8 og betaler nesten 13K i mnd NÅ når renta er såpass lav. Så
du skulle låne 1,4 men tror du kan forvente deg en god del mer enn 10.000 på sikt.

hvem bank har derre da, det var da utrolig mye i mnd vil nå jeg si, vi har 2.4mil i lån og betaler 9300kr i mnd, har på 15 år hvis jeg husker rett

Til trådstarter det ebste du gjør er å ta deg en runde rundt i de forskjelige bankene å forhør deg,selv om en bank sier nei er det ikke nødvendig at en annen bank sier nei. Du kan evt også sjekke husbanken

bondekone skrev:

hvem bank har derre da, det var da utrolig mye i mnd vil nå jeg si, vi har 2.4mil i lån og betaler 9300kr i mnd, har på 15 år hvis jeg husker rett

Postbanken, eller DnB nå da, om du vil. :)

9300 i mnd = 111600 i året = 1 674 000 på 15 år, så det var da veldig snill bank dere hadde :P

glamaria skrev:
JEG ville ikke tatt så stort lån om jeg var alene (er du det?). Jeg og sambo har inntekt på rundt 800 000 til sammen. Vi planlegger å kjøpe hus om noen år og jeg regner med at vi kan stille med et egenkapital på rundt 1 000 000. Ifølge lånekalkulatoren på dinepenger.no så bør vi ikke ta mer enn 1 780 000,- i lån for å kunne ha et normalt forbruk ellers. Da er det medregnet at vi har to barn (når den tid kommer). Du kan jo sjekke hvor mye som anbefales for deg å ta i lån på: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18131 :-)

"Du kan låne 1.330.000 kroner dersom du ønsker et normalt forbruk og 20 års avdragstid på lånet. Men er du villig til å redusere forbruket med 10% og ha avdragsfrihet på lånet en periode, kan du betjene 2.210.000. NB! All gjeld er inkludert i grensene, også for eksempel billån eller studielån. I beregningen er det lagt inn en verste-fall-tankegang om at renten kan bli 8%."

©Smartass skrev:

bondekone skrev:

Postbanken, eller DnB nå da, om du vil. :)

9300 i mnd = 111600 i året = 1 674 000 på 15 år, så det var da veldig snill bank dere hadde :P

lånepapirene står det 15 år og 2.4mil,au  kanjse de har gjort noe feil et sted, kikket nå i sta i forbindelse med at vi har byttet lønskontoer.Må nok ta en tlf til kundekontakten så det ikke blir noe galt et sted. Vi bruker Nordea var de som ga best renter da vi tok lån

forvirretmor skrev:

smash skrev:
Vil det da si at du tar opp lån på 1,4 mill?
Da tror jeg du får det:)

Ja,det vil det si:)

Jeg vil tippe ja.

Jeg skulle tro det - vi har samlet inntekt på 800 000 og fikk lån på 3. mill med egenkapital på 300 - da fikk vi beskjed at vi lå godt innenfor grensen og godt kunne ha lånt mer. Så hver av oss ville da kunne fått i hvertfall 1.5... Så jeg tror det er mulig!! Lykke til ;)

Med så lav inntekt og ønske om såpass stort lån og alene med to unger, tviler jeg. Med mindre du er under utdanning, feks :)

Jeg tok lån i starten av året helt alene (uten barn). Har inntekt på 330 000 i året og hadde egenkapital på 205 000. Da lånte jeg 1 440 000 kr og kjøpte et hus til 1 600 000 :)

Det tror jeg du kan få, veldig opp til banken.
Her tok jeg opp lån på 2,5 når jeg tjente 380, med kausjonist på ca 600.
Men måtte betale omkostningene selv.

Edit: Hadde ei venninne som skulle leie rom av meg i tillegg og ga inntekt på 4000 i mnd :-)

Det vil eg tru er heilt uproblematisk!! Me har lån på over 3 mill, inntekt på ca 900 000 til sammen i året, og 0 kr i eigenkapital (eller nok til å dekke saksomkostningar da). Trengte ikkje kausjonistar eller noko. Har lån i Dnb :o))

forvirretmor skrev:

Medulla spinalis skrev:
Det har blitt vanskeligere å få lån etter finanskrisen ser jeg.... Da vi søkte om lån i 2008 fikk min samboer med ca 500 000 kr i inntekt et lån på 1,9 mill. Uten meg og uten kausjonist pga vi søkte om 350 000 i startlån hos kommunen som er "vår" egenkapital i fht. banken.

Kjedelig for dem som ikke får "nok" lån selvom de hadde klart å betjene det... !

Kjedelig å kaste penger ut av vinduet hele livet :(

Det er kjempekjedelig!! Hør rundt i alle banker som finnes...!! Lykke til! Håper det ordner seg ;-)

Medulla spinalis skrev:

forvirretmor skrev:

Medulla spinalis skrev:
Det har blitt vanskeligere å få lån etter finanskrisen ser jeg.... Da vi søkte om lån i 2008 fikk min samboer med ca 500 000 kr i inntekt et lån på 1,9 mill. Uten meg og uten kausjonist pga vi søkte om 350 000 i startlån hos kommunen som er "vår" egenkapital i fht. banken.

Kjedelig for dem som ikke får "nok" lån selvom de hadde klart å betjene det... !

Kjedelig å kaste penger ut av vinduet hele livet :(

Det er kjempekjedelig!! Hør rundt i alle banker som finnes...!! Lykke til! Håper det ordner seg ;-)

det håper jeg også:)

Har mye med bank og kundeforhold å gjøre. Å husets verdi/ markede. Fikk låne 400 000 over kjøpetakst da vi kjøpte. Altså over to mill. På to helt allminnerlig inntekter.

Min mor som kom flyttende fra utlandet hadde solgt sitt hus og hadde en egenkapital på 1 millioner..Hun hadde en netto utbetaling på 16 000 og fikk lån i tillegg til egenkapitalen kr 700 000,-  Nedbetalingstid 20 år

Back
Topp